|

العالم فی 60 ثانیة

از توافقنامه گازی قطر و ژاپن تا رونمایی هواپیمای مونتاژی در عربستان

در 60 ثانیه دور دنیاى عرب امروز با شما همراهان عزیز نگاهی مى‌اندازیم به عناوین،الجزیره،عکاظ عربستان، الفرات نیوز، الخلیج اونلاین و روسیا الیوم.

از توافقنامه گازی قطر و ژاپن تا رونمایی هواپیمای مونتاژی در عربستان
خبرنگار: ذلفا معیل

الجزیره: 

توافقنامه گازی قطر و ژاپن

شرکت قطر انرژی اعلام کرد توافقنامه ای 10 ساله را با شرکت «میتسوی آند کو» ژاپن به امضا رسانده است که بر اساس آن سالانه  یازده میلیون بشکه از میعانات گازی را به این شرکت خواهد فروخت.

بر اساس بیانیه شرکت قطر انرژی، همزمان با آغاز بهره برداری از پروژه های توسعه بخش های شرقی و جنوبی میدان گازی «شمال»، این توافقنامه امکان افزایش حجم میعانات گازی را همزمان با آغاز صادرات مقادیر اضافی فراهم خواهد کرد.

سعد بن شریده آل کعبی مدیر عامل شرکت قطر انرژی گفت: ما از امضای این توافقنامه دراز مدت با این شرکت استراتژیک ژاپنی خوشحال و خرسندیم و با این کار می توانیم  دهه روابط طولانی بین شرکت های قطر انرژی و میتسویی را تقویت کنیم.

 

عکاظ عربستان: 

رونمایی از آخرین مدل هواپیمای جت هوک تی 165در عربستان

 خالد بن سلمان، وزیر دفاع عربستان از آخرین مدل هواپیمای جت پیشرفته از نوع هوک تی 165، که به طور کامل در عربستان مونتاژ شده، رونمایی کرد.

وی در نمایشگاه جهانی دفاع که با حضور وزرای دفاع و مقامات بلندپایه برخی کشورها در عربستان برگزار شده است، از این هواپیمای جت رونمایی کرد.

وزیر دفاع عربستان گفت که این دستاورد، امتداد موفقیت های رویکرد و چشم انداز محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در انتقال و بومی سازی فناوری بخش صنایع نظامی است.

افزایش بومی سازی به میزان 50 درصد از هزینه های دولت بابت تجهیزات و خدمات نظامی تا سال 2030 از برنامه های عربستان است.

 

روسیا الیوم: 

سوری‌ها پس از 12 سال  به حج می‌روند

ایمن سوسان، سفیر سوریه در عربستان تاکید کرد که سوری ها از امسال و پس از 12 سال وقفه به حج می روند.

سوسان گفت که پس از 12 سال، شهروندان سوری می توانند از سوریه و با مدیریت وزارت اوقاف به حج بروند.

وی افزود که اقدامات لجستیک در حال نهایی شدن است و کاردار سفارت عربستان به زودی وارد سوریه می شود.

سوسان از سفر وزیر اوقاف سوریه به عربستان در ماه آتی برای امضای توافقنامه در این خصوص خبر داد. سفیر سوریه در عربستان گفت که این اقدام در راستای تقویت تمایل دو کشور به عادی سازی روابط فیمابین صورت گرفته است و تمایل مشترکی برای ایجاد فصل جدیدی از روابط وجود دارد.

 

الفرات نیوز:

 پهلو گرفتن کشتی غول‌پیکر کروز در عراق 

شرکت عمومی بنادر عراق وابسته به وزارت حمل و نقل این کشور اعلام کرد که مدرن‌ترین و بزرگ‌ترین کشتی از لحاظ گنجایش برای اولین بار در بندر «ام قصر شمالی» پهلو گرفته است.

وزارت حمل و نقل عراق در بیانیه ای به نقل از فرحان الفرطوسی مدیر کل شرکت بنادر عراق گفت که بنا بر دستورات رزاق محیبس السعداوی وزیر حمل و نقل کشور کشتی کروز «MBC BERENGERE» که حاوی حدود 2 هزار و 659 کانتینر است، وارد بندر ام قصر شمالی شده و در اسکله های 14 و 15 این بندر پهلو گرفته است.

الفرطوسی گفت که این کشتی در سال 2023 ساخته شده و برای اولین بار وارد بندر های عراق شده است.

 

الخلیج اونلاین:

امارات به بزرگ‌ترین مرکز تجارت الماس در جهان تبدیل می شود؟

امارات به عنوان یکی از بزرگترین مراکز تجارت الماس در جهان مطرح شده وگردشگران را از سراسر جهان برای بازدید و خرید الماس جذب کرده است.

الماس و فلزات گران‌بها در امارات مشمول قانون مالیات بر ارزش افزوده 5 درصدی نیستند و موقعیت استراتژیک امارات حمل و نقل الماس از کشورهای آفریقایی صادرکننده آنها را تسهیل می کند و این به معنای کاهش هزینه های حمل و نقل است.

در سال های اخیر، دبی به دومین مرکز بزرگ تجارت الماس در جهان تبدیل شده است، و تجارت الماس در این شهر از 3.5 میلیارد دلار در سال 2003 به 17.5 میلیارد دلار در سال 2020 و 22.8 میلیارد دلار در سال 2021 افزایش یافته است.

امارت دبی به رقیبی برای شهر آنتورپ بلژیک تبدیل شده است که برای 600 سال مهم ترین مرکز صنعت الماس در جهان بوده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها