|

نوازندگی یک ر‌بات

اولین حضور پر‌هیاهوی یک ربات با یک ارکستر در سوئد، در قطعه‌ای ساخته‌شده توسط آهنگ‌ساز سوئدی، جیکوب ماهلارد، با واکنش‌های متعددی روبه‌رو شد.

اولین حضور پر‌هیاهوی یک ربات با یک ارکستر در سوئد، در قطعه‌ای ساخته‌شده توسط آهنگ‌ساز سوئدی، جیکوب ماهلارد، با واکنش‌های متعددی روبه‌رو شد.

هرچند سال پیش نیز آهنگ‌سازی یک ربات با اجرای ربات پیانو‌نواز توانسته بود مورد توجه باشد، اما این بار نواختن ویولن‌سل و تمرکز این ربات‌ در اجرای موسیقی دریچه‌ای تازه را گشوده است.

در روزگاری هستیم که هوش مصنوعی هر روز پیشرفته‌تر می‌شود و این ترس هر روز بیشتر و بیشتر می‌شود که قرار است مسخ این پیشرفت‌ها شویم. تاکنون دنیای موسیقی کلاسیک نسبتا بی‌تفاوت باقی مانده بود و حالا این چشم‌انداز برای‌ ما‌ به واقعیت نزدیک‌تر است که یک ارکستر سمفونیک رباتیک چگونه خواهد بود و دیگر این اتفاق محدود به یک فیلم علمی تخیلی نیست. قطعه‌ای مسحورکننده توسط آهنگ‌ساز و تهیه‌کننده کلاسیک معاصر سوئدی‌الاصل‌ نوشته شده است. در این قطعه، خطوط بین موسیقی آکوستیک و الکترونیک به طرز ماهرانه‌ای در این اجرا که در سالن کنسرت زنده مالمو برگزار شد، ناپدید شده است.

از همه مهم‌تر اینکه این ربات برای اولین بار به صورت زنده این قطعه ویولن‌سل را اجرا کرد.

در ارکستری که اجرا شد، یک دنیای موسیقی آرامش‌بخش ایجاد شد‌. تضاد بین درخشش یکپارچه ارکستر و صدای سوگواری سولو نوازنده رباتیک، منظره بصری و شنیداری قدرتمندی را ایجاد کرده بود. به نظر می‌رسد‌ ربات سعی می‌کند از طریق آهنگ تنهایی خود، چیزی به مخاطب ‌بگوید.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها