|

برج‌سازی غیرقانونی دانشگاه تهران

شرق:‌ قرار است سه برج ۲۵‌ طبقه که گفته می‌شود خوابگاه دانشجویان متأهل است در زمین‌های مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران ساخته شود. مازیار غلامی، مدیرکل هواشناسی استان تهران، می‌گوید: در پاییز سال گذشته زمزمه‌هایی مبنی‌بر اینکه در کنار‌ ایستگاه هواشناسی مؤسسه ژئوفیزیک قرار است ساختمانی بلندمرتبه ساخته شود، شنیده شد. بعد از مدتی متوجه شدیم که قرار است سه بلوک ۲۵ طبقه ساخته شود.

برج‌سازی غیرقانونی دانشگاه تهران

شرق:‌ قرار است سه برج ۲۵‌ طبقه که گفته می‌شود خوابگاه دانشجویان متأهل است در زمین‌های مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران ساخته شود. مازیار غلامی، مدیرکل هواشناسی استان تهران، می‌گوید: در پاییز سال گذشته زمزمه‌هایی مبنی‌بر اینکه در کنار‌ ایستگاه هواشناسی مؤسسه ژئوفیزیک قرار است ساختمانی بلندمرتبه ساخته شود، شنیده شد. بعد از مدتی متوجه شدیم که قرار است سه بلوک ۲۵ طبقه ساخته شود.

این ساختمان‌ها مقابل تابش، باد و بارش را خواهد گرفت و وقتی اندازه‌گیری ما دچار خطا شود، پیش‌بینی ما هم دچار خطا می‌شود.

او به خبرآنلاین گفته است: ۸ بهمن سال گذشته، اولین نامه به رئیس مرکز ژئوفیزیک تهران زده شد و درخواست کردیم در این ساخت‌وساز استاندار‌های سازمان هواشناسی رعایت شود. آن زمان هنوز هیچ اقدام عمرانی‌ای آغاز نشده بود. دو هفته بعد‌ از سوی رئیس سازمان هواشناسی کشور به رئیس دانشگاه تهران نامه‌ای‌ زده شد اما بدون توجه به این نامه‌نگاری‌ها دانشگاه تهران اقدام به گود‌برداری عمیق می‌کند. در این مدت نامه‌نگاری‌های زیادی‌ با مقامات استانی، مدیریت بحران و بخش‌های مرتبط ملی می‌شود و نامه‌نگاری‌هایی هم با شهردار و استاندار تهران شده است.

رئیس سازمان هواشناسی استان تهران در پاسخ به این پرسش که امکان جابه‌جایی تجهیزات هواشناسی وجود دارد، توضیح می‌دهد: این‌ ایستگاه امکان جابه‌جایی ندارد. ۶۰ سال است که داده‌های آن نقطه را جمع‌آوری می‌کند و اگر 100 یا 200 متر آن را جابه‌جا کنیم، با توجه به شیبی هم که این محدوده دارد، دیگر داده‌های آن نقطه نیست و باد، بارش و کمیت‌های دیگرش تحت تأثیر قرار می‌گیرد‌ و باید از ۶۰ سال آمار چشم‌پوشی کنیم و به یک نقطه دیگر برویم و دوباره شروع به داده‌برداری کنیم. برای این ۶۰ سال آمار هزینه‌های زیادی شده و تغییر مکان مرکز هواشناسی‌ هدررفت بیت‌المال است.

ناصر ‌امانی، عضو شورای شهر تهران نیز به‌تازگی با مسئولان سازمان هواشناسی تهران دیداری داشته است. او درباره ساخت‌وساز این سه برج ۲۵ طبقه گفته است‌: مدیر کل هواشناسی استان تهران مدتی پیش در ملاقاتی اعلام کرد شهرداری تهران در منطقه شش در کنار‌ ایستگاه هواشناسی خیابان کارگر شمالی مجوزی به دانشگاه تهران برای ساخت چند برج مسکونی با ارتفاع بیش از ۲۰ طبقه داده است‌ که اگر این کار انجام شود، مأموریت‌های ما که پیش‌بینی هوا‌ست در تهران دچار اختلال می‌شود. درخواست‌شان این بود که یا این طرح به‌طور کامل متوقف شود و یا حداقل از تعداد طبقات این طرح کاسته و ارتفاعش کمتر شود.

او از انعکاس این مشکل به رئیس شورا و رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی و شهردار منطقه شش خبر می‌دهد و می‌گوید: ما در قبال هوای شهر تهران نیز مسئولیت داریم و ایستگاه‌های هواشناسی باید مورد حمایت و تقویت ما قرار بگیرد، نه اینکه در جهت تضعیفشان گام برداریم. آقای چمران به بنده نوشتند که فعلا این طرح متوقف شده است و قرار بر این شد که با شهردار تهران هم در این زمینه صحبت شود.

امانی ادامه می‌دهد: چون مجوز ساخت بیش از ۱۲ طبقه است حتما به مجوز شورای ‌عالی شهرسازی و معماری هم نیاز دارد. البته نمی‌دانم که آیا برای زمین، پروانه صادر‌شده و آیا مجوز شورای‌عالی شهرسازی را دارد؟ ولی مطمئن هستم رئیس شورای شهر که خودش هم در کمیسیون ماده ۵ است، هم به حوزه شهرسازی اشراف کامل دارد و هم نسبت به وضعیت هوای شهر تهران نگرانی و دغدغه دارد و قطعا این موضوع را پیگیری می‌کند.

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران نیز درباره ساخت‌وساز دانشگاه تهران در مجاورت ساختمان هواشناسی به رسانه‌ها گفته است‌: این موضوع را از دانشگاه تهران پیگیری کردم و مسئولین دانشگاه اعتراض سازمان هواشناسی را وارد ندانسته و گفتند که مدت‌هاست درگیر این بحث هستیم و استدلال کردند که اگر چنین باشد، پس دیگر هیچ ساختمان ژئوفیزیکی در هیچ‌کجا نباید بتواند وظیفه خود را انجام دهد.

او ادامه می‌دهد: به‌هر‌حال نامه سازمان هواشناسی به شورای شهر به دانشگاه تهران ارسال شده است تا مورد پیگیری قرار گیرد و پاسخ دادند.

رئیس شورای شهر تهران درباره ضرورت ایجاد ساختمانی با ارتفاع زیاد در این محل نیز می‌گوید‌: این ساخت‌وساز برج نیست، بلکه می‌خواهند خوابگاه بسازند و قاعدتا برنامه‌ریزی کردند و این موضوع مورد مطالعه و بررسی بسیار قرار گرفته است و تمام ابعاد و جوانب آن سنجیده شده است.

اما شهرداری تأکید دارد که هیچ مجوزی برای ساخت‌وساز این برج‌ها به دانشگاه تهران نداده است‌. حمیدرضا صارمی در کانال تلگرامی‌اش نوشته است‌:‌ طی روزهای اخیر موضوع تخلف دانشگاه تهران برای ساخت برج‌های سه‌قلو در دانشگاه تهران و در نزدیکی ایستگاه هواشناسی مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته، متأسفانه نوک پیکان این انتقادات به سمت معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران بوده و در اخبار منتشره ذکر شده که این ساخت‌وساز با مجوز شهرداری تهران در‌حال انجام است اما لازم است‌ ابتدا از دقت و حساسیت بحق عزیزان در رسانه‌ها نسبت به موضوعات حوزه شهری و مخصوصا ساخت‌وسازهای غیرمجاز تشکر کنم و حسب وظیفه پاسخ‌گویی و به منظور تنویر افکار عمومی و شفاف‌سازی موضوع توضیحاتی را در این خصوص به رسانه‌ها و شهروندان ارائه دهم.

او ادامه می‌دهد: در مردادماه سال جاری، شهرداری منطقه ۶ گزارشی درخصوص ساخت‌وساز غیرمجاز دانشگاه تهران برای احداث برج‌های خوابگاهی به معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران ارائه داد و این معاونت پس از بررسی‌های لازم، در جواب این گزارش، به منطقه اعلام داشت تا اقدامات قانونی برای جلوگیری از این تخلف انجام شود و همچنین در تاریخ ۲۶ شهریورماه سال جاری، شرح موضوع این تخلف طی نامه‌ای از سوی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران به مدیرکل دفتر فنی، عمرانی، حمل‌ونقل و ترافیک استانداری تهران گزارش شده است.

صارمی تأکید کرده تا این لحظه هیچ‌گونه مجوزی از سوی شهرداری تهران برای برای احداث برج‌های خوابگاهی دانشگاه تهران صادر نشده و اقدام دانشگاه برای ساخت‌وساز در آن محدوده کاملا غیرقانونی است. او گفت: هم‌اکنون، شهرداری تهران در‌حال پیگیری موضوع است و قطعا به صورت قانونی با این تخلف برخورد خواهد شد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها