|

آغاز مجمع عمومی سازمان ملل

سخنرانی سران کشورها در هفتاد‌و‌نهمین مجمع عمومی سازمان ملل در مقر این نهاد واقع در نیویورک روز گذشته در حالی آغاز شد که جهان درگیر چندین نزاع خونین به‌ویژه در خاورمیانه است.

آغاز مجمع عمومی سازمان ملل

سخنرانی سران کشورها در هفتاد‌و‌نهمین مجمع عمومی سازمان ملل در مقر این نهاد واقع در نیویورک روز گذشته در حالی آغاز شد که جهان درگیر چندین نزاع خونین به‌ویژه در خاورمیانه است.

آنتونیو گوترش در سخنان خود در زمان گشایش این نشست، به وضعیت فاجعه‌بار در غزه و تنش روزافزون در مرزهای لبنان با اسرائیل و نیز ادامه نبرد خونین میان روسیه و اوکراین اشاره کرد.

دبیر‌کل سازمان ملل از بالا‌رفتن سطح «مصونیت از کیفر» در جهان ابراز نگرانی کرد. او با یادآوری مرگ حدود ۲۰۰ نفر از کارکنان سازمان ملل در غزه، از درگیری در مناطق دیگر جهان از‌جمله اوکراین و تشدید بی‌عدالتی و فقر در افغانستان و آفریقا سخن گفت و بر لزوم برقراری صلح در جهان تأکید کرد.

نخستین سخنران این نشست پس از سخنرانی گوترش، ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس‌جمهور برزیل بود‌.

لولا داسیلوا، رئیس‌جمهور چپ‌گرای برزیل، سخنان خود را در مجمع عمومی سازمان ملل با تبریک به هیئت فلسطینی که برای اولین بار به‌عنوان عضو ناظر در این جلسه حضور دارند، آغاز کرد. رئیس‌جمهور برزیل گفت سال گذشته شاهد بیشترین درگیری‌های نظامی از زمان پایان جنگ جهانی دوم بوده‌ایم.

لولا گفت در اوکراین درگیری نظامی رو به گسترش است و چشم‌اندازی از آتش‌بس وجود ندارد. او گفت این درگیری‌ها یادآور سخت‌ترین روزهای جنگ سرد است که جهان را به آستانه درگیری اتمی رساند. لولا داسیلوا همچنین به بحران‌های ناشی از تغییرات آب‌و‌هوایی، سیل‌ها و توفان‌های بی‌سابقه اشاره کرد و گفت منطقه آمازون شاهد یک خشک‌سالی بی‌سابقه است. داسیلوا از وضعیت رو به افول دموکراسی در جهان انتقاد کرد و گفت دموکراسی‌ها باید به انتظارات بحق کسانی که دیگر گرسنگی، بی‌عدالتی، بی‌کاری و خشونت را نمی‌پذیرند، پاسخ دهند. او خواهان اصلاح ساختار سازمان ملل و عضویت کشورهای در حال توسعه و کشورهای آفریقایی در نهادهایی مانند شورای امنیت شد.

پس از رئیس‌جمهور برزیل، جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا، در آخرین سخنرانی خود به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا پشت تریبون رفت.

جنگ غزه و جبهه دیگری که هم‌اکنون میان اسرائیل و حزب‌الله لبنان در خاور‌میانه گشوده شده‌ و نیز ادامه جنگ خون‌بار روسیه و اوکراین به‌طور قطع از مهم‌ترین موضوعات مورد بحث در بسیاری از سخنرانی‌های این دوره خواهند بود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها