|

آمریکا: شورش واگنر ناآرامی‌های روسیه را بر ملا می‌کند

​حواشی و خبرها و گزارش‌های مربوط به شورش واگنر همچنان داغ‌ترین موضوع صفحه اول روزنامه‌ها در سراسر جهان است. آمریکایی‌‌ها از یک سو سرگرم فعالیت‌های ترامپ و دادگاه او و مسائل مربوط به تبلیغات ریاست‌جمهوری و … هستند و از سوی دیگر سعی می‌کنند وقایع اخیر روسیه و گروه واگنر را در کوتاه مدت تحلیل کنند و عواقب دراز مدت آن را برای ماه‌های آتی بگذارند.

آمریکا: شورش واگنر ناآرامی‌های روسیه را بر ملا می‌کند

ماجراهای روسیه برای بریتانیایی‌ها هم بالاترین درجه اهمیت را دارد. آنها هم در گزارش‌‌ها و خبرهای صفحه اول به این موضوع توجه نشان داده اند. اظهارات مقامات آمریکایی درباره شورش واگنر و نمایش ضعف‌های کرملین و تزلزل پوتین در روسیه بیش از هر موضوعی توجه رسانه‌های بریتانیایی را به خود جلب کرده است. به بهانه این اتفاقات ماجرای ارتقای مقام ایوگنی لبدوف روس در مجلس اعیان هم مورد بررسی قرار گرفته و پای ملکه و جانسون به میان آمده است. 

روسیه و خبرهایش برای خاورمیانه‌ای‌ها هم سوژه داغ به حساب می‌آید. گویی همه خبرها متاثر از وضعیت روسیه به صفحه اول روزنامه‌ها آمده است. در کنار این خبرها و گزارش‌ها،‌ آغاز مناسک حج در عربستان هم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. سودان هم دوباره به صفحه اول این روزنامه‌ها بازگشته است. 

 

نیویورک تایمز

آینده نامعلوم واگنر؛ اوکراین از فرصت پیش‌آمده استفاده کند

برای سربازان اوکراینی، اعضای گروه واگنر و جنگجویان آنها مجهزترین و کارآزموده‌ترین نظامیانی به شمار می‌رفتند که تا به حال دیده بودند. اما حالا با شورش کوتاه‌مدت و ناکامی که رهبر واگنر علیه پوتین ترتیب داده سرنوشت نامعلومی نصیب آنها کرده است.

گروه واگنر در تصرف شهر باخموت نقش کلیدی داشتند و ۹ ماه برای آن جنگیدند. اما این پیروزی برای آنها جایزه‌ای را که انتظار می‌کشیدند به همراه نداشت. خاصه وقتی سربازان اوکراینی بلندی‌های مشرف به باخموت را بازپس گرفتند و تا حدی مسلط شدند، تلاش‌های واگنری‌ها از چشم کرملین افتاد و اختلافات میان آنها و روسیه اوج گرفت و این شد که امروز می‌بینیم.

تحلیلگران و کارشناسان جنگ در واکنش به شورش واگنر علیه کرملین می‌گویند خطوط نبرد روسیه و اوکراین در کوتاه مدت تغییر نخواهد کرد، اما واقعیت این است که هرج و مرج پیش‌آمده در صفوف نظامیان روس فرصتی در اختیار اوکراین قرار می‌دهد که باید به آن توجه شود. 

شورش پریگوژین علیه کرملین و روسیه نه تنها باعث تضعیف جایگاه پوتین در عرصه سیاسی و قدرت در روسیه شده است که باعث تزلزل روحی سربازان و نظامیان روس هم شده است. از سوی دیگر معلوم نیست از حالا به بعد اعضای گروه واگنر در جبهه اوکراین چه نقشی داشته باشند. پس ارتش اوکراین باید از این سرگیجه ایجاد شده نهایت بهره را ببرد و ضربه بزند.

 

گاردین

چرا ملکه مانع ارتقای مقام لبدوف روس نشد؟ 

به تازگی مستنداتی از یک فیلم متعلق به کانال ۴ بریتانیا به دست آمده است که نشان می‌دهد مقامات امنیتی بریتانیا در سال ۲۰۲۰ ناامید از نخست‌وزیر وقت، از ملکه درخواست کرده اند به نحوی مانع ارتقای مقام اعیانی ایوگنی لبدوف روس شوند. 

تردیدها و نگرانی‌های مقامات امنیت و اطلاعات بریتانیا بابت ارتباط نزدیک پدر ایوگنی لبدوف با حلقه نزدیک کرملین و پوتین بوده است. در واقع لبدوف بزرگ از میلیاردرهای الیگارش به شمار می‌آید. آنها نگران بوده اند حضور پسر این الیگارش روس در مجلس اعیان بریتانیا نفوذ کرملین را گسترش دهد و امنیت داخلی انگلیس را در معرض خطر قرار دهد.

این مقامات هشدارهایی را به بوریس جانسون نخست‌وزیر وقت می‌دهند و از او می‌خواهند ارتقای مقام اعیانی ایوگنی لبدوف را به لقب « بارون » در مجلس اعیان متوقف کند. اما وقتی می‌بینند جانسون به این هشدارها بی‌توجه است، دست به دامن ملکه می‌شوند و ماجرا را شرح می‌دهند. 

در این مستند به وضوح مشخص است که ملکه هم چون نمی‌‌خواهد به صورت رسمی و غیر رسمی در مسائل سیاسی دخالت کند، پاسخ مثبتی به درخواست مقامات امنیتی نمی‌دهد و مانع ارتقا و اعطای لقب به این روس نمی‌شود.

 

نشنال

آمریکا: شورش واگنر ناآرامی‌های روسیه را بر ملا می‌کند

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا معتقد است شورش هر چند بی‌سرانجام واگنر علیه روسیه، باعث تضعیف جایگاه پوتین در کرملین شده و ضعف‌ها را آشکار کرده است.

وزیر خارجه ایالات متحده می‌گوید آثار و عواقب این شورش هنوز به طور کامل مشخص نشده است و در دراز مدت خود را نشان خواهد داد. ما در این لحظه فقط شکاف‌هایی را می‌بینیم که پیش از این دیده نمی‌شد. شورش واگنر این شکاف‌ها را در معرض نمایش گذاشته است. 

آمریکا با دقت تحولات روسیه را دنبال می‌کند؛ همانطور که مقامات اطلاعات و امنیتی این وضعیت را پیش‌بینی کرده و درباره آن به کاخ سفید و برخی اعضای کنگره هشدار داده بودند. آقای بایدن رئیس‌جمهور ایالات متحده درباره این مسائل با همتایان اروپایی خود گفت‌وگو کرده است. به هر حال در حاضر نمی‌شود با قاطعیت درباره آینده ماجرا حرف زد. 

وزیر خارجه آمریکا می‌گوید این ترک‌ها و شکاف‌هایی که در کرملین ایجاد شده بیش از هر چیزی به سود اوکراین است. از اینجا به بعد نگرانی‌های پوتین بیش از پیش خواهد بود. او حالا باید نگران مسائل داخلی کشور خود هم باشد و وقایع اوکراین را هم دنبال کند. 

 

عرب نیوز

حمله روسیه به بازار میوه و تره‌بار شورشیان سوریه

گروه‌های ناظر حقوق بشری در سوریه می‌گویند مرگ‌بارترین حمله نظامی روس‌ها در سال جاری در روز یکشنبه در منطقه ادلب رخ داده است. در این حملات ۱۳ نفر کشته شده اند. در میان کشته‌ها ۹ غیر نظامی شامل دو کودک شناسایی شده اند. ۳۰ نفر دیگر هم زخمی و مجروح شده اند. 

حمله هوایی روسیه در جثرالشغور ادلب و در بازار میوه‌ و تره‌بار اتفاق افتاده است. نیروهای روسیه از سوی بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه حمایت می‌شوند. آنها این حملات را در واکنش به وقایع هفته گذشته طراحی کرده اند. هفته گذشته شورشیان سوریه به وسیله هواپیماهای بدون سرنشین حملاتی را در مناطق در کنترل دولت انجام دادند که باعث کشته شدن چهار شهروند غیر نظامی از جمله دو کودک شد. 

گروه‌‌های حقوق بشری در سوریه می‌گویند حمله روسیه به بازار میوه و تره‌بار جثرالشغور در واقع حمله به قلب اقتصادی ساکنان منطقه است. آنها اغلب کشاورز هستند و این حمله باعث بروز مشکلات فراوان خواهد شد.

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها