|

دور دنیا در یک دقیقه

گزارش گروه ماده ۱۹/ عدم دسترسی نیمی از مردم جهان به آزادی بیان

در گزارش سالانه گروه مدافع ماده ۱۹، بر بحران آزادی بیان تاکید شده است؛ بیش از نیمی از جمعیت جهان از حق آزادی بیان محروم هستند و نمی‌توانند چیزی را که دوست بگویند و به آن بپردازند، آزادانه به زبان بیاورند.

گزارش گروه ماده ۱۹/ عدم دسترسی نیمی از مردم جهان به آزادی بیان
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

ما هر روز در این استوری‌تلینگ، به چهار گوشه جهان سر‌می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده‌اند، مرور می‌کنیم. ابتدا، گزارش گروه ماده ۱۹ را درباره عدم دسترسی به آزادی بیان می‌خوانیم. سپس به ایرلند و اسپانیا می‌رویم که قرار است امروز کشور فلسطین را به رسمیت بشناسند. در آخر هم نتیجه تحقیقات جدید را درباره روغن‌ ماهی می‌خوانیم.

آزادی بیان؟ حقی که در دسترس همگان نیست

بیش از نیمی از جمعیت جهان از حق آزادی بیان محروم هستند و نمی‌توانند چیزی را که دوست بگویند و به آن بپردازند، آزادانه به زبان بیاورند.

در گزارش سالانه گروه مدافع ماده ۱۹، بر بحران آزادی بیان تاکید شده است. عدم دسترسی به آزادی بیان، از سال ۲۰۲۲ به سال ۲۰۲۳ افزایش محسوس داشته است. 

گروه ماده ۱۹ بر نام کشورهایی مثل هند، اتیوپی، بورکینوفاسو، سنگال و مغولستان به عنوان کشورهایی که بحران آزادی بیان در آنها جدی است، تاکید ویژه دارد.

«ایرلند» و «اسپانیا»، فلسطین را به رسمیت می‌شناسند

با وجود هشدارهای اسرائیل و مخالفت برخی کشورهای دیگر، رهبران ایرلند و اسپانیا برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین مسیر خود را می‌روند.

رهبران ایرلند و اسپانیا قرار است در کنفرانس خبری و برنامه‌های روز چهارشنبه خود به طور رسمی اعلام کنند فلسطین را به رسمیت می‌شناسند.

اسرائیل معتقد است به رسمیت شناختن فلسطین در وضعیت حاضر بازی در زمین حماس است و به افراط‌گرایی و تندروی موجود دامن می‌زند.

باربی ماری فاولر استرالیایی هم ساخته شد

حالا دیگر ماری فاولر بازیکن تیم ملی فوتبال زنان استرالیا و همچنین منچسترسیتی هم صاحب عروسک باربی خود است؛ او در شانزده‌سالگی با تیم ملی استرالیا در جام جهانی ۲۰۱۹ حاضر بود.

در عروسک باربی فاولر حتی حضور دستکش‌های سیاه و کش‌های موی او هم رعایت شده است تا شبیه‌ترین عروسک به او ساخته شود؛ یک مینی ماری برای فاولر ساخته شده است.

کمپانی باربی پیش از ماری فاولر، باربی ونوس ویلیامز تنیسور مشهور، کریستین سینکلر گلزن مطرح، استلا موسلی بوکسور، فدریکا پلگرینی شناگر و چهار ورزشکار دیگر را تولید کرده است.

هشدار برای ورزشکاران اوکراینی؛ بی‌توجهی به روس‌ها

برای بار چندم وزارت ورزش اوکراین به بازیکنان و عوامل همراه کاروان ورزشی این کشور در المپیک پاریس برای مواجهه با روس‌ها هشدار می‌دهد.

وزیر ورزش اوکراین از ورزشکاران خواسته اسیر ترفندهای روسی برای بهره‌برداری‌های تبلیغاتی نشوند و با سر سرد و بی‌توجهی کامل با این رفتارها مواجه شوند.

ژوئیه گذشته اولکا خارلان، شمشیرباز اوکراینی از دست دادن با رقیب روسی خود امتناع کرد و از مسابقات اخراج شد. ورزشکاران اوکراینی در المپیک پاریس موقعیت عجیبی دارند.

مکمل روغن ماهی و قلب؟ سرخود نخورید!

تحقیقات جدید نشان می‌دهد مکمل‌های غذایی روغن ماهی می‌تواند خطر سکته قلبی را در افراد سالم افزایش دهد. محققان درباره مصرف این مکمل‌ها هشدار می‌دهند.

روغن ماهی منبع غنی اسید چرب امگا ۳ است. اما مطالعات جدید می‌گوید افراد سالم با مصرف مکمل‌های روغن ماهی خود را در معرض سکته‌های قلبی و مغزی قرار می‌دهند.

افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی، همچنان با مصرف مکمل‌های روغن ماهی می‌توانند وضعیت سلامت خود را بهتر کنند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها