|

العالم فی 60 ثانیة

از سفر سلطان عمان به هند تا رشد اقتصادی عربستان

در 60 ثانیه دور دنیاى عرب امروز با شما همراهان عزیز نگاهی مى‌اندازیم به عناوین، اسپوتنیک، خبرگزاری رسمی عراق ، الخلیج اونلاین، خبرگزاری رسمی عمان و البیان امارات.

از سفر سلطان عمان به هند تا  رشد اقتصادی عربستان

اسپوتنیک : دیدار  رئیس موساد و وزیر خارجه قطر 

 پایگاه خبری «اکسیوس» به نقل یک منبع اسرائیلی خبر داد که دیوید بارنیا، رئیس سرویس اطلاعاتی اسرائیل (موساد) ممکن است اواخر هفته جاری با محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست وزیر قطر دیدار کند.

 طبق اعلام این منبع، تل آویو آمادگی خود برای بررسی توافقی جدید شامل آزادی زنان را اعلام کرده است.

منابعی دیگر نیز اعلام کردند که قطری ها با تیم مذاکره کننده اسرائیل در مورد اینکه آیا تل آویو با آزادی زنان زندانی باقی مانده در ازای آتش بس بیش از یک روزه موافقت می کنند یا خیر، گفت و گو کردند.

 

خبرگزاری رسمی عمان: سفر سلطان عمان به هند

سطان عمان برای انجام سفری سه روزه وارد هند شد. هیثم بن طارق، سلطان عمان عصر جمعه در یک سفری رسمی وارد هند شد تا با مقامات این کشور دیدار کند.

بن طارق در این سفر که سه روز به طول می انجامد، با دوربادی مورمو، رئیس جمهور و نارندرا مودی، نخست وزیر هند دیدار می کند.

هیئتی بلند پایه متشکل از وزرای دفاع و خارجه و برخی از دیگر مقامات سلطان عمان را در این سفر همراهی می کنند.

 

الخلیج اونلاین: پیش بینی رشد اقتصادی عربستان در سال 2024

گزارش صادره از موسسه مالی بین المللی که به مؤسسات بزرگ در سراسر جهان مشاوره مالی ارائه می دهد، نشان می دهد که عربستان تا پایان مارس 2024 به سیاست کاهش داوطلبانه تولید نفت به میزان یک میلیون بشکه در روز ادامه خواهد داد. این موسسه افزود که اقتصاد عربستان به بهره گیری از اجرای پروژه های زیرساختی بزرگ که تا حد زیادی از سوی صندوق سرمایه گذاری عمومی این کشور تامین می شود، ادامه می  دهد و بنابراین، رشد تولید ناخالص داخلی غیرنفتی عربستان در سال جاری 4.5 درصد برآورد می شود.

برآوردها از رشد اقتصاد عربستان همچنان شدیدا به قیمت نفت بستگی دارد، اما رشد بخش غیرنفتی در سال 2024 در حدود 4 درصد باقی خواهد ماند.

 

خبرگزاری رسمی عراق: آغاز رأی‌گیری انتخابات شوراهای استانی عراق

 رأی‌گیری ویژه نیروهای نظامی و امنیتی عراق برای انتخابات شوراهای استانی (از صبح امروز (شنبه 16 دسامبر) آغاز شد.

کمیساریای عالی مستقل انتخابات روز گذشته اعلام کرد که بیش از 1 میلیون و 2393 عراقی واجد مشارکت در رأی‌گیری خاص نیروهای نظامی و امنیتی هستند که در 565 مرکز رأی‌گیری می‌توانند رأی بدهند.

همزمان با این رأی‌گیری، آوارگان ساکن اردوگاه‌ها نیز که شمار افراد واجد شرایط رأی آنها 48 هزار و 260 تن است در 35 مرکز رأی‌گیری می‌توانند در انتخابات شرکت کنند.

محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق، صبح امروز با انتشار پیامی خطاب به نیروهای مسلح و امنیتی عراق تأکید کرد که به توانایی این نیروها در تأمین امنیت انتخابات اعتماد کامل دارد.

 

البیان: توافق امارات و آذربایجان درباره صندوق سرمایه‌گذاری مشترک 

صندوق دولتی هلدینگ ابوظبی (ADQ) و هلدینگ سرمایه گذاری آذربایجان (صندوق دولتی راهبردی در باکو) از ایجاد طرحی مشترک با هدف سرمایه گذاری در بخش های دارای اولویت و منافع مشترک همچون کشاورزی، فناوری، دارو و زیرساخت های انرژی خبر دادند.

این بستر مشترک که ارزش آن به ارزش یک میلیارد دلار می رسد، به طور مساوی بین دو شرکت اماراتی و آذربایجانی تقسیم شده و بر یافتن فرصت های سرمایه گذاری برای تحقق بازده مالی پایدار سرمایه تمرکز دارد.

توافق دو کشور همزمان با اهتمام شرکت های منطقه برای سرمایه گذاری در جمهور آذربایجان است. پیش از این دو شرکت آوا پاور عربستان و انرژی آینده ابوظبی از همکاری برای توسعه انرژی های تجدیدپذیر به میزان 500 مگاوات در نخجوان (وابسته به جمهوری آذربایجان) خبر دادند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها