|

دفاع مقدس؛ در ستایش صداقت و سادگی

هفته دفاع مقدس است و بهانه یادکردن از فداکاری‌ها و جان‌فشانی‌ها برای دفاع از خاک، از خانه، از ایران. دفاع از خاک و خانه، به‌راستی که دفاعی مقدس است. دفاع! وه چه واژه ستبری، آن‌هم دفاعی چنان سترگ و سراسری که در او از هر مذهب و دین و قوم و قبیله بودند برای ایران. دفاع مقدس بهانه یادکردن آنها هم هست که در خاطره‌ساختن از آن روزها گل کاشتند.

هفته دفاع مقدس است و بهانه یادکردن از فداکاری‌ها و جان‌فشانی‌ها برای دفاع از خاک، از خانه، از ایران. دفاع از خاک و خانه، به‌راستی که دفاعی مقدس است. دفاع! وه چه واژه ستبری، آن‌هم دفاعی چنان سترگ و سراسری که در او از هر مذهب و دین و قوم و قبیله بودند برای ایران. دفاع مقدس بهانه یادکردن آنها هم هست که در خاطره‌ساختن از آن روزها گل کاشتند. مثل بهانه یادکردن از قیصر امین‌پور عزیز که سرود: «به امید پیروزی واقعی، نه در جنگ که بر جنگ». او که در جوانی سینه برای دفاع سپر کرد و زخم برداشت اما با «دلی سربلند و سری سر به زیر» عمری به سر برد و به عشق سال‌های صداقت و سادگی جبهه بود که با زندگی ساخت، تا زخم جنگ کار او بساخت و لاله‌گون شد. دفاع مقدس بهانه ستایش از همین سادگی و صداقت است و یادکردن از آن روزهای سخت و مردانی که یک ایران، سخت برای ایثارشان و برای آن سادگی و صداقت و خلوص و مردانگی‌شان تا همه تاریخ احترام قائل‌اند. تصویر آن رزمنده‌ها، تصویر همیشه سبز همین سرسپردگی است به این خاک، به این آب، به این آیین، به این ایران نازنین. شهدا و رزمنده‌ها و آن حال و روزهای ازیادنرفتنی، همه هم‌رنگ است با همدلی، با سادگی، بسیار بی‌آلایشی و صداقت که سرّ راستین سرافرازی است؛ همیشه بوده است تا همین امروز هم می‌بینیم که هست. و از همین روست که هر آنکه از همین جنس صداقت و صاف و سادگی است، بر دل می‌نشیند.

باری، فارغ از تحلیل‌های سیاسی و بحث‌های داغ انتخاباتی، بر آنم که راز دل‌بردن پزشکیان از مردم، همین ویژگی‌های دلبرانه عجین‌شده با سال‌های دفاع مقدس هم بود. سرّ دوست‌داشتنی بودن پزشکیان برای مردمی که با جنگ زیستند یا از آن شنیدند، هم از همین‌هاست؛ همین خصایص رزمنده‌های بی‌آلایش و غیور آن سال‌های همیشه سرسبز و ماندگار در حافظه جمعی ایرانی.

آنچه پزشکیان را خاص و از دیگران متمایز می‌کند، در مدرک و تحصیلات نیست و نه در جهادی‌بودنش در ساختن خانه‌های بهداشت و نه در تجربه سلسله‌مراتب مدیریتی‌اش و نه در هیچ‌کدام از این قبیل. آنچه او را برای عامه خواستنی کرد، این بود که او هم مثل مردان سال‌های غیرت، به‌غایت صادق است و روراست. ساده، با منشی خاکی، بی‌هیچ ژستی که خاص منصب‌داران باشد. بی‌هیچ ادعایی از تفاوت با مردم عادی. گویی از جنس دفاع مقدس است. در یک کلمه مرد، یعنی همین سادگی، غیرت، صداقت و روراستی. ازاین‌رو از روی کاغذ سیاست، خواندن نمی‌تواند، حرف از سینه می‌زند، سرراست و صریح، از مولا علی (ع) می‌گوید و از ستایش صداقت و سادگی. هفته خصایص یادکردنی دفاع مقدس مبارک.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها