|

خاطرات سال ۱۳۷۹ هاشمی‌رفسنجانی| بیست و هشتم آبان

از سخنرانی در مورد چالش‌های اجتماعی‌ زنان مسلمان تا به رسمیت شناختن قتل عام ارامنه

خاطرات سال ۱۳۷۹ هاشمی رفسنجانی روایت دست اول از سالی پرالتهاب و پرحادثه است. هاشمی‌رفسنجانی در خاطرات بیست و هشتم آبان به سخنرانی در سمینار اتحادیه بین‌المللی سازمان‌های زنان جهان اسلام، جلسات مجمع، اخبار بین‌الملل و یک دیدار خانوادگی پرداخته است. متن کامل خاطرات هاشمی رفسنجانی را می‌‌خوانید.

 از سخنرانی در مورد چالش‌های اجتماعی‌ زنان مسلمان تا به رسمیت شناختن قتل عام ارامنه

مجمع [تشخیص‌ مصلحت ‌نظام]، جلسه داشت. سیاست‌های کلی قضائی را تکمیل‌کردیم. در مورد بررسی استفساریه مجلس [در خصوص قانون مطبوعات] که پس از مخالفت شورای نگهبان به مجمع آمده، پرسیدند گفتم، برای بررسی به کمیسیون‌ها ارسال شده است.

تا غروب‌، کارها را انجام دادم و مغرب، برای افتتاح سمینار اتحادیه بین‌المللی سازمان‌های زنان جهان اسلام [«چالش‌هاى فراروى زنان مسلمان در آغاز قرن بیست‌و‌یکم»] به مرکز تحقیقات وزارت امور خارجه رفتم. فاطی [رئیس انجمن همبستگی زنان ایران]، گزارش داد. من هم در مورد چالش‌های اجتماعی‌که زنان مسلمان در قرن آینده مواجه‌اند، صحبت ‌کردم و مهم‌ترین ‌آنها را خطر نشناختن اسلام و نفوذ فرهنگ بیگانه معرفی‌کردم.

بعد از جلسه، با جمعی از شخصیت‌های علمی و فرهنگی عرب، ملاقات مختصری داشتم. برای اجلاس فلسطین آمده‌اند. خوشامد گفتم و بر ادامه انتفاضه، تأکیدکردم که باید برنامه‌ریزی شود. معلوم است که اسرائیل، حاضر به امتیاز‌دادن نیست و عقب‌نشینی انتفاضه هم خطرناک است. آنها از انسجام یا اهتمام ایران به مسائل فلسطین و لبنان، به‌خصوص از شخص من که محوری برای این سیاست بوده‌ام، تشکر کردند.

اتحادیه اروپا [حادثه] قتل‌عام ارامنه در ترکیه سابق را به رسمیت شناخته و ترکیه را عصبانی کرده است. قبلاً کنگره آمریکا هم می‌خواست آن را به رسمیت بشناسد که با فشار ترکیه [بیل] کلینتون [رئیس‌جمهورآمریکا]، مانع آن شد و اتحادیه اروپا، برخلاف ‌سیاست ‌آمریکا، خواسته است که به‌زودی دولت مستقل فلسطین تشکیل شود.

آخر شب، همشیره‌ها طاهره و صدیقه آمدند. مدتی بود که آنها را ندیده بودم. طاهره هم کسالت قلب و چشم دارد. گفت، امشب قفسه‌ سینه‌اش درد گرفته؛ گفتم فردا به نوق مراجعت نکند و بماند که دکتر او را ببیند. شب اینجا ماندند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها