|

پس‌لرزه‌های شدید برخورد ماموران گشت ارشاد با ۲ دختر نوجوان به خاطر حجاب/ ویدئو و تصاویر

پس از فیلمی که «مریم عباسی»، مادر «نفس حاجی شریف»، دختر نوجوان ۱۴ ساله‌ای که از سوی ماموران گشت ارشاد در تهران، مورد ضرب و جرح قرار گرفته، منتشر کرد و گفت که از ماموران طرح نور شکایت کرده است، برخورد خشن با زنان سر حجاب، بار دیگر داغ و خبرساز شده است.

پس‌لرزه‌های شدید برخورد ماموران گشت ارشاد با ۲ دختر نوجوان به خاطر حجاب/ ویدئو و تصاویر

به گزارش شبکه شرق، انتشار ویدئویی از برخورد خشونت‌آمیز ماموران گشت ارشاد با دو دختر نوجوان، واکنش‌های بسیاری در بین کاربران شبکه‌های اجتماعی و فعالان سیاسی داشته است.

«مریم عباسی»، مادر «نفس حاجی شریف»، دختر نوجوان ۱۴ساله‌ای که در «اول تیر ماه ۱۴۰۳»، از سوی ماموران گشت ارشاد در تهران، مورد ضرب و جرح قرار گرفته و از ماموران طرح نور شکایت کرده است.

اظهارات مادر این دختر نوجوان، درباره‌ برخورد پلیس گشت ارشاد و ماموران «طرح نور» با دو دختر نوجوان در تهران، با واکنش‌های بسیاری همراه شده و انتقادها زیادی را به همراه داشته است.

پایگاه خبری «انصاف‌نیوز» در این باره نوشته است: بنابر گفته «مریم عباسی» مادر این دختر نوجوان ۱۴ ساله‌ که در «یکم تیر ماه»، در خیابان وطن‌پور شمالی در تهران، از سوی ماموران گشت ارشاد و طرح نور، مورد ضرب‌و‌شتم قرار گرفته است، حین درگیریِ و زمان دستگیری، سر دخترش به پست برق برخورد کرده و در داخل ون نیز برخوردها با دختر او ادامه پیدا می‌کند.

مادر «نفس حاجی شریف» گفته است که این برخوردها، بدون هیچ کلامی آغاز شده و گفته است که «پیگیری‌های او تا به حال، تا آنجایی جواب داده که قاضی کشیک دادسرای نظامی اجازه‌ی گرفتن فیلم دوربین مداربسته را به او داده است و از آن به بعد دیگر تا به حال، پاسخی نگرفته‌اند. پلیس امنیت اخلاقی به خانم عباسی گفته است که دو انگشت مامور خانم نیز در این درگیری شکسته است.»

گشت ارشاد نفس حاجی شریف

عباسی می‌گوید روز اول تیر ماه، درحالی که دختر ۱۴ ساله‌اش، همراه دوستش در حال مخفی کردن خود پشت پست برق بوده‌اند تا دیده نشوند، «ون گشت ارشاد» سراغ آن‌ها می‌آید و با خشونت آن‌ها را سوار ون می‌کند؛ طوری که سر دخترش به پست برق کوبیده می‌شود. او درباره‌ی برخوردها در داخل ون هم مدعی شد: «پاشون رو گذاشتن روی گردن بچه‌ی من. عکسش هم هست. شاهد هم دارم برای این موضوع. مامور خانم از موهای بچه‌ی من می‌گیره و می‌کشه اونو!»

مادر این دختر نوجوان می‌گوید که وقتی ساعت ۸ شب، در پی تماس دوست دخترش به پلیس امنیت اخلاقی مراجعه می‌کند، دخترش را در وضعیتی بد می‌بیند: «دخترم را با صورتی زخمی، لب‌های ورم کرده، گردن کبود، لباس پاره پاره و صدایی که در نمی‌آمد دیدم. چشماش از هم باز نمی‌شد اینقدر گریه کرده بود.»

او عباسی بر این ادعا تاکید دارد که مامورانی که با دخترش برخورد کرده بودند مربوط به همانجا بوده‌اند.

این مادر به سن پایین دخترش اشاره می‌کرد و از برخورد مستقیم قانونی با او گلایه داشت: «دختر ۱۴ ساله‌ی من طفل محسوب میشه! اطفال حتی اگر قتلی انجام داده باشند والدشان باید پاسخگو باشد! چند روز قبل انتخابات هم بوده. جوری بچه‌ی من رو می‌زنن که مردم از پنجره‌ها هم واکنش نشون میدن! موبایل کسی که عکس گرفته هم می‌گیرن!»

مادر نفس حاجی شریف می‌گوید که «برخورد ماموران در محل پلیس امنیت اخلاقی با او «طلبکارانه» بوده» است: «گفتند ۲ انگشت مامور ما دررفته و شما باید رضایت ایشان را بگیرید چون دختر من مقاومت کرده است. صغر سن دخترم را یادآوری کردم. گفتند از ۹ سالگی باید حجاب رعایت شود. پاسخ دادم که طبق ماده ۴۹ قانون مجازات اسلامی برخورد قانونی به این شکل شامل حال طفل نمی‌شود. این حد از ضرب و شتم که به هیچ وجه شامل حال بزرگسال هم نمی‌شود.»

بعد از بحث‌ها، به مادر نفس حاجی شریف می‌گویند که با قاضی کشیک هماهنگ شده و او دستور داده‌ که اصل مدارک و دخترش نزد پلیس امنیت بماند تا زمانی که به دادسرای اطفال بروند. عباسی در مورد برخورد قاضی در دادسرای اطفال گفت: «قاضی می‌خواست ما رضایت دهیم. در حضور وکیل به من گفتند از مامورین شکایت نکنید در غیر این صورت پای اطلاعات و امنیت در پرونده باز و برای شما گران تمام می‌شود و از دست ما خارج می‌شود.»

قاضی تلاش کرده طرفین را راضی به رضایت کند و داستان را پایان دهد: «گفتند شما رضایت بدید؛ منم اون مامور رو راضی می‌کنم.»

این مادر مدعی شد که پس از خروج او، دخترش و وکیل آن‌ها از دادسرای نظامی با آن‌ها تماس گرفته و گفته‌اند: «چرا رفته‌اید؟! باید بعد از صورتجلسه دخترشان را می‌بردند. مادر پاسخ داده که مگر این دختر بازداشت بوده؟! روز بعد هم گفته‌اند اگر نیایید حکم جلب صادر می‌شود. خانم عباسی باز هم سوالش را تکرار کرده و مراجعه نکرده است.»

به دلیل در اختیار نداشتن مدارک یک هفته بعد به دادسرای نظامی رفته‌اند و نامه پزشکی قانونی را گرفته‌اند. البته از نظر پزشکی قانونی هنوز اطلاعی ندارند چون نامه‌ای دربسته و مهر شده بوده است.

عباسی می‌گوید فیلم را برای رسانه‌های خارجی نفرستاده تا برچسب ارتباط با رسانه‌های معاند بر او نخورد و پیگیری‌های قانونی‌اش دچار مشکل نشود. او درباره‌ی رجوعش به رسانه داخلی نیز گفت: «اگر مشکلی که در مملکت خودمان حل نشود خارج از اینجا چطور حل خواهد شد؟ این مایه تاسف است که مسائل داخلی اول از رسانه‌های خارج از ایران منتشر می‌شوند بعد داخلی‌ها از قول آن‌ها اطلاع‌رسانی می‌کنند.»

او می‌گوید که «از طریق نهادهای مختلف انتظامی شکایتش را پیگیری کرده و تا جایی به نتیجه رسیده که قاضی کشیک اجازه‌ی گرفتن دوربین مداربسته را به او داده و از آن به بعد در پرونده‌اش هنوز اتفاق مشهودی نیفتاده است. با گذشت یک ماه هنوز حتی شهود این پرونده هم احضار نشده‌اند.:

مادر «نفس حاجی شریف» به بازرسی نیرو انتظامی، حفاظت اطلاعات فراجا و بازرسی کل ناجا هم مراجعه کرده است؛ علاوه بر این، هر روز با ۱۹۷ نیز تماس گرفته است.

این مادر در پایان مصاحبه‌اش و درباره‌ی خواسته‌اش از مسئولان این‌طور توضیح داد: «اگر طرح را تصویب می‌کنیم باید راهبردهای عملی و نحوه‌ی اجرای آن را هم پیش‌بینی کرده باشیم. اینطور نمی‌شود که ما قانونی را تصویب کنیم بعد در برخی موارد تداخل یا گاها تضاد با سایر قوانین دارد. از طرف دیگر هر کسی اعم از مامور مجری قانون، سر تیم، راننده و حتی مراتب بالاتر کاملا سلیقه‌ای و بدون اشراف بر قوانین عمل کنند. من می‌خواهم این موضوع به عنوان یک شتابدهنده در پیگیری قضایی متخلفین عمل کند. ان‌شاءالله در شفافیت کامل این موضوع رسیدگی قضایی شود.»

گشت ارشاد نفس حاجی شریف

«مریم عباسی»، مادر «نفس حاجی شریف» تصاویری از شکایتش و اجازه‌ی قاضی کشیک برای گرفتن فیلم دوربین مداربسته و آثار باقی‌مانده‌ی ضرب و شتم بر بدن دخترش را نیز برای پایگاه خبری «انصاف‌نیوز» فرستاده است.

واکنش «محمدرضا عارف» معاون اول رئیس‌جمهور به برخورد خشونت‌آمیز گشت ارشاد با ۲ دختر نوجوان

«محمدرضا عارف» معاون اول «مسعود پزشکیان»، به طور غیرمستقیم، در مراسم تودیع و معارفه معاون اجرایی رئیس‌جمهور، به برخورد اخیر گشت ارشاد  واکنش نشان داد.

«محمدرضا عارف» معاون اول رئیس‌جمهور امروز در مراسم تکریم و معارفه معاون اجرایی رئیس‌جمهور گفت: «نباید با مردم برخورد خشن شود و به مطالبات همه مردم از جمله مردمی که در انتخابات به هر دلیلی رای ندادند، توجه و رسیدگی شود.»

واکنش‌ها به برخورد خشونت‌آمیز ماموران گشت ارشاد با ۲ دختر نوجوان سر حجاب

انتشار ویدئویی از برخورد گشت ارشاد با دو دختر نوجوان، این موضوع را دوباره در فضای مجازی و محافل سیاسی پررنگ کرده است. این در حالی است که مرکز اطلاع‌رسانی نیروی انتظامی تهران روز چهارشنبه «۱۷ مرداد ۱۴۰۳»، به انتشار این ویدئو واکنش نشان داده و در بیانیه‌ای گفته است که «تاریخ آن مربوط به اول تیرماه امسال است».

مرکز اطلاع‌رسانی پلیس پایتخت در گزارشی نسبت به انتشار ویدئوی مربوط به برخورد پلیس و ماموران گشت ارشاد در خیابان «وطن‌پور» تهران واکنش نشان داد و اطلاعیه‌ای صادر کرد.

مرکز اطلاع‌رسانی پلیس پایتخت اعلام کرد: «این ویدئو مربوط به گذشته بوده است؛ در تاریخ «یکم تیرماه ۱۴۰۳»، ماموران به دو زن جوان در خصوص پوشش نامناسب و کشف حجاب تذکر دادند که متاسفانه با فحاشی و الفاظ ناروا روبه‌رو شدند.»

در این اطلاعیه پلیس پایتخت آمده است: «این ویدئو مربوط به گذشته بوده است؛ در تاریخ «یکم تیرماه ۱۴۰۳»، ماموران به دو خانمِ جوان در خصوص پوششِ نامناسب و کشف حجاب تذکر دادند که متاسفانه با فحاشی و الفاظِ ناروا روبرو شدند. در تعاقب هر دو نفر در خیابانِ «وطن‌پور»، مجدداً با پوششِ نامناسب مشاهده شدند که در حینِ انتقال به خودرو با عوامل انتظامی مجادله و کشمکش و بر اثرِ مقاومت جراحتی جزئی در احدی از ایشان ایجاد می‌شود. پس از بروزِ حادثه، ویدئو گرفته شده توسط پلیس و فیلمِ دوربینِ مداربستهِ خیابان برایِ شفاف‌سازی به مقام قضائی تحویل داده شد. ضمن آن‌که پلیس رفتارِ این‌چنینی توسط عواملِ انتظامی را در چارچوب استانداردهایِ کُنِشی و عملیاتیِ خود ندانسته و پرونده در سیستمِ قضائی و بازرسیِ فراجا مفتوح و در حال بررسی است.»

دستور دادستان نظامی تهران درباره برخورد خشونت‌آمیز ماموران گشت ارشاد و ضرب‌وشتم ۲ دختر نوجوان

در همین رابطه دادستان نظامی استان تهران در حاشیه جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم نیرو‌های مسلح، با اشاره به این موضوع گفت: «طی روز‌های اخیر، گزارش و شکواییه‌ای به دادسرای نظامی تهران واصل شد و بلافاصله با ارجاع آن به بازپرس ویژه، تحقیقات دادسرا در این رابطه آغاز شد.»

حجت‌الاسلام کرمی، دادستان نظامی استان تهران  گفت: «با آغاز تحقیقات، بازپرس ویژه، دستور جمع آوری کلیه ادله و مستندات، از جمله استخراج فیلم دوربین‌های مداربسته اطراف را، به منظور ثبت در پرونده، به ضابطین خاص صادر کرد.»

دادستان نظامی تهران با اشاره به همکاری بازرسی فراجا در شناسایی و معرفی عوامل حاضر در فیلم تصریح کرد: «از اولین اقدامات در نظر گرفته‌شده در این پرونده، شناسایی و معرفی ماموران حاضر در صحنه بود که با همکاری خوب صورت گرفته از سوی فراجا، ماموران حاضر، شناسایی و به نحو قانونی احضار شده‌اند.»

همچنین او تاکید کرد: «بازپرس صرفا دستور استخراج فیلم برای ثبت در پرونده را صادر کرده و هیچ دستور یا مجوزی برای تحویل آن به شاکی یا وکیل وی و یا انتشار آن در رسانه‌ها صادر نکرده است. ضمنا فیلم منتشره، از زاویه‌ای متفاوت از فیلم موجود در پرونده است.»

بر اساس اعلام قوه‌ قضایی، در حال حاضر، پرونده در مرحله تکمیل تحقیقات قرار دارد و همه دستورات قضایی لازم، برای کشف ابعاد مختلف اتفاق پیش‌آمده، به صورت قاطع صادر شده است.

این ویدئو، اما واکنش‌های بسیاری در بین کاربران شبکه‌های اجتماعی و فعالان سیاسی نیز داشته است.

«سیامک رحمانی» روزنامه‌نگار نیز، در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت: «آقای پزشکیان گفتید این‌ها دختران ما هستند. چطور بگوییم جای این دختران بی‌گناه ما را کتک بزنید. ما به شما رای دادیم و حالا باید جواب بدهید.»

«سهام بورقانی»، روزنامه‌نگار نیز، با انتشار جمله «مسعود پزشکیان» که گفته بود «طرح نور جامعه ما را به سمت سیاهی می‌برد»، خطاب به رئیس‌جمهور نوشته است: «در سیاهی آتشی بیافروز».

«علی مجتهدزاده»، وکیل دادگستری نیز، نوشت: «جناب آقای پزشکیان قول دادید در برابر چنین اقدامات خلاف قانون و شرع در قبال فرزندانمان سکوت نکرده و اگر توان جمع کردن این بساط را نداشتید عطای قدرت بی ارزش را به لقایش بسپارید و ما روی حرفتان حساب کرده‌ایم»؛ و علی شریفی زارچی، از اساتید شاخص دانشگاه صنعتی شریف که در این انتخابات از مسعود پزشکیان حمایت کرد، هم گفت: «ظلم به دختران را متوقف کنید. طرح نور، سیاهی است».

«رضا رشیدپور» از فعالان رسانه‌ای نیز، خطاب به رئیس‌جمهور ایران در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت که «وزیر کشور را همین فردا صبح عزل کنید».

«محمد فاضلی» جامعه‌شناس نیز به برخورد تند ماموران گشت ارشاد واکنش نشان داد. او نوشت: «شرم‌آورترین ‎وزیر کشور از منظر نگاه به زنان و حقوق شهروندی را تجربه کرده‌ایم.»

«آذر منصوری» رئیس جبهه اصلاحات هم در توئیتی، به برخورد گشت ارشاد با دو دختر نوجوان واکنش نشان داد. منصوری در شبکه اجتماعی «ایکس  نوشت: «چند مهسای دیگر باید جان دهند تا بپذیرید نه تنها این سیاست نظام در مورد پوشش زنان ایران شکست خورده بلکه روز بروز نیز بر عمق و گستره #شکاف حاکمیت ملت خواهد افزود. #برای_ایران برای تحقق آشتی ملی و برای ترمیم گسست‌ها دست از این اجبار و تحقیر بردارید.»

محمدجواد آذری جهرمی نیز، در کانال تلگرامی خود نوشت: «همون دختر کم حجاب، دخترِ منه…» اشاره او به سخنان سردار قاسم سلیمانی درمورد نحوه برخورد با دختران به خاطر حجاب است.

گشت ارشاد نفس حاجی شریف

منبع: فرارو
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها