|

خاطرات سال ۱۳۷۹ هاشمی‌رفسنجانی| سی‌ و یکم مرداد

انتقاد مهدی کروبی از 2 گروه افراطی راست و چپ/مخالفت با رفع توقیف برخی روزنامه‌ها و آزادی زندانیان پیش از سفر به نیویورک

خاطرات سال ۱۳۷۹ هاشمی رفسنجانی روایت دست اول از سالی پرالتهاب و پرحادثه است. هاشمی‌رفسنجانی روز سی‌ و یکم مرداد جزییاتی از جلسه سران در مجلس را نوشته‌است. در بخشی از این روزنوشت هاشمی رفسنجانی به مخالفت هاشمی شاهرودی، رئیس وقت قوه قضاییه با آزادی زندانیان و رفع توقیف روزنامه‌ها نیز اشاره شده است.متن کامل خاطرات هاشمی رفسنجانی را می‌‌خوانید.

انتقاد مهدی کروبی از 2 گروه افراطی راست و چپ/مخالفت با رفع توقیف برخی روزنامه‌ها و آزادی زندانیان پیش از سفر به نیویورک

پیش‌ازظهر با معاونان مرکز تحقیقات [استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام] جلسه داشتیم. بیشتر به ذکر کمبودها و مشکلات گذشت؛ از پشتیبانی و امور اداری و نیز سختی و محدودیت تصویب طرح‌های پیشنهادی و نبودن اختیارات برای معاونان ناراضی‌اند. دکتر [حسن] روحانی [رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک]، نبود که دفاع کند. گفتم، پیگیری می‌کنم. دربارۀ اوضاع جاری بحث و از مقابله صریح با رهبری که بی‌سابقه است، اظهار نگرانی شد.

عصر مصاحبه تلویزیونی در مورد جنگ داشتم و جواب سؤالاتی در مورد شروع جنگ و عقب‌راندن عراق و ورود در خاک عراق و پذیرش قطع‌نامه و صلح و آینده را دادم.

شب، جلسه سران در مجلس بود. دربارۀ تعریف اصلاحات بحث بود؛ به جایی نرسیدیم. همه قبول داشتند که چیزی برای تعریف ندارند و باید به نحوی از آن گذشت. آقای [مهدی] کروبی [رئیس مجلس]، از مشکلات دو گروه افراطی راست و چپ برای انقلاب انتقاد کرد؛ شبیه حرف‌های گذشته من و آقای [سیدمحمد] خاتمی، از آقای شاهرودی [رئیس قوه قضائیه] خواست که بعضی از زندانیان را قبل از سفر ایشان به نیویورک آزاد کند و از بعضی روزنامه‌ها رفع توقیف شود که جواب مساعدی نگرفت. آقای شاهرودی، گفت که از خانه آقای [مسعود] بهنود [روزنامه‌نگار]، تریاک و مشروبات هم به دست آمده و قبلاً آقای [علی] لاریجانی، مطالبی در مورد آقای [احمد] زیدآبادی گفته بود. آقای کروبی‌ گفت، چند منافقی که اخیراً بازداشت شده، اسنادی داشته‌اند که برنامه ترور خود ایشان و من را داشته‌اند.

پس از باز شدن دریچه زیردریایی روسیه توسط دریانوردان نروژی، اعلان شد که تمامی 118 سرنشین مرده‌اند. فرمانده نیروی دریایی روسیه، از مردم عذرخواهی کرد و فشار تبلیغات و انتقادات علیه دولت و شخص [ولادیمیر] پوتین [رئیس‌جمهور روسیه] شدت گرفت. از بی‌اعتبار شدن نیروی دریایی روسیه و برخورد ضعیف دولت پوتین و نیروی دریایی با حادثه و به خصوص که برای بیرون آوردن اجساد هم از نروژی‌ها درخواست کمک شده، سند مهمی بر ضعف نیروی دریایی روسیه است. قبلاً عدد سرنشینان 107 و 116 گفته شده بود.

امروز بحران سیاسی در ترکیه شدت گرفت. آقای احمد نجدت سزر، رئیس‌جمهور، برای بار دوم مصوبه دولت در مورد اخراج پرسنل اسلام‌گرا از دولت را وتوکرد و گفت، پارلمان باید تصویب کند. [بولنت] اجویت [نخست‌وزیر ترکیه] گفت، اختلاف در این سطح غیر قابل‌تحمل است. بعضی از رسانه‌های لائیک، صحبت از استیضاح سران را مطرح کرده‌اند و نیروهای اسلامی و مستقل و غیرترک‌ها، از نجدت سزر حمایت می‌کنند و به سوی بحران پیش می‌روند؛ به خصوص ایستادگی سزر بر موازین قانون اساسی، اعتبار او را بالا برده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها