|

آیا پایان بمباران غزه به نفع نتانیاهو است؟

«بی‌بی» عاقبت به خیر نمی‌شود

دولت اسرائیل برای سال‌های طولانی اعلام کرده بود با محصور کردن نوار غزه و سرکوب رهبران سیاسی فلسطینی‌، بگیر و ببندها، شهرک‌سازی‌ها و مواردی از این دست توانسته بود امنیت را برای ساکنان سرزمین‌های اشغالی رقم بزند.

«بی‌بی» عاقبت به خیر نمی‌شود
خبرنگار: مهسا مژدهی

بیش از سه ماه از عملیات هفتم اکتبر می‌گذرد و اسرائیل کماکان به بمباران غزه مشغول است. در کنار حملات به غزه اما نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در مخمصه بدی افتاده است.

 

شکست تلاویو در تامین امنیت

دولت اسرائیل برای سال‌های طولانی اعلام کرده بود با محصور کردن نوار غزه و سرکوب رهبران سیاسی فلسطینی‌، بگیر و ببندها، شهرک‌سازی‌ها و مواردی از این دست توانسته بود امنیت را برای ساکنان سرزمین‌های اشغالی رقم بزند.

روز هفتم اکتبر، برای همیشه این تصویر که دولت نتانیاهو قادر به تامین امنیت است، از اذهان پاک شد.

از طرف دیگر مشخص شد نه فناوری و نه گنبد آهنین قادر نیستند تا در مقابل حملات برنامه‌ریزی‌ شده کاری از پیش ببرند.

 

نتانیاهو آینده‌ای ندارد

مسئولیت آنچه در روز هفتم اکتبر اتفاق افتاد، چیزی نیست که بنیامین نتانیاهو بتواند از زیر بار آن شانه خالی کند. در هفته‌های پس از عملیات حماس، اعتراضاتی برگزار شد که در آنها شرکت‌کنندگان مستقیما نتانیاهو را ملامت کردند و خواهان استعفای او بودند.

 

یائیر لپید رئیس اپوزیسیون و برخی از خانواده‌های کشته‌شدگان و اسرای اسراییلی هم به این حرکت اعتراضی پیوستند.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد ائتلاف حاکم و حزب لیکود تقریبا نیمی از طرفداران خود را از دست داده است. با این حساب شخص نتانیاهو هم نمی‌تواند به آینده سیاسی خود چندان امیدی داشته باشد.

 

متحدان نتانیاهو عقب کشیدند

برای متحدان نتانیاهو در اسراییل همراه شدن با «بی‌بی» معنای بدنامی به خود گرفته است. حزب شاس که نمایندگی یهودیان سفاردی را دارد و متحد نتانیاهو در تشکیل کابینه ائتلافی بوده، حالا می‌گوید بعد از اتمام جنگ اسراییلی‌ها انتظار دارند تا رهبری جوان منصب نخست‌وزیری را بر عهده بگیرد.

حتی وزیرکنونی اقتصاد هم به‌دنبال کسب جایگاه نتانیاهو به‌عنوان رهبر حزب لیکود و در ادامه نخست‌وزیری به‌نظر می‌ رسد. به گمان متحدان پیشین حتی اگر بی‌بی بتواند یک پیروزی در غزه به دست بیاورد، باز هم به دلیل آنکه موجبات حمله هفت اکتبر را فراهم کرده، قابل بخشش نیست.

 

بی‌بی در لبه پرتگاه قرار گرفته است

نشریه فرانسوی لوموند از نتانیاهو به‌عنوان مرده‌ای سیاسی یاد کرده است. تصاویر منتشر شده از نخست‌وزیر اسراییل نشان می‌دهد او کاهش وزن داشته و همین موضوع در شبکه‌های اجتماعی مورد توجه کسانی قرار گرفته که فرصت‌ها را برای اعلام نفرت خود از نتانیاهو از دست نمی‌دهند.

نتانیاهو برای اینکه بتواند چهره خود را بازسازی کند، نابودی حماس را هدف خود قرار داده. با این حال او نتوانسته با بیش از سه ماه بمباران غزه که باعث کشته شدن بیش از ۲۳ هزار نفر شده، به کار خود مشروعیتی ببخشد.

بی‌بی با داشتن پرونده اقتصادی پروپیمان، تصمیمات عجیب در مورد سیستم قضایی و حالا یک جنگ با بیش از ۲۰ هزار کشته و یک رسوایی امنیتی بسیار بزرگ، آن فردی نیست که به آسانی بخشیده شود.

تحلیل‌گران اسرائیلی از بیان اینکه مایل به ماندن نتانیاهو بر روی صندلی نخست‌وزیری نیستند ابایی ندارند. متحدان سابق با گذشت هر روز از جنگ غزه، سعی دارند تا حساب خود را از بی‌بی جدا کنند و شکاف میان تلاویو و واشنگتن زیاد شده است. با این حال آنچه مشخص است اینکه، بی‌بی ادامه جنگ را به سود خود می‌بیند.

از زاویه دید نتانیاهو پایان جنگ، به معنای این است که باید پاسخگوی خطاهای امنیتی و رسوایی‌های مالی خود باشد. ادامه وضعیت دشوار فعلی هر چند هزینه‌ زیادی را بر دولت او تحمیل کرده اما تضمین کننده حضور او در قدرت است. مکانیزمی برای اینکه بی‌بی در بحبوحه جنگ از نخست‌وزیری فاصله بگیرد وجود ندارد و او برای بقای خودش هم که شده، مایل به پایان جنگ نخواهد بود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها