|

دور دنیا در یک دقیقه

ورزش و تغذیه سالم علیه ژن جوان‌مرگی

مطالعات جدید نشان می‌دهد با پیش گرفتن یک زندگی سالم می‌توانیم تا حدود ۶۰ درصد موارد ژنتیکی را کنترل کنیم و پنج سال به عمر خود بیافزاییم.

ورزش و تغذیه سالم علیه ژن جوان‌مرگی
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

ما هر روز در این استوری تلینگ، به چهار گوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده‌اند، مرور می‌کنیم. ابتدا از بازگشت پادشاه به وظایف عمومی در بریتانیا خبردار می‌شویم. سپس به نتیجه جدیدترین تحقیقات درباره نقش سبک زندگی سالم در طول عمر می‌پردازیم و در آخر هم ماجرای خرس‌ها در ژاپن را بررسی می‌کنیم.

بازگشت پادشاه بریتانیا به وظایف عمومی

پس از آن که پزشکان اعلام کردند از روند درمانی پادشاه چارلز ۷۵ ساله رضایت دارند، او امروز به وظایف عمومی خود باز می‌گردد و البته از یک مرکز درمانی سرطان دیدن می‌کند.

دو ماه پیش پزشکان تشخیص دادند پادشاه چارلز سوم به نوعی از سرطان مبتلاست. درمان او آغاز شد و برای مدتی از وظایف سلطنتی خود کناره‌گیری کرد.

پادشاه چارلز برای درمان پروستات خود به مرکز درمانی مراجعه کرده بود که پزشکان اعلام کردند او به نوعی از سرطان مبتلاست. به طور مشخص گفته نشده است او درگیر سرطان پروستات است یا نه.

آنفلوانزای پرندگان و شیرهای دریایی در قطب شمال

یک محقق نروژی می‌گوید نخستین مورد از مرگ شیرهای دریایی در قطب شمال و در اثر آنفلوانزای پرندگان رخ داده است.

نخستین‌بار است که ویروس آنفلوانزای پرندگان در شیر دریایی ثبت می‌شود. آزمایشگاه آلمانی وجود نمونه‌های بسیار کوچک این ویروس را در جسد شیر دریایی قطب شمال تایید کرده است.

کارشناسان می‌گویند هر چند ویروس آنفلوانزای پرندگان خاص پرندگان است و باعث مرگ آنها می‌شود، اما در جمعیت پستانداران نیز می‌تواند منجر به مرگ شود؛ پستاندارانی که گاهی پرنده دریایی مبتلا خورده باشند.

ورزش و تغذیه سالم علیه ژن جوان‌مرگی

مطالعات جدید نشان می‌دهد با پیش گرفتن یک زندگی سالم می‌توانیم تا حدود ۶۰ درصد موارد ژنتیکی را کنترل کنیم و ۵ سال به عمر خود بیافزاییم.

ژنتیک به تنهایی می‌تواند تا ۲۱ درصد بر مرگ زودهنگام موثر باشد، اما انسان‌ها با پیش گرفتن زندگی سالم می‌توانند بخت خود را برای جبران این وضعیت افزایش دهند.

کوتاهی طول عمر در بسیاری از انسان‌ها امری اثبات شده است. به عبارت دیگر برخی افراد به صورت ژنتیک عمر کوتاهی دارند. آنها با پیش گرفتن سبک زندگی سالم می‌توانند طول عمر خود را افزایش دهند.

ثبت ناخواسته عکس یک پرنده کمیاب در اورگان

آقای مایکل سانچز خود را به هاگ پوینت اورگان رسانده بود تا از طلوع خورشید در یک نقطه از آبشار عکاسی کند. او مشغول تنظیم دوربین بود که مهم‌ترین عکس خود را ناخواسته ثبت کرد.

انتشار عکس‌هایش باعث شد سر و صدای زیادی میان پرنده‌شناس‌ها به پا شود. او ناخواسته عکسی از طرقه کبود را ثبت کرده بود! پرنده‌ای کمیاب که آخرین بار سال ۱۹۹۷ در این منطقه دیده شده بود.

طرقه کبود بومی شرق آسیاست. آواز می‌خواند و از راسته گنجشک‌سانان است. هنوز گروه‌های محلی رصد پرند و پرنده‌شناس‌های ملی عکس طرقه کبود را تایید نکرده‌اند.

هوش مصنوعی علیه خرس‌های سیاه قاتل!

ژاپنی‌ها می‌خواهند سیستم هشدار خرس‌های سیاه را برای مقابله با حملات این حیوانات به کار بگیرند. طی یک سال گذشته ۶ نفر در اثر حمله خرس کشته و ۲۰۰ نفر زخمی شده‌اند.

این سیستم قرار است حرکت خرس‌های سیاه را به سمت محل سکونت انسان‌ها شناسایی کند و به مرکز پلیس، شهرداری و… برای اقدام موثر هشدار دهد.

کارشناسان می‌گویند کاهش قابل توجه جمعیت خاصه کودکان در روستاها باعث شده آنها راحت‌تر از گذشته از زیستگاه خود خارج شوند. سر و صدای انسان عامل ترس خرس‌‌ها بوده و مانع نزدیکی آنها می‌شده است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها