|

افزایش تنش میان اسرائیل و سازمان ملل بر سر وضعیت صلح‌بانان مستقر در مرز لبنان

نتانیاهو: از سر راه کنار بروید

با بالا‌گرفتن تنش‌ها میان سازمان ملل و اسرائیل بر سر وضعیت نیروهای صلح‌بان این سازمان در مرز لبنان و اسرائیل، بنیامین نتانیاهو از آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل، خواسته است تا نیروهای صلح‌بان سازمان ملل در جنوب لبنان را «فورا از منطقه خارج کند».

نتانیاهو: از  سر  راه کنار بروید

با بالا‌گرفتن تنش‌ها میان سازمان ملل و اسرائیل بر سر وضعیت نیروهای صلح‌بان این سازمان در مرز لبنان و اسرائیل، بنیامین نتانیاهو از آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل، خواسته است تا نیروهای صلح‌بان سازمان ملل در جنوب لبنان را «فورا از منطقه خارج کند». نخست‌وزیر اسرائیل در یک پیام ویدئویی که از سوی دفترش منتشر شده است، می‌گوید: «آقای دبیر کل، نیروهای یونیفیل را از خط آتش دور کنید. از سر راه کنار بروید. خودداری خروج نیروهای یونیفل از جنوب لبنان به معنای رها‌کردن آنها در دست حزب‌الله است. به دبیر کل سازمان ملل می‌گویم که خودداری از تخلیه نیروهای یونیفیل، آنها را به گروگان‌های حزب‌الله بدل می‌کند».‌

‌اسرائیل کاتز، وزیر خارجه اسرائیل نیز بار دیگر آنتونیو گوترش را به‌ دلیل محکوم‌نکردن حمله ایران به اسرائیل، «عنصر نامطلوب» خواند. کاتز پیش از این هم گفته بود دبیر کل سازمان ملل به‌ دلیل محکوم‌نکردن بی‌قیدوشرط حمله ایران به اسرائیل و حمایت از حماس و حزب‌الله، حق ورود به اسرائیل را ندارد. در همین حال، 40 کشور جهان با انتشار بیانیه‌ای حملات به نیروهای صلح‌بان سازمان ملل در جنوب لبنان (یونیفیل) را به‌شدت محکوم کردند. اخیرا دو نیروی صلح‌بان اندونزیایی سازمان ملل بر اثر شلیک یک تانک اسرائیلی به برج دیده‌بانی‌شان مجروح شدند. ارتش اسرائیل تأیید کرد‌ نیروهایش مسئول حمله‌ای بوده‌اند که موجب مجروح‌شدن دو صلح‌بان سریلانکایی در ناقوره در جنوب لبنان شده است. ارتش اسرائیل گفت در مورد این حادثه تحقیق می‌کند. روز جمعه هم سازمان ملل اعلام کرد یک صلح‌بان دیگر در جنوب لبنان بر اثر اصابت گلوله مجروح شده است؛ هر‌چند منشأ تیراندازی  مشخص نیست. در بیانیه مشترک 40 کشور که از سوی دفتر نمایندگی لهستان در سازمان ملل منتشر شده، آمده است که حملات به نیروهای صلح‌بان سازمان ملل در لبنان (یونیفیل) «باید بلافاصله متوقف شود و مورد تحقیق قرار بگیرد». در این بیانیه، نقش نیروهای یونیفیل با توجه به افزایش تنش‌ها در منطقه، «کلیدی» توصیف شده است. در همین حال، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، گفته است «صد‌درصد» اسرائیل را ترغیب می‌کند در جریان درگیری با حزب‌الله در لبنان، از تیراندازی به سوی صلح‌بانان سازمان ملل خودداری کند. رهبران فرانسه، ایتالیا و اسپانیا نیز در بیانیه مشترکی اقدامات اسرائیل را محکوم کردند و آن را غیرقابل توجیه خواندند و گفتند ‌باید فورا پایان یابد. سرپرست نیروی صلح‌بانی سازمان ملل گفت ‌دلیلی برای این باور هست که بخشی از تیراندازی‌ها به مواضع سازمان ملل در جنوب لبنان مستقیم بوده است؛ هرچند آن را به هیچ‌کدام از طرفین نسبت نداد. ژان پی‌یر لاکرُی گفت: «برای مثال در یک مورد یک برج هدف آتش‌بار قرار گرفت و همچنین به دوربین‌های یکی از مواضع ما خسارت وارد شد ‌که به نظر ما روشن است ‌خیلی شبیه به آتش مستقیم بوده است‌». در همین حال، گروه حزب‌الله لبنان روز گذشته از مقابله با نظامیان اسرائیل که برای نفوذ به ‌روستای رامیه در جنوب لبنان تلاش می‌کنند، خبر داد. در مقابل، ارتش اسرائیل می‌گوید ‌حزب‌الله لبنان نزدیک به ۳۲۰ پرتابه شلیک کرد. اسرائیل در همین راستا ورود شهروندان به مناطقی در اطراف شهرهای شمال اسرائیل را ممنوع اعلام کرد. این در حالی است که از ساکنان ۲۳ روستا در جنوب لبنان نیز خواسته شده است تا محل سکونت خود را ترک کنند. بنا بر اعلام دولت لبنان، تشدید درگیری‌ها بین حزب‌الله و اسرائیل تاکنون باعث آوارگی بیش از یک‌میلیون‌و ۲۰۰ هزار نفر شده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها