|

حملات بی‌رحمانه اسرائیل و نگرانی آژانس پناهندگان سازمان ملل

رسانه‌های رسمی لبنان گزارش دادند‌ ارتش اسرائیل روز گذشته حمله به شرق لبنان را آغاز کرده است. این حمله پس از آن انجام می‌شود که نخست‌وزیر اسرائیل تأکید کرد به حملات علیه مواضع حزب‌الله لبنان ادامه خواهد داد.

حملات بی‌رحمانه اسرائیل و نگرانی آژانس پناهندگان سازمان ملل

رسانه‌های رسمی لبنان گزارش دادند‌ ارتش اسرائیل روز گذشته حمله به شرق لبنان را آغاز کرده است. این حمله پس از آن انجام می‌شود که نخست‌وزیر اسرائیل تأکید کرد به حملات علیه مواضع حزب‌الله لبنان ادامه خواهد داد. بنیامین نتانیاهو، یک روز پس از حمله هواپیمای بدون سرنشین حزب‌الله به یک پایگاه اسرائیلی که چهار کشته بر جا گذاشت، تأکید کرد: «ما به حملات بی‌رحمانه علیه حزب‌الله در تمام نقاط لبنان از جمله بیروت ادامه خواهیم داد‌». حزب‌الله روز گذشته اعلام کرد که نیروهایش با مأموران ارتش اسرائیل که سعی داشتند به حومه روستای رب‌تلاتین نفوذ کنند، درگیر شدند. این گروه همچنین اعلام کرد‌ سربازان اسرائیلی را در شمال اسرائیل با شلیک رگباری موشک هدف قرار داده است. ارتش اسرائیل نیز تأیید کرده است که آژیرهای خطر در نزدیکی مرز لبنان به صدا درآمدند. در همین حال، ارتش اسرائیل روز گذشته اعلام کرد‌ نیروهایش ده‌ها عضو حزب‌الله را در حملات خود هدف قرار داده‌اند‌ و بیش از ۲۰۰ موضع حزب‌الله هم مورد حمله قرار گرفتند. در بیانیه ارتش اسرائیل آمده است: «ما به فعالیت‌های عملیاتی در سراسر نوار غزه و لبنان ادامه می‌دهیم تا به هدفمان برای از بین بردن حماس و حزب‌الله دست یابیم‌». در همین راستا، خبرگزاری ملی لبنان گزارش داد که اسرائیل بامداد روز گذشته در حملات هوایی متعددی شرق دره بقاع را هدف قرار داد و باعث شد فعالیت بیمارستانی در شهر بعلبک متوقف شود. از سوی دیگر، نیکلاس فون آرکس، مدیر منطقه‌ای کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، خواستار حفاظت از آمبولانس‌ها، مراکز بهداشتی و کادر درمان شد و حمله به آنها را «عمیقا نگران‌کننده» خواند. بر اساس آمار وزارت بهداشت لبنان: «از زمانی که اسرائیل در ماه گذشته بمباران لبنان را تشدید کرد، دست‌کم هزار‌و ۳۱۵ نفر جان خود را از دست داده‌اند». همچنین بر‌اساس آمار تأییدشده هفته گذشته سازمان بین‌المللی مهاجرت، جنگ در لبنان دست‌کم ۶۹۰ هزار نفر را آواره کرده است. ریما جیمس ایمزایز، مدیر آژانس پناهندگان سازمان ملل در خاورمیانه، در کنفرانس مطبوعاتی خود در ژنو گفت‌ دستور جدید اسرائیل برای تخلیه ۲۰ روستا در جنوب لبنان به این معنی است که بیش از یک‌چهارم ساکنان این کشور تحت تأثیر قرار خواهند گرفت؛ «مردم به اطلاعیه‌های تخلیه توجه دارند و تقریبا بدون جمع‌کردن وسایل خود فرار می‌کنند‌». رویترز به نقل از دولت لبنان گزارش کرده است که حملات اسرائیل در یک سال گذشته دست‌کم به جان‌باختن دوهزار‌و ۳۰۹ نفر انجامیده و بیش از ۱.۲ میلیون نفر را آواره کرده است. شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد یک روز پس از اولین حمله ارتش اسرائیل به شمال لبنان، خواستار تحقیقات مستقل برای روشن‌شدن چرایی بمباران مرگ‌بار یک ساختمان مسکونی در شهر ایطو شد. بنا‌بر اعلام شورای حقوق بشر سازمان ملل، در جریان این حمله، ۲۴ نفر از جمله دو کودک و ۱۰ زن غیرنظامی جانشان را از دست دادند. شورای امنیت سازمان ملل متحد هم درباره حوادثی که به زخمی‌شدن نیروهای حافظ صلح این سازمان (یونیفل) در لبنان منجر شد، به‌شدت ابراز نگرانی کرد. دو آژانس سازمان ملل متحد نیز خواستار کمک‌های مالی بیشتر برای رسیدگی به نیازهای فزاینده آوارگان در لبنان شدند. تد چایبان، معاون مدیر اجرائی یونیسف، و کارل اسکائو، معاون مدیر اجرائی برنامه جهانی غذا، در بیانیه مشترکی گفتند: «باید برای این واقعیت که نیازهای آوارگان افزایش خواهد یافت آماده شویم‌».

در همین حال، یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، به اعضای خانواده گروگان‌های حمله هفتم اکتبر حماس گفت د‌رحال‌حاضر به نظر می‌رسد معامله آزادی گروگان‌ها به بن‌بست رسیده است. گالانت می‌گوید یحیی سنوار، رهبر حماس، به تشدید تنش‌ها در جبهه‌های لبنان امید بسته و منتظر است جنگ منطقه‌ای که مدت‌ها به دنبالش بود، سرانجام تحقق یابد.‌

وزیر دفاع اسرائیل خطاب به خانواده گروگان‌ها گفت: «متأسفم که بگویم درحال‌حاضر در مذاکرات آتش‌بس و آزادسازی گروگان‌ها پیشرفتی نمی‌بینم؛ زیرا حماس مواضع سرسختانه‌تری اتخاذ کرده است». او افزود‌ گروه حماس نبرد اسرائیل علیه حزب‌الله و تشدید تنش‌ها با ایران را زیر نظر دارد و امیدوار است «چیزی رخ دهد که به‌نفع آ‌نها باشد».

کمبود تجهیزات دفاع هوایی

روزنامه فایننشال‌تایمز هم در گزارشی نوشت که ذخایر مهمات و ادوات دفاع هوایی اسرائیل و آمریکا به دلیل فشار ناشی از استفاده مداوم از سامانه‌های رهگیر در جنگ یک‌ساله جاری در خاورمیانه، به‌سرعت در‌حال کاهش است. به‌رغم وجود چندین لایه از سامانه‌های رهگیر و به‌کارگیری مداوم هوش مصنوعی برای اطمینان از استفاده بهینه از آنها در گنبد آهنین اسرائیل، کارشناسان صنعت هوافضا به‌شدت تلاش می‌کنند تا تولیدات را با تقاضا هماهنگ نگه دارند. یکی از مقامات اسرائیل به فایننشال‌تایمز گفته است که کارخانه‌ها به صورت ۲۴‌ساعته و هفت روز هفته مشغول به کار هستند که این موضوع با توجه به اینکه معمولا صنایع اسرائیل در روز شنبه تعطیل هستند، اقدامی غیرمعمول است. آمریکا برای تقویت دفاع اسرائیل اخیرا شروع به ارسال سامانه‌های رهگیر تاد کرده است، اما تقاضای مداوم به تولیدکنندگان آمریکایی نیز فشار آورده است. با توجه به اینکه اوکراین نیز همچنان درخواست کمک دفاعی دارد، تأمین‌کنندگان آمریکایی هشدار داده‌اند که آمریکا به‌زودی باید انتخاب کند که اولویت حمایت را به کدام متحد خود می‌دهد. این انتخاب بر مقامات دفاعی اسرائیل نیز تأثیر خواهد گذاشت؛ زیرا آنها تلاش می‌کنند از مناطق مختلف دفاع کنند. یکی از مقامات بیان کرد که اگر روند جنگ به همین شکل ادامه یابد، اسرائیل به‌زودی باید تصمیم بگیرد که کدام مناطق را برای استقرار سامانه‌های رهگیر در اولویت قرار دهد. اخیرا و با توجه به نواقص اسرائیل برای دفع حملات هوایی، آمریکا سامانه دفاع موشکی تاد را در اسرائیل مستقر کرده است که با موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد و میان‌برد مقابله می‌کند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها