|

دور دنیا در یک دقیقه

شهردار ایتالیایی بز هدیه می‌‌دهد

شهردار آلیکودی در ایتالیا، به هر کس مایل باشد سرپرستی بزها را قبول کند، بز هدیه بدهد. در حال حاضر جمعیت بزهای آلیکودی شش برابر جمعیت انسانی این جزیره است.

شهردار ایتالیایی بز هدیه می‌‌دهد

ما هر روز در این استوری تلینگ، به چهارگوشه جهان سرمی‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده‌اند، مرور می‌کنیم. از آلیکودی ایتالیا که با جمعیت زیاد بزها مواجه است، شروع می‌کنیم؛ سپس به پایتخت فرانسه می‌رویم که با تونلی مشکوک در نزدیکی یک زندان درگیر است. در آخر هم به اعتراض ماهی‌گیران بومی کانادا می‌پردازیم.

ایتالیا؛ شهردار آلیکودی بز هدیه می‌دهد!

جمعیت بزهای جزیره کوچک آلیکودی در ایتالیا بسیار بیشتر از جمعیت انسانی آن شده است. شهردار این منطقه تصمیم گرفته از ساکنان جزیره بخواهد در سامان‌دهی بزها مشارکت کنند.

شهردار آلیکودی به هر کس مایل باشد سرپرستی بزها را قبول کند، بز هدیه بدهد. در حال حاضر جمعیت بزهای آلیکودی شش برابر جمعیت انسانی این جزیره است.

بزها با توجه به رفتارشناسی و نوع زیست خود به محصولات کشاورزی آسیب می‌زنند، به ساختمانهای بلند و مرتفع علاقه دارند و با بالا رفتن از آنها نقش مهمی در تخریب برخی سازه‌ها دارند.

فرانسه؛ کشف تونل مرموز نزدیک زندان پاریس

کارگران سیستم برق زندان لاسانته پاریس مشغول کار روزانه و معمول بوده اند که ناگهان با تونلی چهار متری در حوالی زندان برخورد می‌کنند.

پلیس با بررسی مسیر می‌گوید به نظر نمی‌رسد این تونل با هدف فرار از زندان طراحی شده باشد. مقامات شهری هم تردید دارند این تونل بخشی از یک نقشه مفصل برای فرار باشد. 

این تونل در فاصله ۴۵۰ متری زندان لاسانته کشف شده است. ماموران در این مسیر زیرزمینی کیسه‌های نخاله ساختمانی و همچنین یک تخت‌خواب پیدا کرده اند.

بریتانیا؛ تمدید محدودیت حمل مایعات در پروازها 

مسافران پروازها از فرودگاه‌های بریتانیا به خارج از این کشور همچنان با محدودیت حمل مایعات ۱۰۰ میلی‌لیتر و بیشتر مواجه خواهند بود. بریتانیا تا ماه ژوئن ۲۰۲۵ این محدودیت را ادامه می‌دهد.

علت تمدید محدودیت حمل مایعات، آماده شدن همه اسکنرهای سه بعدی در همه فرودگاه‌ها است تا به این ترتیب تشخیص دقیق‌تر محتویات به سهولت انجام شود.

اسکنرهای سه بعدی جدید قابلیت تشخیص انفجاری در مایعات را هم دارد. با به کارگیری این ابزارها محدودیت ۱۰۰ میلی‌لیتر و بیشتر برای حمل مایعات به دو لیتر افزایش پیدا می‌کند.

کانادا؛ اعتراض چکمه‌ای ماهی‌گیران بومی

ماهی‌گیران بومی کانادایی در اعتراض به رفتار پلیس، تصمیم گرفته اند بدون چکمه راه بروند. پلیس پیشتر دو نفر از ماهی‌گیران را بازداشت و چکمه و گوشی همراه آنها را ضبط کرده بود.

این دو ماهی‌گیر بازداشتی می‌گویند پلیس آنها را مجبور کرده چند ساعت بدون چکمه مسیری طولانی را در تاریکی و سرما راه بروند.

دعوای پلیس و ماهی‌گیرهای بومی بر سر مارماهی شیشه‌ای است که در معرض خطر کاهش جمعیت قرار دارد. صیدهای غیرقانونی و انواع محدودیت‌ها دولت و بومی‌ها را روبه‌روی هم قرار داده است.

جنگل‌های بارانی؛ تخریب ریه‌های زمین ادامه دارد

دیده‌بان بین‌المللی جنگل‌ها هشدار می‌دهد نرخ از بین رفتن جنگل‌های بارانی و یا همان جنگل‌های آمازون سرعت گرفته است. این مرکز در گزارشی می‌گوید در سال ۲۰۲۳ مساحتی به اندازه کشور سوئیس از جنگل‌های بارانی از بین رفته است. 

به عبارت دیگر، در هر دقیقه، به اندازه ۱۰ زمین فوتبال از مساحت این جنگل‌ها کم شده است. برزیل و کلمبیا و دیگر کشورهای آمریکای جنوبی صاحب بخش عمده جنگل‌های بارانی هستند.

این جنگل‌ها ریه‌های زمین هستند و نقش مهمی در تعادل اکوسیستم دارند. دا سیلوا رئیس‌جمهور برزیل با تغییر برنامه‌ها سعی کرده سرعت تخریب را کاهش دهد، اما ویرانی در بولیوی، نیکاراگوئه و لائوس با سرعت پیش می‌رود.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها