|

خاطرات سال ۱۳۷۹ هاشمی‌رفسنجانی| هفتم خرداد

وزیر کشور در گزارشی انتقادهای زیادی از شورای نگهبان کرد که به جا نبود/ رؤسای جمهور و قوه قضائیه گفتند اعلام انصراف من مایه ضرر برای مجلس و نظام خواهد بود

خاطرات سال ۱۳۷۹ هاشمی رفسنجانی روایت دست اول از سالی پرالتهاب و پرحادثه است. هاشمی‌رفسنجانی روز هفتم خرداد از حضور در مراسم افتتاحیه مجلس ششم نوشته‌است. او همچنین به واکنش‌ها به انصرافش از نمایندگی اشاره کرده‌‌است.متن کامل خاطرات هاشمی رفسنجانی را می‌‌خوانید.

وزیر کشور در گزارشی انتقادهای زیادی از شورای نگهبان کرد که به جا نبود/ رؤسای جمهور و قوه قضائیه گفتند اعلام انصراف من مایه ضرر برای مجلس و نظام خواهد بود

برای مراسم افتتاح مجلس ششم، از منزل به مجلس رفتیم. قبل از رسمیت جلسه، آقایان [سیدمحمد] خاتمی و [سیدمحمود هاشمی] شاهرودی، رؤسای جمهور و قوه قضائیه گفتند اعلان انصراف شما، مایه ضرر برای مجلس و نظام خواهد بود. در مراسم، قرآن و سرود و گزارش رئیس اداری مجلس و پیام رهبری و جلوس هیئت رئیسه سِنّی مجلس و صحبت دکتر [محمدعلی] شیخ [نماینده شوشتر]، رئیس سِنّی که ضمن صحبتش، از محرومیت مجلس از حضور من به خاطر انصراف، اظهار تأسف کرد و از مراسمی‌ که در سال ۱۳۶۴، برای استادان نمونه بوده‌اند و از من لوح تقدیر گرفته است، یاد کرد.

[آقای عبدالواحد موسوی لاری] وزیر کشور در گزارش خود، انتقادهای زیادی از شورای نگهبان کرد که بجا نبود و دکتر شیخ گفت، بخشی گزارش و بخشی رنجنامه بود و در پایان مراسم هم سخنرانی آقای [سیدمحمد] خاتمی [رئیس‌جمهور] بود؛ در مجموع مراسم بد نبود.

به دفترم رفتم. ظهر عفت آمد و از بخشی از مراسم من‌جمله اظهارات منفی وزیر کشور نسبت به شورای نگهبان، انتقاد داشت. عصر آقای [حسن] دانایی‌فر [معاون اداری مالی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام] آمد و از انصراف تشکر کرد و گفت، وقت [ملاقات] را برای قبل از این خواسته؛ به منظور پیشنهاد انصراف و گفت، اقدامی شجاعانه و قهرمانانه است که در تاریخ به خوبی برجسته می‌شود. مشروعیت انتخابات تهران زیر سؤال است و مناسب نبود که شما با این انتخابات، به مجلس بروید. آقای [عبدالمجید] معادیخواه [رئیس بنیاد تاریخ انقلاب اسلامی] آمد. از کارشکنی شهردار منطقه سه، در مورد زمین بنیاد تاریخ گفت و اینکه از اول کارشکنی‌ کرده و عنصری سیاسی است.

در روزنامه‌های امروز، اکثراً مقاله‌هایی در اظهار تأسف از کناره‌گیری من دیده می‌شود. ضمن اینکه آن را اقدامی شجاعانه می‌دانند و تجلیل زیادی از خدمات و سوابق دارند و نامه‌ها و بیانیه‌هایی در این خصوص از سوی خانه کارگر و [حزب] کارگزاران سازندگی و اتحادیه دانشجویان و دانش‌آموختگان و ... منتشر شد. در روزنامه‌های چپ، ضمن ستایش از اقدام، سمپاشی هم هست. موج ارسال نامه و تلفن، در اظهار ناراحتی از انصراف، وسیع است و بعضی با شعر و سرود و انتقاد از مخالفان.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها