|

نشست خبری محک به مناسبت ماه آگاهی‌رسانی سرطان کودکان برگزار شد

داروهای تک‌نسخه‌ای پرهزینه‌ترین سرفصل حمایتی در محک

ماه سپتامبر در تقویم جهانی به ماه آگاهی‌رسانی سرطان کودکان شناخته می‌شود و سازمان‌های فعال در حوزه سرطان کودک تلاش می‌کنند آگاهی و توجه بیشتری درباره نشانه‌های بیماری سرطان کودک در جامعه ایجاد کنند

داروهای تک‌نسخه‌ای پرهزینه‌ترین سرفصل حمایتی در محک

ماه سپتامبر در تقویم جهانی به ماه آگاهی‌رسانی سرطان کودکان شناخته می‌شود و سازمان‌های فعال در حوزه سرطان کودک تلاش می‌کنند آگاهی و توجه بیشتری درباره نشانه‌های بیماری سرطان کودک در جامعه ایجاد کنند. به همین مناسبت مؤسسه خیریه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان «محک» در سی‌وسومین سال فعالیت خود، با همراهی مؤسسه خیریه کسا در اصفهان، مؤسسه خیریه تسکین در تبریز و مؤسسه خیریه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان خراسان نشست خبری خود را با هدف پاسخ به سؤالات جامعه درباره بیان عملکرد خیریه‌ها، معرفی چالش‌ها و نقش آنها در بهبود زندگی کودکان مبتلا به سرطان را برگزار کرد.

مدیرعامل محک با تأکید بر اینکه محک به همراه مؤسسه کسا در اصفهان، مؤسسه تسکین در تبریز و مؤسسه خراسان، بار درمان سرطان کودکان در ایران را به دوش می‌کشد، گفت: شرایط امروز جهان و ایران پیچیدگی‌هایی را برای درمان سرطان کودکان ایجاد کرده است، باوجوداین دارو، دانش پزشکی و تکنولوژی ساخت دارو در جهان در حال پیشرفت است اما این داروها بسیار گران است.

احمدیان با اشاره به هزینه‌های هنگفت تأمین دارو و به‌ویژه داروهای تک‌نسخه‌ای گفت: این داروها که به تک‌نسخه‌ای معروف هستند، از طریق شرکت‌های دارویی وارد کشور می‌شوند. اما از آنجا که این داروها در فارماکوپه (فهرست داروهای موجود در بازار) داروهای کشور موجود نیست، مشمول بیمه نمی‌شود و بار سنگینی را به خیریه‌ها وارد می‌کند.

او با بیان اینکه دارویی اگر سالی یک، دو، پنج یا 10 بار هم از سوی پزشک تجویز شود، تک‌نسخه‌ای بودن آن موضوعیت دارد، گفت: اما وقتی این داروها به طور مستمر و برای گروه بزرگی از کودکان در بیمارستان‌های دانشگاهی و از طرف استادان دانشگاه تجویز می‌شود، اطلاق تک‌نسخه‌ای به آنها موضوعیت ندارد. ضروری است که این داروها وارد فارماکوپه کشور شوند و متعاقب آن تحت پوشش بیمه‌های پایه قرار بگیرند و سازمان‌های بیمه‌گر آنها را حمایت کنند. به گفته احمدیان، اکنون تأمین دارو به‌ویژه داروهای تک‌نسخه‌ای پرهزینه‌ترین سرفصل حمایتی در محک است؛ چراکه داروهای تک‌نسخه‌ای مبالغ بین 15 تا صد میلیون دارند و تأمین آنها با نرخ آزاد از توان خانواده بیماران خارج است و مؤسسات خیریه نیز به‌سختی پرداخت هزینه آنها را انجام می‌دهند، هرچند محک تا امروز همه داروهای مورد نیاز کودکان را صرف‌نظر از قیمت و صرف‌نظر از کمبودهای موجود، تأمین کرده است. دکتر احمدیان گفت: بار مالی این داروها تاکنون از طرف بیمه پذیرفته نشده است؛ بنابراین سیستم حمایتی محک به‌تنهایی و با اتکا به کمک نیکوکاران سخاوتمند این سرزمین همه آن را پرداخت می‌کند.

احمدیان در پایان این بخش به هزینه‌های محک برای تأمین داروی کودکان مبتلا به سرطان تا پایان سال 1402 اشاره کرد و گفت: ما 45‌هزارو 598 سرویس کمک دارویی انجام دادیم که بهای کلی آن حدود 94 میلیارد تومان بوده است. البته به این عدد، کمک‌های سه مؤسسه کسا، تسکین و خراسان را هم باید اضافه کرد که در فهرست هزینه‌های محک نیامده است.

استقرار  300 دستگاه کیوسک دیجیتال در  سراسر  کشور

آراسب احمدیان در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر سیاست محک در استفاده از صندوق‌های الکترونیک برای دریافت کمک‌‌های مردمی گفت: هنوز هم بخشی از نیکوکاران محک به دلیل عادت پیشین خود از طریق شیوه‌هایی مانند دریافت قلک به محک کمک می‌کنند اما با استراتژی تحول دیجیتال در سه سال اخیر 300 دستگاه کیوسک دیجیتال در اماکن عمومی استقرار یافته که امکان دریافت کمک‌های مردمی به صورت دیجیتال را فراهم کرده است. مدیرعامل محک افزود: محک به‌تازگی از سوپر اپلیکیشن خود نیز رونمایی کرده است و نیکوکاران از طریق اپلیکیشن می‌توانند از کودکان مبتلا به سرطان حمایت کنند.

اینجا امید ادامه دارد

مؤسسه خیریه محک در 33 سال فعالیت خود همواره تلاش کرده است تا با ارائه گزارش شفاف به جامعه، پاسخ‌گوی سؤالات ایشان درباره عملکرد خود باشد. این سازمان با توانمندکردن سه خیریه در اصفهان، تبریز و خراسان براساس استانداردهای خود کوشیده است تا کودکان مبتلا به سرطان در سراسر کشور خدمات درمانی و حمایتی لازم را دریافت کرده و خانواده‌ها بدون دغدغه مالی، درمان فرزندان خود را سپری کنند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها