|

گزارش لحظه‌ای از انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه؛

پایان رای‌گیری و آغاز شمارش آرا/ نتایج غیررسمی امشب اعلام می‌شود/ شمارش بیش از ۳۸ درصد آٰرا/ قلیچدار اوغلو مدعی پیشتازی شد

بیش از ۱۹۱ هزار صندوق رای در ۹۷۳ حوزه و ۱۰۹۴ حوزه انتخاباتی در سراسر ترکیه برای انتخاب رئیس جمهور که قرار است برای ۵ سال در این کرسی بماند، برپا خواهد شد.

پایان رای‌گیری و آغاز شمارش آرا/ نتایج غیررسمی امشب اعلام می‌شود/ شمارش بیش از ۳۸ درصد آٰرا/ قلیچدار اوغلو مدعی پیشتازی شد

به گزارش شبکه شرق، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و بیست و هشتمین دوره انتخابات پارلمانی ترکیه امروز یکشنبه ۱۴ می ۲۰۲۳ ساعت ۰۸:۰۰ (به وقت محلی) در سراسر کشور آغاز شد و تا ساعت ۱۷:۰۰ ادامه خواهد یافت.

بیش از ۱۹۱ هزار صندوق رای در ۹۷۳ حوزه و ۱۰۹۴ حوزه انتخاباتی در سراسر ترکیه برای انتخاب رئیس جمهور که قرار است برای ۵ سال در این کرسی بماند، برپا خواهد شد.

در انتخابات امروز ۶۰ میلیون و ۶۹۷ هزار و ۸۴۳ واجد شرایط در ترکیه رای می‌دهند و ۴ میلیون و ۹۰۴ هزار و ۶۷۲ رای اولی در این دوره انتخابات مشارکت خواهند یافت. همچنین ۵۳ هزار و ۱۷۲ نفر نیز در زندان‌ها در رای‌گیری شرکت می‌کنند.

با کناره‌گیری «محرم اینجه» از حزب مملکت، رجب طیب اردوغان نامزد ائتلاف «جمهور»، کمال کیلیچداراوغلو کاندید ائتلاف «ملت» و سینان اوغان به‌عنوان نامزد ائتلاف «آتا» در این انتخابات به رقابت خواهند پرداخت. همچنین 24 حزب و 151 نامزد مستقل برای کسب کرسی در پارلمان ترکیه در این انتخابات شرکت خواهند کرد.

برای ۳ میلیون و ۴۱۶ هزار و ۹۸ نفر از واجدان شرایط در خارج از کشور، صندوق‌های رای در ۷۳ کشور و ۱۵۶ نمایندگی خارجی در نظر گرفته شده بود. روند رای‌گیری در نمایندگی‌های خارج از کشور ۹ مه پایان یافت. رای‌گیری در مبادی ورودی گمرک برای افرادی که در مدت زمان تعیین شده در کشور محل اقامت خود نتوانسته‌اند رای خود را به صندوق بیاندازند، تا ساعت ۱۷:۰۰ امروز ادامه دارد.

در چارچوب ممنوعیت‌های انتخاباتی، فروش مشروبات الکلی از ساعت ۶ الی ۲۴ امروز و سرو مشروبات الکلی در اماکن عمومی ممنوع است. اماکن تفریحی در طول دوره رای‌گیری بسته خواهد بود.

پخش اخبار مربوط به نتایج انتخابات توسط رسانه‌ها از ساعت ۲۱:۰۰مجاز خواهد بود. اما در صورتی لزوم ممکن است شورای عالی انتخابات تصمیم بگیرد رسانه‌ها نتایج اولیه را قبل از ساعت 21:00 منتشر کنند.

بر این اساس، شورای عالی انتخابات نتایج غیررسمی انتخابات ریاست جمهوری را تا ساعت ۲۳:۵۹ اعلام خواهد کرد.

بنا بر اعلام کمیسیون انتخابات ترکیه 36 حزب سیاسی واجد شرایط شرکت در بیست و هشتمین دوره انتخابات پارلمانی بودند که از این تعداد 26 حزب لیست نامزدهای موقت خود را معرفی کرده‌اند.

از این ۲۶ حزب ۱۳ حزب به صورت مستقل و ۱۳ حزب نیز تحت ائتلاف‌های مختلف رقابت می‌کنند.

این احزاب عبارتند از: حزب اتحاد عدالت، حزب عدالت و توسعه، حزب میهن، حزب ترکیه مستقل، حزب عدالت، حزب اتحاد بزرگ، حزب ترکیه بزرگ، حزب جمهوری خواه خلق، حزب جوان، حزب اتحاد قدرت، حزب حقوق و آزادی‌ها، حزب آزادی خلق، حزب خوب، حزب مملکت، حزب ملت، حزب حرکت ملی، حزب راه ملی، حزب چپ، حزب کارگر ترکیه، جنبش کمونیست، حزب کمونیست ترکیه، حزب وطن، حزب رفاه نو، حزب نوآوری، حزب سبز و چپ آینده، حزب ظفر.

چهار ائتلاف اصلی نیز در قالب ائتلاف ملت، ائتلاف جمهور، ائتلاف «آتا» و ائتلاف «اتحاد برای کار و آزادی» رقابت می کنند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، نامزد ائتلاف «جمهور» در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی رای خود را به صندوق انداخت.

اردوغان به همراه همسرش امینه اردوغان ساعت از خانه خود در منطقه اوسکودار استانبول ساعت 11:40 به مدرسه «سافت چبی» رفت تا رای خود را به صندوق بیندازد.

فخرالدین آلتون، رئیس مرکز انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، حلمی تُرکمن شهردار اوسکودار و عثمان نوری کاباکتپه رئیس شورای استانی حزب عدالت و توسعه از اردوغان و همسرش در این مدرسه استقبال کردند.

رجب طیب اردوغان پس از انداختن رای خود صندوق، در اظهاراتی مطبوعاتی از حوزه رای گیری تایید کرد که انتخابات در مناطق زلزله زده بدون مشکل و به شکل طبیعی برگزار می‌شود.

وی ابراز امیدواری کرد که نتایج انتخابات برای مردم و آینده ترکیه «مفید» باشد.

اردوغان تاکید کرد که برای همه ترک‌ها مهم است که در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه رای خود را به صندوق بیندازند.

 

نامزد ائتلاف «ملت» در انتخابات ترکیه رای خود را به صندوق انداخت

نامزد ائتلاف «ملت» در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه و رهبر حزب جمهوری‌خواه خلق رای خود را به صندوق انداخت.

کمال قلیچداراوغلو، نامزد ائتلاف «ملت» در بیست و هشتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ترکیه و رهبر حزب جمهوری‌خواه خلق ترکیه با حضور در مدرسه‌ای در آنکارا رای خود در این انتخابات و همچنین انتخابات پارلمانی را به صندوق انداخت.

وی و همسرش سلوی قلیچداراوغلو در مدرسه آرژانتین در آنکارا حضور یافته و در این رای‌گیری شرکت کردند.

قلیچداراوغلو پس از انداختن رای خود در مصاحبه با خبرنگاران از همه رای دهندگانی که به پای صندوق‌های رای می‌روند، قدردانی کرد.

 

آرای «محرم اینجه» هم شمارش خواهد شد!

در شرایطی که «محرم اینجه» از شرکت در رقابت ریاست جمهوری ترکیه انصراف داده است، شورای عالی انتخابات اعلام کرد که آرای او شمارش شده و باطل اعلام نخواهد شد!

به گزارش شبکه خبری الجزیره، محرم اینجه، رهبر حزب «مملکت» ترکیه است که برای شرکت در انتخابات امروز یکشنبه نامزد شده بود، اما تنها چند روز مانده به رای‌گیری انصراف خود را اعلام کرد.

با این تصمیم ناگهانی اینجه، کمیسیون برگزاری انتخابات که برگه‌های رای برای انتخابات ریاست جمهوری را از قبل چاپ کرده بود، نتوانست نام او را حذف کرده و دوباره اقدام به چاپ و توزیع برگه‌های رای کند. بنابراین، امروز که رای‌دهندگان به پای صندوق‌های رای رفتند، به جای مواجهه با نام سه نامزد ریاست جمهوری، نام چهار نامزد از جمله محرم اینجه را دیدند.

به دنبال این همهمه و آشفتگی، شورای عالی انتخابات ترکیه اعلام کرد که آرای محرم اینجه شمارش شده و در ادامه باطل اعلام نخواهد شد.

این اخبار در شرایطی منتشر می‌شود که کمتر از دو ساعت تا پایان زمان رای‌گیری باقی مانده است. با پایان یافتن زمان انتخابات در ساعت ۱۷ به وقت محلی، شمارش آرا به تدریج آغاز خواهد شد و اولویت با نتایج ریاست جمهوری است و بعد نتایج انتخابات پارلمانی.

انتظار می‌رود تا فردا دوشنبه تصویر روشنی از نتیجه انتخابات به دست آید.

 

پایان رأی‌گیری انتخابات در ترکیه

مراکز رای گیری برای انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه به کار خود پایان داد.

بر اساس گزارش‌ها، روند شمارش آرای ریاست جمهوری و پارلمانی این کشور آغاز شد.

از صبح امروز، انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی ترکیه آغاز شده است و رقیب اصلی اردوغان، «کمال قلیچ‌دار اوغلو» رهبر حزب جمهوری خلق ترکیه است.

 

پیشتازی اردوغان پس از شمارش ۱.۵ درصد آرا

پس از شمارش ۱.۵۱ درصد آرا، اردوغان پیشتاز نتایج شمارش شده است.

آمار مشارکت در انتخابات ترکیه به رکورد تقریبا ۹۴ درصد رأی دهندگان رسید!

تلویزیون ترکیه اعلام کرد که نتایج اولیه انتخابات ریاست جمهوری ترکیه حاکی از آن است که اردوغان 49.84 درصد آرا را بدست آورده و قلیچدار اوغلو تا کنون 45.72 درصد آرا را بدست آورده است.

 

نتایج شمارش ۱۳.۴ درصد آرا

تی آرتی گزارش داد که بر اساس شمارش ۱۳.۴ درصد آرا، اردوغان ۵۷.۴۶ درصد آرا و قلیچدار اوغلو ۳۶.۶۶ درصد آرا را داشته است.

 

 

شمارش ۳۸ درصد آرا: اردوغان ۵۲.۸۵ درصد، قلیچداراوغلو ۴۱.۲۳ درصد / قلیچدار اوغلو: ما پیشتازیم

رای‌گیری در یکی از سرنوشت‌سازترین انتخابات تاریخ یکصد سال اخیر ترکیه لحظاتی پیش پایان یافت. شبکه تلویزیونی TRT ترکیه نوشت که نتایج اولیه انتخابات ریاست جمهوری ترکیه نشان می‌دهد که اردوغان ۴۹.۸۴ درصد آراء و قلیچدار اوغلو ۴۵.۷۲ درصد آراء را به دست آورده اند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها