|

خاطرات سال ۱۳۷۹ هاشمی‌رفسنجانی| یکم شهریور

روایت جلسه احمد بورقانی با هاشمی رفسنجانی در مورد مطبوعات و دوم خرداد

خاطرات سال ۱۳۷۹ هاشمی رفسنجانی روایت دست اول از سالی پرالتهاب و پرحادثه است. هاشمی‌رفسنجانی روز یکم شهریور در مورد یک جلسه مهم با احمد بورقانی، روزنامه‌نگار و معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد در دولت خاتمی نوشته‌است. او همچنین دیداری با رئیس کل گمرک و مدیرعامل منطقه آزاد قشم داشته و به برخی مباحث اقتصادی وقت اشاره کرده‌است. متن کامل خاطرات هاشمی رفسنجانی را می‌‌خوانید.

روایت جلسه احمد بورقانی با هاشمی رفسنجانی در مورد مطبوعات و دوم خرداد

آقای [مهدی] کرباسیان، رئیس‌ کل‌ گمرک آمد. گفت، امسال تاکنون 11 درصد اُفت صادرات غیرنفتی نسبت به سال‌ گذشته داریم و با این وضع به اهداف برنامه سوم نمی‌رسیم. از دولت، به خاطر عدم توجه عمیق به این‌گونه مسائل انتقاد داشت؛ ضمن اینکه بسیاری از موانع اداری صادرات، برداشته شده است. دکتر [مهدی] اکبرزاده، محقق مواد اساسی سموم کشاورزی آمد و ضمن گزارش‌ کار، از کنار رفتن دکتر [عیسی] کلانتری [وزیر کشاورزی]، اظهار نگرانی‌ کرد که حامی جدی تحقیقات برای ساخت سموم بوده است.

گروهی از عشایر قشقایی، همراه [آقای حسین مؤمن‌پور] امام‌جمعه دهاقان آمدند. در مورد کنگره بزرگداشت مرحوم حکیم جهانگیر قشقایی -معلم آیات [سیدحسین] بروجردی، [سیدحسن] مدرس و [میرزاحسین] نایینی- گزارش‌ کار دادند. من هم تشویق‌شان کردم و تذکراتی دادم. امام جمعه، خوابی که در سفر به سمیرم برایمان نقل کرده را یادآور شد؛ پدر دو شهید است و خواب جالبی است، برای من.

عصر آقای [بهروز] بوشهری، مدیرعامل منطقه آزاد قشم آمد. اقدامات جدید را گزارش داد؛ من‌جمله تأسیس مرکز سوخت‌رسانی به کشتی‌ها در آب‌های جنوب جزیره قشم که به خاطر امتیازاتی که بر مرکز فجیره [در امارات] دارد، می‌تواند بیشتر کشتی‌ها را به خود جذب کند.

آقای [احمد] بورقانی [فراهانی]، نماینده تهران در مجلس آمد. از فشاری که بر نیروهای همفکرش وارد می‌شود، اظهار نگرانی‌ کرد و از آقای [سیدمحمد] خاتمی نقل کرد که رهبری گفته‌اند، آقای بورقانی افکار براندازانه دارد. وفاداری خود را اعلان کرد و فعال‌بودن در مسئله طرح مطبوعات را با حسن‌نیت خواند و کلی از من تمجید کرد و نمونه‌های زیادی از اقدامات اصلاح‌طلبانه و نوآوری من را یادآوری‌ کرد؛ من‌جمله تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی، توسعه دانشگاه‌ها، باسوادکردن مردم، مدرن‌کردن ایران، به صحنه آوردن زنان، انتخابات مجلس و ریاست‌جمهوری. سهم فائزه را در تحولات اخیر، مهم خواند و از بد برخوردکردن بعضی از دوم‌خردادی‌ها با من انتقاد کرد و از من خواست‌ که حالت پدری‌ام را حفظ‌ کنم و برای رفع اختلافات گروه‌های دوم‌ خردادی که به تعارض نزدیک می‌شوند، کمک‌ کنم. گفتم، با افراط‌کاری‌های چپ و راست مخالفم و معتدل‌ها را تقویت می‌کنم.

آقای علیرضا نوری، نماینده تهران و برادر آقای عبدالله نوری [وزیر سابق کشور] آمد. وضع حال آقای نوری و خانواده‌اش را توضیح داد و خواست که برای تقویت زندانیِ ‌باز شدن ایشان کمک کنم که بتواند همه هفته به مرخصی برود. در ملاقات قبل، خواستار تجدید محاکمه بود که اینک گویا مأیوس شده است. گفت، اختلافات دوم‌ خردادی‌ها در مجلس جدی است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها