|

گزارش «شرق» از تغییر موازنه بعد از حمله حزب‌الله به منزل نتانیاهو

قیساویه ورق را برگرداند

به دنبال حمله پهپادی روز شنبه حزب‌الله در نزدیکی محل اقامت نخست‌وزیر اسرائیل، به نظر می‌رسد‌ معادلات جنگ در حال تغییر باشد؛ چرا‌که به نظر می‌رسید با سلسله عملیات‌هایی همچون انفجار پیجرها، ترور فرماندهان حزب‌الله و به شهادت رساندن سیدحسن نصرالله، عملا توان بازدارندگی میدانی حزب‌الله کم‌رنگ‌تر شود، اما زمانی که پهپادهای حزب‌الله خود را به «قیساریا‌» یا قیساویه در جنوب حیفا و نزدیکی منزل نتانیاهو رسانده‌اند، نشان می‌دهد‌ «موازنه تهدید» شکل دیگری به خود گرفته است.

قیساویه ورق را برگرداند

عبدالرحمن فتح الهی: به دنبال حمله پهپادی روز شنبه حزب‌الله در نزدیکی محل اقامت نخست‌وزیر اسرائیل، به نظر می‌رسد‌ معادلات جنگ در حال تغییر باشد؛ چرا‌که به نظر می‌رسید با سلسله عملیات‌هایی همچون انفجار پیجرها، ترور فرماندهان حزب‌الله و به شهادت رساندن سیدحسن نصرالله، عملا توان بازدارندگی میدانی حزب‌الله کم‌رنگ‌تر شود، اما زمانی که پهپادهای حزب‌الله خود را به «قیساریا‌» یا قیساویه در جنوب حیفا و نزدیکی منزل نتانیاهو رسانده‌اند، نشان می‌دهد‌ «موازنه تهدید» شکل دیگری به خود گرفته است. پس از این اتفاق دو محور تحلیلی بیشتر خودنمایی می‌کند: نخست آنکه اسرائیل از این به بعد باید توان میدانی حزب‌الله را مجددا در تمام اقدامات و تصمیم‌های خود مد‌نظر قرار دهد و از این منظر طیفی بر این باورند‌ نتانیاهو، هم در حمله به لبنان و هم در پاسخ احتمالی به تهران به واسطه عملیات موشکی وعده صادق‌۲، از شدت عمل مد‌نظرش خواهد کاست. در مقابل این سناریوی احتمالی هم وجود دارد که عملیات پهپادی حزب‌الله در نزدیکی منزل بنیامین نتانیاهو به عنوان یک حربه مشروعیت‌زا برای افزایش بیش‌از‌پیش حملات اسرائیل به لبنان و حتی تشدید پاسخ تل‌آویو به تهران عمل کند؛ تا جایی که بنا بر برخی گمانه‌زنی‌ها، اسرائیل این حمله را بهانه‌ای برای ترورهای گسترده بدل کند. در این میان برخی رجز‌خوانی‌های رسانه‌ای نیز‌ تهران را مسئول این حمله پهپادی به منزل نتانیاهو می‌دانند. البته این اتهام‌زنی‌ها با واکنش ایران همراه بود. در همین زمینه، نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در پاسخ به پرسش وال‌استریت‌ ژورنال درباره اتهامات اسرائیل به ایران در مورد نقش‌داشتن تهران در حمله پهپادی به محل سکونت (رزیدانس) نتانیاهو‌ اعلام کرد: «ما قبلا پاسخ رژیم را داده‌ایم. این اقدام از سوی حزب‌الله لبنان صورت گرفته است‌». اسماعیل بقائی، سخنگوی وزارت امور خارجه‌ نیز شنبه‌شب در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا درباره حمله ادعایی انجام‌شده به مقر نتانیاهو و فضاسازی اسرائیلی‌ها در‌این‌باره، یادآور شد: «رژیم صهیونیستی بر بنیاد دروغ و تحریف واقعیت‌ها شکل گرفته و دروغ‌پراکنی، رویه جاری و همیشگی این رژیم و سردمداران جنایتکار آن است‌».

 تغییر لحن و ادبیات تهران

البته در کنار رد اتهامات مبنی ‌بر دست‌داشتن ایران در حمله پهپادی به محل اقامت نخست‌وزیر اسرائیل، لحن مقامات کشور هم تغییر پیدا کرده و ادبیات به سمت موازنه تهدید پیش رفته است. کمااینکه عباس عراقچی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، طی گفت‌وگویی با شبکه NTV تصریح کرد: «به هر اقدام اسرائیل پاسخ مشابه می‌دهیم و بانک اهداف‌مان مشخص است‌». به نوشته ایسنا، مسئول سیاست خارجی کشورمان در بخش دیگری از این مصاحبه و درباره اینکه آیا ایران برای حمله احتمالی اسرائیل آماده‌ است، به عملیات «وعده صادق‌۲» اشاره و اظهار کرد: «اقدامی که ایران انجام داد، برای دفاع از خود بود و ما برای پاسخ آماده هستیم و هر اقدامی را به‌طور مشابه پاسخ می‌دهیم. ایران برای تمام احتمالات آماده است. ما تمام آمادگی‌ها را برای مقابله با این حمله انجام داده‌ایم‌». عراقچی همچنین درباره تهدید اسرائیل به حمله تأسیسات هسته‌ای ایران و اینکه خط قرمز ایران چیست، ابراز کرد: «اساسا هر حمله‌ای خط قرمز ماست و به‌هیچ‌وجه بی‌پاسخ نمی‌ماند. در‌واقع هر‌طور که رژیم صهیونیستی حمله کند، مشابه آن جواب می‌دهیم. معطل نمی‌کنیم اما عجله هم نمی‌کنیم. اسرائیل پاسخ متناسب به هر حمله علیه ایران را دریافت خواهد کرد‌». رئیس دستگاه دیپلماسی ایران با اشاره به حمله و پاسخ اخیر ایران به جنایت‌ها و اقدامات اسرائیل نیز تصریح کرد: «موشک‌های ایران که به اهداف مورد نظر خود اصابت کرد، تنها مراکز نظامی را مورد هدف قرار داد. ما به تأسیسات اقتصادی یا غیرنظامی (اسرائیل) حمله نکردیم. اکنون همه اهداف خود را در آنجا شناسایی کرده‌ایم و حمله مشابه به اهداف آنها انجام خواهد شد‌».

هم‌زمان ابراهیم رضایی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، در حاشیه جلسه علنی دیروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی و در جمع خبرنگاران به‌صراحت‌ عنوان کرد: «خویشتن‌داری مقاومت به پایان رسید و بانک اهداف‌مان به‌روزرسانی شده است‌». به گفته رضایی، «اظهارات رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا مبنی‌ بر اطلاع‌داشتن از حمله صهیونیست‌ها نشان می‌دهد که هیچ فاصله و تفاوتی میان آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها وجود ندارد و رژیم اسرائیل تبدیل به یکی دیگر از پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه شده است؛ طبیعتا ما نیز در پاسخ تفاوتی میان این دو قائل نیستیم». این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس سخنانش را این‌گونه ادامه داد: «رویکرد مقاومت در یک سال اخیر درگیری صرف با رژیم صهیونیستی بوده و تلاش داشته که جنگ و تبعات آن به سایر بازیگران و جغرافیای منطقه کشیده نشود. اما آنچه امروز و پس از طی فرایند یک‌ساله شاهد آن بوده و هستیم، این است که برخی کشورها مانند ایالات متحده، انبار مهمات و کارفرمای جنگ شده‌اند‌».

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی این هشدار را هم داد که «در رویکرد جدید مقاومت، آمر، عامل و تجهیزکننده همه با هم شریک هستند و با آنها یک رفتار خواهد شد. خویشتن‌داری مقاومت به پایان رسیده و هر‌کس در پرونده صهیونیست‌ها دخیل باشد، تأدیب خواهد شد و با آنها برخورد می‌شود. مطمئنا تأدیب نیروهای تجهیزکننده صهیونیست‌ها در منطقه یک کار ساده و در دسترس است». رضایی در پایان سخنان خود به این نکته اشاره کرد: «بر اساس این راهبرد، بانک اهداف مقاومت در منطقه به‌روزرسانی شده است و بانک هدف جدید، هم صهیونیست‌ها و هم آمران‌شان در منطقه را شامل می‌شود. به عبارت دیگر پاسخ به هر‌گونه اقدام صهیونیست‌ها متوجه همه پایگاه‌های حامیان صهیونیست‌ها در منطقه خواهد بود».

 آیا حمله به منزل نتانیاهو ساختگی است؟

البته ناگفته نماند که پس از مطرح‌شدن ادعاها مبنی بر دست‌داشتن ایران در حمله پهپادی به منزل نخست‌وزیر اسرائیل، برخی تحلیل‌های ارائه‌شده از سوی طیفی از چهره‌های سیاسی و رسانه‌ای داخلی، بر ساختگی‌بودن این حمله تأکید دارد. در همین زمینه حسام‌الدین آشنا، فعال سیاسی، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «گذشت آن زمان که با وقایع ساختگی‌ برای حمله به دیگر کشور‌ها فضاسازی می‌کردید‌». وحید ایمانی، فعال رسانه‌ای‌ نیز با اشاره به همین تحلیل «آشنا» نوشت: «مشکوک‌ترین اتفاق امروز را می‌توان حمله پهپادی به منزل نتانیاهو خواند! ۱. گویا با هلیکوپتر پهپاد را اسکورت می‌کنند؛ ۲. پهپاد به منزل خالی اصابت می‌کند؛ ۳. بی‌بی کمتر از یک ساعت فیلم منتشر می‌کند؛ ۴. حزب‌الله مسئولیت حمله را قبول نکرده؛ ۵. اسرائیل ایران را مسئول حمله اعلام کرده‌». یدالله اسلامی، دبیرکل مجمع نمایندگان ادوار مجلس‌ نیز در تحلیلی مشابه و در یک یادداشت تلگرامی نوشت: «رسانه‌ها از حمله پهپادی حزب‌الله به اقامتگاه نتانیاهو خبر می‌دهند. چند نکته قابل توجه و دقت است: 

۱. پهپاد از کنار بالگرد اسرائیلی گذر می‌کند. با هم‌زمانی پرواز پهپاد و بالگرد، رهگیری این پهپاد کار دشواری نبوده، پس چرا بالگرد بی‌اعتنا به حرکت پهپاد اقدامی انجام نمی‌دهد؟ ۲. در بیانیه‌های رسمی اسرائیل تأکید شده که نتانیاهو در زمان حمله پهپادی در اقامتگاه خود نبوده است. آیا این امر اتفاقی بوده است؟ ۳. بلافاصله اتهامات به ایران گسترده‌تر شد و از اقدامات نظامی شدیدتر علیه ایران وعده داده شد. آیا رژیم اسرائیل برای بقا و ادامه جنگ در پی یافتن بهانه‌های تازه است؟ ۴‌. در چنین شرایطی، هشیاری و دوراندیشی بسیار بااهمیت است. همبستگی ملی مهم است. ۵. شاید استناد به حمله پهپادی به اقامتگاه نتانیاهو برای ادامه جنگ نیاز اسرائیل باشد‌».

البته به نوشته رویداد ۲۴، وجه اشتراک این تحلیل‌ها آن است که حمله پهپادی اخیر را مشکوک و ساختگی می‌دانند. سؤال‌ اما اینجاست که اسرائیلی‌ها برای ادامه جنگ چه نیازی به این اقدام دارند؟ آیا حمله موشکی ایران به تل‌آویو برای پاسخ‌گویی به ایران کافی نیست که آنها با عملیات ساختگی بخواهند مقدمات عملیات علیه ایران فراهم کنند؟ چراکه حزب‌الله در قبال این ماجرا موضع رسمی نگرفته است. ایران می‌گوید این حمله کار حزب‌الله بوده و حزب‌الله لبنان هم رد نکرده است، اما در واکنش به ادعای دست‌داشتن ایران در این قضیه نیز سکوت کرده است. در همین باره علی قلهکی، فعال رسانه‌ای اصولگرا، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «چند نکته درباره اعلام رسمی مسئولیت حمله‌‌ حزب‌الله به محل اقامت نتانیاهو توسط ایران: ۱. ترور نتانیاهو مصرف‌کنندگانی در داخل سرزمین‌های اشغالی، آمریکا، جریان مقاومت و حتما ایران دارد؛ ایران با سلب مسئولیت از خودش، به دنبال گرفتن مشروعیت حمله‌‌ اسرائیل به کشور است. خصوصا در حالی که آتشبار جدید تاد در سرزمین‌ها اشغالی مستقر شده و اسناد سری جزئیات حمله احتمالی اسرائیل به ایران لو رفته است. ایران دوست ندارد محرک حماقت احتمالی اسرائیل علیه کشور باشد. ۲. تغییر موازنه نظامی در حزب‌الله پس از ضربات پیاپی از سوی اسرائیل کاملا مشخص است؛ ایران می‌خواهد به اسرائیل و سازمان ملل بفهماند که باید به سمت آتش‌بس بروند، زیرا ضربات حزب‌الله هر روز‌ عمق‌تر شده و شدت بیشتری پیدا می‌کند. ۳. دو ترور ناموفق اسرائیل در بیروت و دمشق نشان می‌دهد که مدیریت میدان حزب‌الله تغییر کرده؛ فرد جدیدی که فرماندهی حزب‌الله را در اختیار گرفته، برای صهیونیست‌ها دردناک‌تر از هفته‌های گذشته می‌کند. ۴. برخی منابع غیررسمی گفتند که این عملیات از گروه یا کشور دیگری علیه اسرائیلی‌ها انجام گرفته؛ ایران مستقیما اسرائیل را با حزب‌الله رودررو کرد. فهم این واقعیت توسط اسرائیل یعنی اینکه هنوز بازو‌های دیگر مقاومت به اندازه حز‌ب‌الله در حال عملیات علیه صهیونیست‌ها نیستند».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها