|

مسعود رجوی کارمند ساواک بود؟

و‌کیل شکات در دادگاه رسیدگی به پرونده مجاهدین خلق گفت: مسعود رجوی به‌دلیل همکاری با ساواک از حکم اعدام رهایی پیدا کرد.

مسعود رجوی کارمند ساواک بود؟

به گزارش شبکه شرق، دهمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات ۱۰۴ نفر از اعضای مجاهدین خلق، به صورت علنی برگزار شد.

دهمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات ۱۰۴ نفر از اعضای مجاهدین خلق و همچنین ماهیت این سازمان به عنوان یک شخصیت حقوقی، امروز سه‌شنبه «۱۷ بهمن ماه ۱۴۰۲» در شعبه یازدهم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی دهقانی و مستشاران دادگاه مرتضی تورک و امین ناصری در مجتمع قضایی امام خمینی، برگزار شد.

در ابتدای دادگاه، قاضی دهقانی با اعلام رسمی بودن دادگاه گفت: با توجه به اتمام قرائت کیفرخواست و بیان دلایل نماینده دادستان در جلسه قبل، از این لحظه وارد شکایت شکات می‌شویم. قبل از دعوت از شکات برای ارائه مطالب از نماینده دادستان درخواست می‌شود آخرین مطالب خود را مطرح کند.

نماینده دادستان با قرار گرفتن در جایگاه گفت: بر اساس قوانین وزارت خارجه آمریکا، این کشور وقتی می‌خواهد گروهی را تروریستی اعلام کند، باید دلایل و مصادیق آن را مشخص کند. در گزارش سالانه تروریسم آمریکا مصادیق تروریستیِ بودن گروه مجاهدین خلق وجود دارد؛ از ترور‌های کور تا بمب‌گذاری و همکاری اطلاعاتی و عملیاتی در این گزارش قید شده است.

نماینده دادستان گفت: آمریکایی‌ها که سازمان مجاهدین را تروریستی می‌دانستند، بعد از اشغال عراق آن را غیرنظامی خواند. موسسه رند نوشته است که این اقدام آمریکا یک معما بود. موسسان این گروه، هیچ‌گاه توسط امام خمینی تایید نشدند؛ و پس از انقلاب انبار‌های سلاح را تحویل ندادند.

مسعود رجوی کارمند ساواک بود؟

و‌کیل شکات در دادگاه رسیدگی به پرونده گروه مجاهدین گفت: مسعود رجوی به دلیل همکاری با ساواک، از حکم اعدام رهایی پیدا کرد. رجوی در طول بازجویی تمامی گروه‌ها و اشخاص مبارز را لو داده و باعث شد در مسیر مبارزات اختلال ایجاد شود.

او گفت: کاظم رجوی، برادر مسعود که در آن سال‌ها مسئول دفتر رژیم پهلوی در ژنو بود، نقش قابل توجهی در تخفیف حکم سرکرده مجاهدین داشت.

وکیل مدافع شکات دادگاه رسیدگی به پرونده مجاهدین خلق در ادامه دادگاه گفت: برگه‌های بازجویی مسعود رجوی نشان می‌دهد که رجوی ریز جزئیات اعضا را لو داده بود. کمک رجوی به ساواک در حدی بود که زاهدی، رئیس ساواک برای شاه نامه نوشت تا برای رجوی تخفیف بگیرد. همکاری مسعود رجوی با ساواک، باعث کشته شدن ۱۰ نفر از اعضا شد.

او در ادامه گفت: اسناد ساواک نشان می‌دهند که مسعود رجوی در سطحی بالا با سازمان اطلاعات و امنیت شاه همکاری کرده؛ تا جایی که ساواک او را همکار خود نامیده است. رجوی در اسناد بازجویی کروکی همه مبارزان را در اختیار ساواک قرار داده است. این اسناد نشان می‌دهند که مسعود رجوی، نه یک مبارز بلکه عامل نفوذی ساواک در میان مبارزین بوده است.

منبع: میزان
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها