|

اعتراضات گسترده و درگیری‌ در ترکیه پس از انتخابات/ علت اعتراض کردها در وان چیست؟ ویدئو و تصاویر

تنش‌‌ها و اعتراضات گسترده در «وان» ترکیه، پس از انتخابات شهرداری‌ها افزایش یافته است.

اعتراضات گسترده و درگیری‌ در ترکیه پس از انتخابات/ علت اعتراض کردها در وان چیست؟ ویدئو و تصاویر

به گزارش شبکه شرق، پس از آنکه مقام‌های ترکیه، پیروزی «عبداللە زیدان» سیاستمدار و کاندیدای حزب کُرد را در انتخابات شهرداری این کشور «بی‌اعتبار» خواندند و او را ردصلاحیت کردند، چندین شهر ترکیه شاهد اعتراضات و تنش‌هایی در اعتراض به این اقدام بوده است.

روز یکشنبه «۳۱ مارس» (۱۲ فروردین ماه ۱۴۰۳)، ، «عبداللە زیدان» به عنوان شهردار شهر «وان» ترکیه انتخاب شد. دو روز بعد، هیات انتخاباتی محلی او را به دلیل اتهاماتی در گذشته و حمایت از حزب کارگران کردستان، موسوم به «پ.ک.ک»، ردصلاحیت کرد. لازم به ذکر است که ترکیه این حزب را یک «گروه تروریستی» تلقی می‌کند.

طبق گزارش «راشاتودی»، زیدان در سال ۲۰۱۶، یک سال پس از اتهام «همدستی و تبلیغ» برای «پ.ک.ک» به زندان رفت و در سال ۲۰۲۲ آزاد شد. دادستان‌ها می‌گویند که محرومیت سه ساله او از کاندیداتوری هنوز به پایان نرسیده و همین امر باعث شده است که او برای انتخابات شهرداری واجد شرایط نباشد.

اعتراضات در ترکیه و عبداللە زیدان

عبداللە زیدان پیشتر از سوی حزب «برابری و دموکراسی خلق‌ها» نامزد پست شهرداری وان شد و صلاحیتش نیز توسط دادگاه عالی ترکیه مورد تایید قرار گرفته بود. او هم‌چنین توانست با کسب بیش از ۵۵ درصد آرا پیروز این انتخابات شود.

اعتراضات در ترکیه

حزب «برابری و دموکراسی خلق‌ها» نه‌تنها رد‌صلاحیت زیدان را به عنوان «کودتای سیاسی» محکوم کرد، بلکه حامیان این سیاستمدار با پرتاب آتش، سنگ و کوکتل مولوتف به سمت افسران پلیس به خیابان‌ها ریختند و این افسران هم برای پاسخ به اعتراضات به گاز اشک‌آور و ماشین‌های آب‌پاش متوسل شدند.

طبق تصاویر و ویدئوهای منتشر شده، برخی از معترضان سنگرهایی را ایجاد کردند و سپس آنها را به آتش کشیدند.

اعتراضات در ترکیه

اعتراضات در ترکیه تصویری از درگیری در وان-ترکیه

این ناآرامی‌ها و اعتراضات در وان و سایر شهرهای شرقی و همچنین در آدانا در جنوب و ازمیر در سواحل دریای اژه گزارش شده است.

«علی یرلیکایا» وزیر کشور در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: در مجموع ۸۹ نفر در شهرهای وان، حکاری، بتمن، سیرت، سیرناک و ازمیر بازداشت شده‌اند.

اعتراضات در ترکیه

روز یکشنبه ۳۱ مارس (۱۲ فروردین ماه)، ترکیه شاهد برگزاری انتخابات محلی بود؛ انتخاباتی که در آن شهردارها و مدیران مناطق انتخاب شدند و حزب «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه موسوم به «عدالت و توسعه» در شهرهایی نظیر استانبول، آنکارا و ازمیر در برابر حزب مخالف شکست خورد.

اعتراضات در ترکیه

تشدید تنش‌ و اعتراضات در وان ترکیه پس از انتخابات شهرداری‌ها

در اعتراض به شرایط پس از انتخابات شهرداری‌ها در ترکیه، اعتراضات و تنش‌ها در شهر وان تشدید شده است.

به نقل از لوموند، اعتراضات و تنش‌ها در شهر وان ترکیه در اعتراض به شرایط پس از انتخابات شهرداری‌ها ادامه دارد.

در همین ارتباط گزارش شده است که خودروی ارتش ترکیه توسط معترضان انتخاباتی در شهر وان به آتش کشیده شد.

پیش از این رویترز گزارش داده بود که مقامات دولتی ترکیه روز سه‌شنبه، مانع از تصدی شهردار تازه منتخب حزب طرفدار کردها در شهر وان شدند و از برگزاری مجدد رای‌گیری در این شهر خبر دادند. منطقه‌ای که در آن حزب رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور حاکم در ترکیه در انتخابات شهرداری‌ها متحمل شکست شده است.

در جریان برگزاری انتخابات اخیر محلی و شهرداری‌ها در ترکیه، برای اولین بار در دو دهه گذشته، حزب عدالت و توسعه جایگاه نخست را از دست داده و از حیث میزان رأی، دومین حزب ترکیه است.

انتخابات شهرداری‌های ترکیه پایان یافته و برخلاف ادعاهای حزب عدالت و توسعه و دولت اردوغان، مردم حاضر نشدند یک بار دیگر به شهرداران حزب حاکم اعتماد کنند. مردم ترکیه با مشارکت ۷۷ درصدی در انتخابات شهرداری‌ها، پایین‌ترین میزان مشارکت در ۲۰ سال گذشته را ثبت کردند. گفته می‌شود که تورم و فقر و نارضایتی از عملکرد دولت و حزب حاکم، مهمترین عامل مشارکت پایین بوده است.

اعتراضات در ترکیه

اعتراضات در ترکیه

اعتراضات در ترکیه

پیروزی مخالفین در این دوره از انتخابات، شگفتی‌ساز شده است؛ حالا شرایط به نفع اردوغان و کابینه او نیست. چراکه با وجود آنکه حزب اردوغان، دولت و اکثریت کرسی‌های پارلمان را در اختیار دارد اما یک بار دیگر، در آنکارا و استانبول شکست خورده و در چندین شهر مهم و استراتژیک دیگر، شهرداری‌ها را به مخالفین واگذار کرده است.

شکست سنگین کاندیداهای مورد حمایت حزب اردوغان در آنکارا، استانبول، ازمیر، آنتالیا، مرسین و چندین استان دیگر، باعث شد که حزب جمهوری خلق به عنوان قدیمی‌ترین حزب ترکیه یا قدمت صد و یک ساله، یک بار دیگر خود را در جایگاهی ببیند که مدعی کنار زدن حزب حاکم و رسیدن به قدرت شود.

منبع: ايسنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها