|

حملات متقابل در نوار غزه و لبنان شدت گرفت

بیمارستان الاقصی زیر آتش اسرائیل

شدت حملات اسرائیل به نوار غزه و لبنان افزایش یافته و در این میان غیرنظامیان و صلح‌بانان سازمان ملل نیز قربانی این حملات بودند. روز گذشته صلیب سرخ لبنان اعلام کرد که «در حمله هوایی اسرائیل به ساختمانی در شمال لبنان دست‌کم ۱۸ نفر کشته شده‌اند».

بیمارستان الاقصی زیر آتش اسرائیل

شدت حملات اسرائیل به نوار غزه و لبنان افزایش یافته و در این میان غیرنظامیان و صلح‌بانان سازمان ملل نیز قربانی این حملات بودند. روز گذشته صلیب سرخ لبنان اعلام کرد که «در حمله هوایی اسرائیل به ساختمانی در شمال لبنان دست‌کم ۱۸ نفر کشته شده‌اند». این حمله به ساختمانی در روستای ایطو در شمال لبنان و در مناطق با اکثریت مسیحی انجام شده است؛ محلی که فاصله زیادی از پایگاه‌های اصلی گروه حزب‌الله در جنوب و شرق این کشور دارد. اما رسانه‌های اسرائیلی گفته‌اند که یک فرمانده ارشد گروه حزب‌الله در این حمله هدف قرار گرفته بود. ارتش اسرائیل به شکل رسمی در این باره اظهارنظر نکرده است. تنها چند ساعت قبل از این حمله، یک حمله هوایی مرگ‌بار به حیاط یک بیمارستان در نوار غزه دست‌کم منجر به شهادت چهار نفر و آتش‌سوزی در چادرهای آوارگان جنگی در این منطقه شد که ده‌ها نفر در این آتش‌سوزی‌ها دچار سوختگی شدید شدند.

بیمارستان شهدای الاقصی در شهر دیرالبلاح نوار غزه که در حال تلاش برای درمان تعداد زیادی از مجروحان حمله قبلی به یک مدرسه‌ بود، هدف این حمله صبحگاهی قرار گرفت و آتش‌ بسیاری از چادرها را فرا گرفت. به گزارش آسوشیتدپرس، پس از انفجار اولیه، چندین انفجار ثانویه نیز شنیده شد که مشخص نیست این انفجارها به دلیل وجود تسلیحات نظامی در این بیمارستان بوده یا مخازن سوخت بیمارستان منفجر شده‌اند. ارتش اسرائیل بدون ارائه شواهد می‌گوید هدف از این حمله، شبه‌نظامیانی بودند که در میان غیرنظامیان مخفی شده‌ بودند.

بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، «بیمارستان شهدای الاقصی در مرکز شهر دیرالبلاح در حالی هدف حمله قرار گرفت که پزشکان در تلاش برای مداوای تعداد زیادی از مجروحان حمله قبلی به مدرسه‌ای در مرکز نوار غزه بودند که به یک پناهگاه تبدیل شده بود. در آن حمله نیز بسیاری از چادرهای آوارگان هدف قرار گرفتند و دست‌کم ۲۰ نفر جان خود را از دست داده بودند». در تصاویر آسوشیتدپرس «کودکانی هم در میان مجروحان دیده می‌شوند. اسناد بیمارستانی هم از کشته‌شدن حداقل چهار نفر و زخمی‌شدن ۴۰ نفر دیگر خبر می‌دهند. بنا بر اعلام بیمارستان شهدای الاقصی، ۲۵ نفر پس از سوختگی شدید به بیمارستان ناصر در جنوب غزه منتقل شدند».

رویترز روز گذشته گزارش داد که نیروهای اسرائیلی تانک‌هایشان را به لبه شمالی شهر غزه رساندند، به برخی مناطق محله شیخ رضوان حمله و بسیاری از خانواده‌ها را به ترک خانه‌هایشان مجبور کردند.

پس از گذشت 10 روز از عملیات بزرگ اسرائیل در شمال غزه، دفتر رسانه‌ای حماس در غزه اعلام کرد «در حملات اخیر اسرائیل حدود ۳۰۰ فلسطینی شهید شده‌اند». در این بیانیه آمده است که «هدف اسرائیل از بمباران خانه‌ غیرنظامیان و پناهگاه‌ آوارگان وادارکردن ساکنان به ترک غزه یک بار برای همیشه است». اسرائیل چنین اتهامی را رد می‌کند.

در ادامه درگیری‌ها میان اسرائیل و حزب‌الله لبنان هم حزب‌الله روز گذشته با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که سربازان اسرائیلی را در نزدیکی روستای مارون‌الراس در جنوب لبنان هدف قرار داده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، حزب‌الله تجمع نیروهای اسرائیلی در نزدیکی این روستا را با خمپاره و راکت هدف گرفته است. ارتش اسرائیل ساعاتی پیش از این حمله اعلام کرد که نیروهایش با هدف نابودکردن سنگرها و زیرساخت‌های حزب‌الله بار دیگر وارد خاک لبنان شده‌اند.

روز گذشته همچنین جوزپ بورل، رئیس دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا، حملات اسرائیل به نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در لبنان را به‌شدت محکوم کرد. بورل پیش از آغاز جلسه شورای وزرای خارجه اروپا در لوکزامبورگ، حملات اسرائیل به صلح‌بانان سازمان ملل را «غیرقابل قبول» خواند و گفت: «۲۷ عضو اتحادیه اروپا توافق کردند که از اسرائیل بخواهند به این حملات پایان دهد». هم‌زمان با این گفته‌ها، الی کوهن، وزیر انرژی اسرائیل، نیروهای حافظ صلح یونیفل سازمان ملل متحد در جنوب لبنان را عناصری «بی‌فایده» توصیف کرد و گفت که آنها نتوانسته‌اند از اسرائیلی‌ها در برابر حملات حزب‌الله محافظت کنند. او با انتشار پستی در شبکه اجتماعی ایکس از صلح‌بانان سازمان ملل خواست که از مناطق درگیری خارج شوند و افزود: «دولت اسرائیل برای تضمین امنیت شهروندانش هر کاری انجام خواهد داد و اگر سازمان ملل نمی‌تواند کمک کند، حداقل مداخله نکند و بهتر است نیروهایش را از مناطق جنگی خارج کند».

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل هم از سازمان ملل خواسته بود که برای حفظ جان صلح‌بانان، آنها را از مناطق درگیری در لبنان خارج کند. یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، در جریان بازدید از یک پست دیده‌بانی در امتداد مرز گفت که به حزب‌الله اجازه نمی‌دهند به روستاهای مرزی در جنوب لبنان بازگردند. او اعلام کرد که ارتش اسرائیل همچنان زیرساخت‌های نظامی حزب‌الله در روستاهای مرزی را هدف قرار خواهد داد.

شب مرگ‌بار بنیامینا

در همین حال، حمله پهپادی یکشنبه‌شب حزب‌الله، شب مرگ‌باری در اسرائیل رقم زد. ارتش اسرائیل اعلام کرد که در حمله پهپادی گروه حزب‌الله که شامگاه یکشنبه در نزدیکی بنیامینا رخ داد، چهار سرباز کشته و هفت سرباز دیگر نیز به شدت مجروح شده‌اند. ارتش اسرائیل اعلام کرد که خانواده‌های کشته‌شدگان مطلع شده‌اند و در مجموع، ۵۸ سرباز در این حمله به پایگاه نظامی آسیب دیده‌اند که از این تعداد ۹ نفر به طور متوسط مجروح شده‌اند و بقیه جراحات سطحی داشته‌اند.

به نوشته «سی‌ان‌ان» این خبر پس از آن منتشر شد که حزب‌الله اعلام کرد تعدادی پهپاد تهاجمی را به سمت یک اردوگاه آموزشی پیاده‌نظام در بنیامینا شلیک کرده است. این گروه اعلام کرد که این حمله در پاسخ به حملات اسرائیل به لبنان در روز پنجشنبه صورت گرفته است که در آن ۲۲ نفر شهید و ۱۱۷ نفر زخمی شدند. این آمار از سوی وزارت بهداشت لبنان اعلام شده است.

براساس گزارش مؤسسه تحقیقاتی آلما، پهپادی که با اصابت به سقف رستوران نیروهای گولانی در مجموع به ۶۹ نفر آسیب رساند و چهار نفر از آنها را کشت، دارای ۴۰ کیلوگرم مواد منفجره بود که با سرعت ۳۷۰ کیلومتر در ساعت فاصله حدود ۹۵ کیلومتری از مرز جنوب لبنان با شمال اسرائیل تا نزدیکی شهر بنیامینا را طی کرد. ارتش اسرائیل در تحقیقات اولیه خود گفته که نیروهای پدافند هوایی ابتدا این پهپاد را رؤیت کردند اما بعدا در فضا ناپدید شد. رویداد بنیامینا مرگ‌بارترین حمله پهپادی حزب‌الله به اسرائیل از 7 اکتبر سال گذشته است که این گروه در حمایت از گروه حماس وارد کارزار عملیات علیه اسرائیل شد. به گزارش شبکه کان اسرائیل، تل‌آویو که برای مقابله با انواع تهدیدها، سامانه‌های دفاع هوایی چندلایه را به طرز مؤثری استفاده کرده، هنوز نتوانسته به راهکار مؤثری برای رفع تهدیدهای پهپادی دست یابد و از این نظر بسیار آسیب‌پذیر است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها