|

مصونیت آزاردهنده چند تیم خاص ایرانی

شما نمی‌خواهید حرفه‌ای شوید

سه تیم ایرانی حاضر در مسابقات لیگ نخبگان و لیگ قهرمانان آسیا 2 دیدارهای خود در لیگ را لغو کردند و این اتفاق در شرایطی برای آنها رخ داد که رقیبان آسیایی‌شان بدون مشکل در مسابقات داخلی‌ شرکت می‌کنند.

شما نمی‌خواهید حرفه‌ای شوید

سه تیم ایرانی حاضر در مسابقات لیگ نخبگان و لیگ قهرمانان آسیا 2 دیدارهای خود در لیگ را لغو کردند و این اتفاق در شرایطی برای آنها رخ داد که رقیبان آسیایی‌شان بدون مشکل در مسابقات داخلی‌ شرکت می‌کنند. به گزارش فوتبال 360، امروز آخرین مسابقات ملی در نقاط مختلف جهان به انجام می‌رسد و سپس باید منتظر شروع مجدد رقابت‌های باشگاهی باشیم. هفته آینده به جز بازی‌های لیگ، دیدارهای قاره‌ای برگزار خواهد شد و تیم‌ها با برنامه فشرده‌ای مواجه هستند. البته این تقویم سنگین، برای باشگاه‌های ایرانی صدق نمی‌کند و آنها برخلاف دیگر نقاط آسیا و اروپا، از امتیازهای ویژه‌ای برخوردار هستند و با لغو دیدارهای داخلی‌شان، جدول لیگ را به‌راحتی به هم ریختند و کاری کردند که حالاحالاها نباید منتظر تعادل در تعداد بازی تیم‌ها باشیم.

السد قطر، حریف پرسپولیس: حریف این هفته پرسپولیس هشت بازیکن ملی‌پوش داشت، اما نه‌تنها بازی‌اش لغو نشد، بلکه باید روز جمعه برابر الشحانیه به میدان برود. تیم سرشناس قطری سه روز بعد میزبان تیم تحت هدایت خوان کارلوس گاریدو خواهد بود. آنها در فضایی کاملا حرفه‌ای و شبیه به چیزی که در دنیا مرسوم است به کارشان ادامه می‌دهند و همین مسئله به‌ بازیکنان کمک می‌کند تا در مواقع بحرانی‌تر و حتی در تورنمنت‌های خاص که فاصله مسابقات در آنها کم هستند، بتوانند خروجی بهتری از خود بروز بدهند. نقطه مقابل السد، پرسپولیس است. بازی پنجشنبه این تیم برابر ملوان به زمان نامعلومی موکول شد و آنها تا دوشنبه هیچ مسابقه‌ای نخواهند داشت.

روشن تاجیکستان، حریف تراکتور: این‌طور نیست که تنها کشورهای سطح اول آسیا مقید به برنامه از پیش مشخص‌شده باشند. تیم روشن تاجیکستان نیز که باید چهارشنبه هفته آینده با تراکتور پیکار داشته باشد، برخلاف حریف ایرانی‌اش که مسابقه خود را لغو کرد و حاضر نشد روز جمعه -پنج روز پیش از دیدار در لیگ قهرمانان آسیا 2- به مصاف گل‌گهر برود. روشن پس از دوئلی که دیروز برگزار کرد، شنبه نیز دیداری دیگر خواهد داشت و سپس مهیای مصاف با پرشورها می‌شود.

شارجه امارات، حریف سپاهان: دیگر تیم ایرانی که بازی داخلی خود را لغو کرد، سپاهان است. طلایی‌پوشان که نسبت به دیگر تیم‌های داخلی نمایندگان بیشتری در تیم ملی دارند، پنجشنبه در خانه به مصاف نساجی نمی‌روند، به این بهانه که باید روز سه‌شنبه مقابل شارجه صف‌آرایی کنند. آنها حاضر نشدند دیدار با نساجی را روز جمعه برگزار کنند، به این بهانه که پیش از مصاف با شارجه، نفرات‌شان دچار خستگی نشوند. حریف اماراتی اما با وجود داشتن سه بازیکن در تیم ملی امارات، باید پیش از رویارویی با تیم ایرانی، جمعه در لیگ ادنوک به میدان برود. بدون شک صحبت از سفر به کشور خارجی در اینجا برای هیچ‌یک از چهار تیم ایرانی صدق نمی‌کند. آنها باید راهی کشورهای امارات و قطر شوند که فاصله‌شان با محل استقرار فعلی‌شان به اندازه یک سفر بین شهریِ داخلی است.

استقلال، تنها تیمی که دیدارش را لغو نکرد

تنها تیم ایرانی حاضر در مسابقات آسیایی که دیدارش در لیگ لغو نشد و چنین درخواستی از سازمان لیگ نداشت، استقلال بود. آنها نیز اگر چنین مطالبه‌ای داشتند قطعا مسابقه‌شان به زمان دیگری موکول می‌شد. با این حال آبی‌پوشان تهرانی پیش از مسابقه حساس برابر النصر که سه‌شنبه‌شب در امارات برگزار می‌شود، روز جمعه باید با ذوب‌آهن پیکار داشته باشند. رونالدو و هم‌تیمی‌هایش در النصر نیز جمعه باید در خانه الشباب حاضر شوند و پس از آن به جدال با آبی‌پوشان تهرانی بیندیشند.

مصونیت آزاردهنده آسیایی‌ها: در فصل نقل‌وانتقالات مشخص شد که تیم‌های ایرانی حاضر در مسابقات آسیایی از سقف بودجه بالاتری برخوردار هستند و می‌توانند با فراغ بال بیشتری نسبت به دیگر تیم‌ها در بازار فعالیت داشته باشند و بازیکنان باکیفیتی را به خدمت بگیرند. بستن تیم‌های رقابتی و داشتن حداقل دو بازیکن خوب در هر پست، باید باعث شود تا این تیم‌ها مسابقات بیشتری در طول فصل برگزار کنند و آماده برنامه پرفشارتری باشند؛ اما عملا چنین ماجرایی حکم‌فرما نیست. سه، چهار تیم مدنظر به بهانه مسابقات ملی، امتیازات ویژه‌تری طلب می‌کنند و حاضر نیستند مانند اکثر رقبایشان هر سه یا چهار روز یک بار به میدان بروند و به هر بهانه‌ای در جست‌وجوی لغوکردن مسابقات خود هستند و از اهرم‌های رسانه‌ای برای تحقق خواسته‌های غیرحرفه‌ای‌شان استفاده می‌کنند. مسئله‌ای که باعث شده برنامه لیگ در همین ابتدای فصل دچار ازهم‌پاشیدگی و بی‌نظمی شود. قدرت بالای تیم‌های مذکور و عدم مدیریت درست فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ در قبال آنها باعث شده صدای دیگر تیم‌ها هم دربیاید. باید دید این مصونیت آزاردهنده تا چه زمانی برقرار خواهد بود.

شما نمی‌خواهید حرفه‌ای شوید: لغو مسابقات سه تیم از چهار تیم ایرانی حاضر در مسابقات باشگاهی آسیا یک پیغام بزرگ همراه خود دارد. این تیم‌ها، هواداران‌شان و همچنین مسئولان تصمیم‌گیر فوتبال ایران نمی‌خواهند حرفه‌ای شوند و حرفه‌ای رفتار کنند. آنها به جای انجام‌دادن کاری شبیه به کشورهای امارات، قطر، عربستان، کره‌جنوبی، ژاپن، استرالیا و... ترجیح داده‌اند مثل سه کشور مالزی، عراق و ازبکستان به فشردگی مسابقات واکنش نشان دهند. به جز نمایندگان سه کشور مذکور در مسابقات آسیایی، الباقی تیم‌ها در نقاط مختلف قاره کهن طبق برنامه قبلی، پیش از مصاف آسیایی‌شان، باید در لیگ داخلی یک بازی به انجام برسانند. هیچ اعتراض، شکایت یا جنجالی نیز وجود ندارد و جملگی بدون مشکل و در کمال احترام نسبت به حریفان خود در میادینی که باید حاضر می‌شوند.

هیچ تعارفی وجود ندارد. با این تفکر حاکم بر فضای باشگاه‌داری، هواداری و همچنین مدیریتی، نمی‌توان به حرفه‌ای‌شدن نزدیک شد. ماجرا فقط کیفیت چمن، (VAR) و چیزهایی از این دست نیست. شما حتی نمی‌خواهید از یک برنامه ساده تمکین کنید و از این هرج‌ومرج لذت می‌برید. پس خواهشا آدرس غلط ندهید.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها