|

دستور تخلیه شهرهای بیشتری از جنوب لبنان صادر شد

ارتش اسرائیل روز گذشته به ساکنان ۲۲ روستای جنوبی لبنان اعلام کرد به مناطق شمالی عوالی نقل مکان کنند؛ رودخانه‌ای که از غرب دره بقاع به دریای مدیترانه می‌ریزد.

دستور تخلیه شهرهای بیشتری از جنوب لبنان  صادر شد

ارتش اسرائیل روز گذشته به ساکنان ۲۲ روستای جنوبی لبنان اعلام کرد به مناطق شمالی عوالی نقل مکان کنند؛ رودخانه‌ای که از غرب دره بقاع به دریای مدیترانه می‌ریزد. به گزارش رویترز، این اعلان که در قالب بیانیه‌ای نظامی ابلاغ شده، روستاهایی در جنوب لبنان را خطاب قرار داده که چندی‌ پیش هدف حملات اسرائیل قرار گرفته بودند و بسیاری از آنها تقریبا خالی از سکنه هستند. ارتش اسرائیل اعلام کرد‌ تخلیه این مناطق به دلیل افزایش فعالیت‌های حزب‌الله برای امنیت ساکنان ضروری است. اسرائیل می‌‌‌‌گوید‌ این گروه از برخی اماکن برای پنهان‌کردن تسلیحات و انجام حمله به اسرائیل استفاده می‌کند. حزب‌الله لبنان ادعای اسرائیل و پنهان‌کردن تسلیحات‌ بین غیرنظامیان را رد کرده است. شدت درگیری اسرائیل و حزب‌الله، که یک سال پیش و هم‌زمان با پرتاب موشک توسط حزب‌الله به شمال اسرائیل در حمایت از حماس در جنگ غزه آغاز شد، در یک ماه گذشته افزایش پیدا کرده است.

در همین حال، وزارت بهداشت لبنان روز جمعه اعلام کرد «حملات اسرائیل به این کشور در یک بازه 24ساعته ۶۰ کشته و ۱۶۸ مجروح بر جای گذاشته است... به این ترتیب مجموع جان‌باختگان جنگ بین اسرائیل و حزب‌الله لبنان از زمان آغاز جنگ غزه تاکنون به دوهزارو ۲۲۹ نفر رسید».

از سوی دیگر نیروهای حافظ صلح سازمان ملل اعلام کردند‌ مرکز این نیروها بار دیگر هدف حمله قرار گرفته است. ارتش اسرائیل روز پنجشنبه نیز نیروهای حافظ صلح سازمان ملل را هدف گرفته بود.

در حمله اخیر به نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در لبنان دو نفر مجروح شدند. بسیاری از مقام‌های اروپایی حملات اسرائیل به نیروهای حافظ صلح سازمان ملل را محکوم کرده‌اند. جورجا ملونی، نخست‌وزیر ایتالیا، در یکی از آخرین واکنش‌ها به این حملات گفت‌ با «دقت زیاد» وضعیت نیروهای حافظ صلح در لبنان را دنبال می‌کند. نخست‌وزیر ایتالیا همچنین حملات اسرائیل به این نیروها را محکوم کرد. او تأکید کرد‌ سربازان کشورش در چارچوب مأموریت نیروهای حافظ صلح سازمان ملل «کاری اساسی و ارزشمند برای برقراری ثبات در منطقه» انجام می‌دهند.

وزارت خارجه سریلانکا هم تأیید کرده است که دو نفر از سربازان این کشور که در چارچوب مأموریت حفاظت از صلح سازمان ملل در لبنان خدمت می‌کردند در حملات اخیر مجروح شده‌اند. بیش از ۱۰ هزار نیروی حافظ صلح از ده‌ها کشور در چارچوب مأموریت حفاظت از صلح سازمان ملل در لبنان خدمت می‌کنند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها