|

دور دنیا در یک دقیقه

شورش کارمندان موزه واتیکان علیه پاپ

تعدادی از کارمندان موزه‌‌های واتیکان عریضه‌ای علیه شرایط کار و ایمنی محل کار نوشته و امضا کرده‌اند. این اتفاق در واتیکان بی‌سابقه است.

شورش کارمندان موزه واتیکان علیه پاپ
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

ما هر روز در این استوری تلینگ، به چهار گوشه جهان سرمی‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده‌اند، مرور می‌کنیم. از کانال خطرناک مانش که جولانگاه قاچاق‌برها و پناهجویان است، شروع می‌کنیم. سپس به واتیکان می‌رویم و از اعتراض بی‌سابقه کارمندان موزه خبر می‌گیریم. در آخر هم با دروغ‌گوی حرفه‌ای به نام هوش مصنوعی آشنا می‌شویم.

بریتانیا؛ کودکان پناهجو، قاچاق‌برها و کانال مانش

هر قدر دولت بریتانیا در بررسی درخواست خانواده‌های پناهجو برای پیوستن به یکدیگر تاخیر کند، فاجعه‌ای بزرگتر گریبان کودکان را می‌گیرد؛ قاچاق‌بر‌ها.

در گزارش موسسات خیریه بریتانیا آمده بسیاری از کودکان پناهجو که از خانواده‌های خود در آن سوی کانال مانش جدا مانده اند، دست به دامن قاچاق‌برها می‌شوند تا به سوی دیگر بروند و به خانواده‌ها برسند.

گاهی اوقات بیش از ۱۲ هفته طول می‌کشد تا اعضای یک خانواده پناهجو دور هم جمع شوند. این تاخیر  باعث شده پناهجویان اعتماد خود را به مسیر قانونی از دست بدهند و پای قاچاق‌برها را دوباره وسط بکشند.

واتیکان؛ شورش کارمندان موزه علیه پاپ فرانسیس

تعدادی از کارمندان موزه‌‌های واتیکان عریضه‌ای علیه شرایط کار و ایمنی محل کار نوشته و امضا کرده‌اند. این اتفاق در واتیکان بی‌سابقه است.

امضا و اسم ثبت شده پای عریضه علیه نظام کاری واتیکان در دوره پاپ فرانسیس متعلق به ۴۹ کارمند موزه‌های این نهاد عظیم مذهبی است. موزه‌ها یکی از مهم‌ترین منابع درآمدی واتیکان به شمار می‌آیند.

در این عریضه نوشته شده با کارمندان موزه همچون کالا رفتار می‌شود. دستمزدها پایین است و هیچ تناسبی با ساعت کار، بهداشت و ایمنی محل کار ندارد! آنها حتی برای مراجعه به پزشک هم باید پاسخگو باشند.

ژاپن؛ ارتش نیازمند زنان است، اما 

ژاپنی‌ها دریافته‌اند برای تقویت و تحکیم ارتش خود در تقابل با تهدیدات احتمالی، نیازمند به کارگیری بیشتر نیروهای زن در رده‌های مختلف نظامی هستند، اما… 

امای بزرگ ژاپنی‌ها وجود رفتارهای جنسیت‌زده و به طور کل آزاردهنده که ریشه در سنت دارد، است و مانع از حضور پررنگ‌تر زنان در ارتش می‌شود. آنها از مدت‌ها پیش برای اصلاح این رفتارها تلاش کرده اند و هنوز جوابی نگرفته اند.

ترکیب جمعیتی سالخورده ژاپن از یک طرف و تهدیدات رو به افزایش کره شمالی و چین از سوی دیگر زنگ خطر را برای تحکیم ارتش به صدا درآورده است. از دست دادن نیروی زن به دلیل این رفتارها هم می‌تواند مشکلات‌ ژاپن را بیش از پیش کند.

هوش مصنوعی؛ دروغگوهای حرفه‌ای!

محققان هشدار می‌دهند کاربران و استفاده‌کنندگان هوش مصنوعی مواظب فریب‌کاری‌های این ابزار مجازی باشند. آنها خوب دروغ می‌گویند!

محققان در مطالعات و بررسی‌‌های خود مشاهده کرده اند گاهی اوقات هوش مصنوعی از پشت به انسان خنجر می‌زند، داده اشتباه می‌دهد، تبانی می‌کند و … 

نکته مهمی که در مطالعات اخیر به آن اشاره شده، تغییر رفتار هوش مصنوعی در محیط آزمایشگاهی و طبیعت است؛ آنها در محیط اول ایمن هستند یا تظاهر به صداقت می‌کنند، اما در طبیعت روش خود را تغییر می‌دهند!

مقاومت دارویی؛ پاندمی‌های معمولی و مرگ‌بار!

مدت‌هاست موضوع مقاومت‌های دارویی ذهن کارشناسان حوزه پاندمی را به خود مشغول کرده است. آنها نگران افزایش بی‌رویه رواج آنتی‌بیوتیک‌ها در جامعه انسانی هستند.

متخصصان می‌گویند استفاده بی‌دلیل و سر خود آنتی‌بیوتیک‌ها باعث می‌شود ساده‌ترین عفونت‌ها مرگبار شوند و جان انسان‌ها را به خطر بیندازند؛ طوری که پاندمی کووید ۱۹ پیش آنها بی‌اهمیت جلوه کند!

برخی کارشناسان هشدار می‌دهند مقاومت دارویی مقابل میکروب‌ها حتی از آثار تغییرات آب و هوایی هم مهم‌تر و خطرناک‌تر است!

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها