|

محسن زنگنه:

دغدغه و اولویت مجلس در برنامه هفتم ثبات اقتصادی و مشکلات معیشتی مردم است

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه گفت: وقتی ما برنامه می‌نویسیم، نمی‌توانیم خود را از عدد و رقم مبرا بدانیم، برنامه نوشتن بدون عدد و رقم منجر به ایده‌آل‌گرایی می‌شود و می‌توان پیش‌بینی کرد که بدون توجه به اعداد و ارقام بخش قابل توجهی اجرایی نخواهد شد.

دغدغه و اولویت مجلس در برنامه هفتم ثبات اقتصادی و مشکلات معیشتی مردم است

به گزارش شبکه شرق، محسن زنگنه سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه در نشست خبری صبح امروز ضمن تبریک عید سعید غدیر خم و دهه ولایت گفت: در روز گذشته بررسی کلیات لایحه برنامه با حضور برخی وزرا در کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم انجام شد. دغدغه‌ای که همواره رییس مجلس و نمایندگان بر آن تاکید کردند و مقام معظم رهبری هم بر آن تاکید ویژه داشتند، بحث ثبات اقتصادی و امنیت اقتصادی و به تبع آن امنیت روانی است.

وی افزود: احکام برنامه هفتم باید حتماً ثبات اقتصادی و رفع دغدغه‌های مردم را در خود داشته باشد، ما در سال ۱۴۰۲ داریم روی برنامه بحث می‌کنیم به این معنا که باید شرایط جامعه را ببینیم و در خلأ درخصوص برنامه اظهارنظر نکنیم. مسأله اول رفع مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه با بیان اینکه تورم از میزان افزایش حقوق کارمندان و کارگران جلوتر است، گفت: یکی از دغدغه‌های اصلی ما رفع دغدغه‌های معیشتی مردم است. ما پیام‌های زیادی را از مردم دریافت کردیم به خصوص کسانی که درآمد آن‌ها ثابت است و حتماً تلاش می‌کنیم دغدغه‌های آن‌ها را در بررسی‌ها لحاظ کنیم.

وی با اشاره به اینکه شاهد بی‌عدالتی در دستگاه‌های مختلف هستیم، عنوان کرد: برخی دستگاه‌ها از جمله نیرو‌های انتظامی و نظامی و برخی از وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی از نظر دریافت حقوق احساس بی‌عدالتی می‌کنند و این مسأله باید در فصل نظام اداری ما بررسی و اصلاح شود.

زنگنه تصریح کرد: اگر ما میانگین تورم را به صورت سه ساله درنظر بگیریم می‌توان گفت که ما در سه سال گذشته بالاترین نقاط تورمی را تجربه کردیم. بنابراین همه احکام و موادی که در تضاد با این بحث باشد، به طور جدی مورد توجه نمایندگان قرار خواهد گرفت.

وی تاکید کرد: دغدغه سومی که به این لایحه داریم و باید توجه داشته باشیم، بحث منابع و مصارف برنامه هفتم است. ببینید وقتی ما برنامه می‌نویسیم، نمی‌توانیم خود را از عدد و رقم مبرا بدانیم، برنامه نوشتن بدون عدد و رقم منجر به ایده‌آل‌گرایی می‌شود و می‌توان پیش‌بینی کرد که بدون توجه به اعداد و ارقام بخش قابل توجهی اجرایی نخواهد شد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه گفت: دولت گفته که سرمایه‌گذاری سالانه برای اجرای این برنامه، سالانه ۸۰ میلیارد یورو است و این در حالی است که ارزیابی‌های ما نشان می‌دهد به ۲۲۰ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری نیاز است.

وی ادامه داد: ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی ۹۱/۵ میلیون تن در سال است که باید به بیش از ۱۳۰ میلیون تن برسد، در اکتشاف ذخیره مس باید از ۱۹/۲ به ۱۹/۷ برسیم و همینطور ظرفیت سایر اکتشافات و تولیدات در حوزه‌های معدنی که باید افزایش پیدا کند.

زنگنه یادآور شد: در حوزه مسکن برنامه دولت این است که دسترسی به مسکن را از ۸/۵ سال به ۷/۵ سال برساند، واحد‌های فرسوده اکنون ۴۶ درصد است که قرار است به ۴۰ درصد کاهش پیدا کند. ۳۰۰ هزار واحد مسکن حمایتی، ۲۰۰ هزار مسکن روستایی و طرح‌های دیگر تولید مسکن که در مجموع به یک میلیون مسکن در سال خواهد رسید.

 

منبع: ایلنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها