|

دور دنیا در یک دقیقه

کیم کی نام رئیس دستگاه تبلیغات کیم‌ها بود/ درگذشت گوبلز کره شمالی

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهار گوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم.

کیم کی نام رئیس دستگاه تبلیغات کیم‌ها بود/ درگذشت گوبلز کره شمالی
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

از پایان تولید واکسن‌های کووید ۱۹ آسترازنکا آغاز می‌کنیم. سپس به پاریس می‌رویم تا مشعل المپیک از یونان برسد و مسیر خود را برای افتتاحیه ادامه دهد. در آخر هم به درگذشت رئیس پروپاگاندای کره شمالی می‌پردازیم.

 

هوش مصنوعی؛ شناسایی آثار هنری جعلی در eBay

یک متخصص احراز هویت آثار هنری می‌گوید در میان آثار معرفی شده به پلتفرم فروش آنلاین eBay حدود ۴۰ اثر جعلی و تقلبی شناسایی کرده است.

خانم دکتر کارینا پوپویچی با کمک هوش مصنوعی موفق شده است دو اثر جعلی منتسب به هنرمندانی مثل رنوار و مونه را هم میان این جعلیات شناسایی کند. نکته عجیب این که بدون استفاده از هوش مصنوعی این آثار بسیار به اثر اصلی نزدیک بوده است.

اثر جعلی مونه تابلوی جنگل همراه نهر است که ۵۹۹ هزار دلار قیمت خورده است. همچنین تابلوی جعلی رنوار هم ۱۶۵ هزار دلار قیمت‌گذاری شده است.

 

آسترازنکا؛ وداع با ساخت واکسن کووید ۱۹

کمپانی تولید واکسن آسترازنکا در بیانیه‌ای اعلام کرده است با تولید و عرضه واکسن‌ کووید ۱۹ خداحافظی می‌کند. در بیانیه آمده علت این تصمیم وجود واکسن‌های جدیدتر و کاهش تقاضاست.

بر اساس این بیانیه، آسترازنکا فعالیت‌های تولید واکسن را در زمینه دیگر واریته‌های ویروس کرونا ادامه خواهد داد. آنها تنها در سال اول تولید جان بیش از ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر را از مرگ در اثر ابتلا به کووید ۱۹ نجات دادند.

پیش از این که شرکت آسترازنکا پایان تولید واکسن کووید ۱۹ را اعلام کند، آژانس دارویی اروپا روز گذشته استفاده از این واکسن را غیر مجاز اعلام کرد. بسیاری از کشورها پیش از این تزریق آن را متوقف کرده بودند.

 

مشعل المپیک پاریس؛ ۴۰۰ ایستگاه و ۱۰ هفته و ۱۰ هزار نفر!

مراسم حمل مشعل، دست به دست کردن آن، گرداندن در کشور میزبان و روشن کردن آن از برنامه‌های مقدماتی برگزاری بازی‌های المپیک است. این مراسم ۱۰ هفته طول خواهد کشید.

برگزارکنندگان پاریسی المپیک ۲۰۲۴ می‌گویند مشعل المپیک امشب و پس از سفری ۱۲ روزه سوار بر کشتی بادبانی قرن نوزدهمی باز یونان به بندر مارسی فرانسه می‌رسد. پاریس میزبان المپیک ۲۰۲۴ است.

سپس تا روز افتتاحیه بازی‌ها به ۴۰۰ ایستگاه در سراسر فرانسه حمل خواهد شد و در دستان ۱۰ هزار نفر از ستارگان ورزشی، بازماندگان عملیات تروریستی و یک شهروند ۱۰۲ ساله فرانسوی قرار خواهد گرفت.

 

اوکراین؛ نقشه ترور زلنسکی خنثی شد!

مقامات اوکراینی می‌گویند نقشه روسها را برای ترور رئیس‌جمهور ولودیمیر زلنسکی خنثی کرده اند. آنها دو افسر اوکراینی مرتبط با این عملیات را شناسایی کرده اند.

در گزارش اوکراینی‌ها آمده آژانس جاسوسی داخلی روسیه (FSB) این دو افسر را برای انجام عملیات ترور زلنسکی استخدام کرده بود تا در روز آغاز پنجمین دوره ریاست‌جمهوری پوتین به او هدیه دهد!

این دو فرد قرار بوده یکی از نزدیک‌ترین افراد به زلنسکی را متقاعد کنند رئیس‌جمهور را در اتاقش محبوس کند تا اقدام نهایی ترور انجام شود. چندی پیش هم یک نقشه دیگر از ترور زلنسکی در اوکراین خنثی شد.

 

کیم کی‌ نام؛ گوبلز کره شمالی درگذشت

کیم کی نام رئیس دستگاه تبلیغات کره شمالی در سن ۹۴ سالگی درگذشت. او در تمام سال‌‌های فعالیت خود کیش شخصیت خانواده رهبران کره شمالی را شکل داد. رسانه‌ها او را با نام گوبلز کره شمالی می‌شناختند.

کیم کی‌ نام به سه نسل اخیر رهبران کره شمالی خدمت و با فعالیت‌های تبلیغی خود پایه‌های حکومت آنها را محکم کرد. رهبر فعلی کره شمالی از او به عنوان یک انقلابی کهنه‌کار و وفادار یاد کرده است.

او در سال ۱۹۸۵ فعالیت خود را به عنوان رئیس بخش تبلیغات کره شمالی آغاز کرد و در سال ۲۰۱۷ بازنشسته شد و جای خود را به خواهر کیم جونگ اون یعنی کیم یو جونگ داد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها