|

گزارش لحظه‌به‌لحظه از اولین روز ثبت‌نام دوره چهاردهم انتخابات ریاست‌جمهوری؛

«محمدرضا صباغیان» اولین داوطلب/ کواکبیان باز هم ثبت‌نام کرد/ سومین ثبت‌نام‌کننده؛ «عباس مقتدایی»/ جلیلی ثبت‌نام کرد

چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یک‌ سال پیش از موعد مقرر در تاریخ هشتم تیر ۱۴۰۳ برگزار می‌شود. فرآیند ثبت‌نام کاندیداها از امروز آغاز شده و به مدت پنج روز ادامه دارد.

«محمدرضا صباغیان» اولین داوطلب/ کواکبیان باز هم ثبت‌نام کرد/ سومین ثبت‌نام‌کننده؛ «عباس مقتدایی»/ جلیلی ثبت‌نام کرد

انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران برای تعیین رئیس دولت چهاردهم که بر اساس روال همیشگی قرار بود در سال آینده برگزار شود، پس از بروز سانحه برای بالگرد «ابراهیم رئیسی» و همراهانش، یک‌ سال پیش از موعد مقرر، طبق برنامه‌ای که ستاد انتخابات کشور منتشر کرده است، در تاریخ «هشتم تیر ماه ۱۴۰۳» برگزار می‌شود.

چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از هشت صبح امروز «پنج‌شنبه، ۱۰ خرداد ماه ۱۴۰۳» آغاز شده است و تا ساعت ۱۸، ادامه خواهد یافت. 

طبق جدول زمان‌بندی برگزاری انتخابات، ثبت‌نام از داوطلبان از امروز «پنج‌شنبه، ۱۰ خرداد ۱۴۰۳» تا دوشنبه «چهاردهم خرداد ۱۴۰۳»، به مدت پنج روز، در محل وزارت کشور و به صورت حضوری انجام می‌شود.

انتخابات ریاست جمهوری

«احمد وحیدی» وزیر کشور، در تالار وزارت کشور و در جمع خبرنگاران حاضر شد و آغاز فرآیند ثبت نام کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کرد.

روز نخست ثبت‌نام داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری، تاکنون، با حواشی اندکی مواجه بوده است؛ همه منتظر چهره‌های شاخص هستند.

همزمان با آغاز فرآیند ثبت‌نام انتخابات ریاست جمهوری، با مرور اخبار مربوط به ثبت‌نام کاندیداها در وزارت کشور و همچنین اخبار و گمانه‌زنی‌های انتخاباتی منتشرشده در روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های کشور، آخرین تحرکات احزاب و شخصیت‌های سیاسی را برای حضور احتمالی در انتخابات پیش‌رو بررسی خواهیم کرد.

****

پایان روز نخست ثبت‌نام انتخابات ریاست جمهوری

امروز «پنج‌شنبه، ۱۰ خرداد ۱۴۰۳»، با ثبت‌نام «سعید جلیلی» در انتخابات ریاست جمهوری، روز نخست ثبت‌نام انتخابات ریاست جمهوری به پایان رسید؛ روز دوم ثبت‌نام از فردا «جمعه، ۱۰ خرداد ۱۴۰۳»، هشت صبح آغاز می‌شود و تا ساعت ۱۸ ادامه خواهد داشت.

نخستین روز ثبت‌نام کاندیداهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در حالی از صبح پنج‌شنبه «۱۰ خرداد ماه»، آغاز شد که چهره‌هایی اصلاح‌طلب و مستقل، پیشگام نام‌نویسی برای حضور در انتخابات بودند.

ستاد انتخابات کشور، تا پایان نخستین روز ثبت‌نام داوطلبان حضور در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، ثبت‌نام پنج کاندیدا را قطعی کرد. 

محمدرضا صباغیان، عباس مقتدایی، مصطفی کواکبیان، قدرتعلی حشمتیان و سعید جلیلی در روز نخست در انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کردند.

 

سعید جلیلی پس از ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری: رئیس‌جمهوری نباید به حداقل‌ها راضی باشد

«سعید جلیلی» عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با حضور در ستاد انتخابات وزارت کشور، در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ثبت‌نام کرد.

سعید جلیلی پس از ثبت نام در انتخابات با حضور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: «مردم ما همواره در مواقع بحران، تهدید را به فرصت تبدیل می‌کنند. این را دنیا در دفاع مقدس هم دید. ملت ما سهم خود را در حوادث مختلف انجام داده‌اند و اکنون هم آماده‌اند که نقش‌های بزرگتری را ایفا کنند و این بزرگترین سرمایه کشور است. رئیس جمهوری شهید ما این سرمایه را می‌شناخت و آن را قدر می‌دانست. بحث من این است که وقتی چنین مردمی داریم، به دولتی نیاز داریم که با همه وجود، عزم و اراده داشته باشد تا این سرمایه بزرگ را ارتقا بخشد.»

او ادامه داد: «ما در 10 سال گذشته در گفتمان سایه به این موضوع اندیشیده‌ایم و با نخبگان بحث کرده‌ایم. رئیس جمهوری باید بداند چگونه از فرصت ها به نفع ملت ایران استفاده کند و به حداقل‌ها راضی نشود و اداره روزمره کشور راضی نباشد و به قله ها فکر کند.»

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: «ما در یک فرصت تاریخی هستیم، اگر ملتی از این فرصت غفلت کند، عقب می‌ماند. این حق تک تک مردم ایران است که در جهش نقش ایفا کنند و این وظیفه دولت است که برای این مهم، فعالیت کند. بدون مناسبات عادلانه سرمایه ها هدر می‌شود. نکته اصلی این است که ما برای چنین موفقیت‌هایی به تصمیم‌های به موقع نیاز داریم تا نه تنها دچار روزمرگی نشویم، بلکه به قله‌ها دست پیدا کنیم.»

اظهارات معاون وزیر کشور درباره نتایج نظرسنجی‌ها در خصوص میزان مشارکت؛ انتخابات ریاست جمهوری الکترونیکی برگزار می‌شود؟

مجید میراحمدی، معاون وزیر کشور رئیس کمیته ستاد امنیت انتخابات کشور روز پنج‌شنبه «۱۰ خرداد ۱۴۰۳»، در حاشیه اولین روز ثبت‌نام از کاندیداهای چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری در جمع خبرنگاران گفت: به میزانی که آمادگی زیرساختی در کشور فراهم شده است، امکان برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک فراهم شده است.

رئیس کمیته ستاد امنیت انتخابات کشور با بیان اینکه در زمینه برگزاری انتخابات هیچ مشکل امنیتی نداریم و نخواهیم داشت، افزود: انشاءالله براساس نظرسنجی هایی که صورت می گیرد شاهد یک انتخابات رقابتی و پرشور باشیم.

رئیس کمیته ستاد امنیت انتخابات کشور در پاسخ به سوالی درباره «روند آماده‌سازی برگزاری انتخابات در خارج از کشور»، تصریح کرد: این موضوع در حوزه ستاد برگزاری انتخابات است که با کمک وزارت خارجه این روند شروع شده است.

میراحمدی با بیان اینکه طبق آخرین نظرسنجی‌ها، میزان مشارکت در انتخابات، بالای ۷۰ درصد خواهد بود، گفت: این نظرسنجی از طریق وزارت ارشاد به ما ارائه شده و سه روز پیش، به ما اعلام شده است.

جلیلی هم ثبت‌نام کرد

«سعید جلیلی» عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با حضور در ستاد انتخابات وزارت کشور در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ثبت‌نام کرد.

سعید جلیلی پس از ثبت‌نام در انتخابات با حضور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: «مردم ما همواره در مواقع بحران، تهدید را به فرصت تبدیل می‌کنند. این را دنیا در دفاع مقدس هم دید. ملت ما سهم خود را در حوادث مختلف انجام داده‌اند و اکنون هم آماده‌اند که نقش‌های بزرگتری را ایفا کنند و این بزرگترین سرمایه کشور است. رئیس جمهوری شهید ما این سرمایه را می‌شناخت و آن را قدر می‌دانست. بحث من این است که وقتی چنین مردمی داریم، به دولتی نیاز داریم که با همه وجود، عزم و اراده داشته باشد تا این سرمایه بزرگ را ارتقا بخشد.»

او ادامه داد: «ما در 10 سال گذشته در گفتمان سایه به این موضوع اندیشیده‌ایم و با نخبگان بحث کرده‌ایم. رئیس جمهوری باید بداند چگونه از فرصت ها به نفع ملت ایران استفاده کند و به حداقل‌ها راضی نشود و اداره روزمره کشور راضی نباشد و به قله ها فکر کند.»

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: «ما در یک فرصت تاریخی هستیم، اگر ملتی از این فرصت غفلت کند، عقب می‌ماند. این حق تک تک مردم ایران است که در جهش نقش ایفا کنند و این وظیفه دولت است که برای این مهم، فعالیت کند. بدون مناسبات عادلانه سرمایه ها هدر می‌شود. نکته اصلی این است که ما برای چنین موفقیت‌هایی به تصمیم‌های به موقع نیاز داریم تا نه تنها دچار روزمرگی نشویم بلکه به قله‌ها دست پیدا کنیم.»

چهارمین ثبت‌نام‌کننده؛ قدرتعلی حشمتیان

«قدرتعلی حشمتیان» رئیس جبهه مستقلین و اعتدالگرایان، برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کرد.

«قدرتعلی حشمتیان» رئیس دوره‌ای خانه احزاب ایران، ساعت ۱۶، با حضور در ستاد انتخابات وزارت کشور، داوطلب شرکت در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شد. 

قدرتعلی حشمتیان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری

«قدرتعلی حشمتیان» زاده سال ۱۳۳۲، در شهرستان «سنقر» استان کرمانشاه، نماینده دوره پنجم مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه سنقر و کلیایی است. او در دوره پنجم مجلس شورای اسلامی، نماینده بوده است.

ثبت‌نام قطعی ۳ کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری

ثبت‌نام سه نفر از داوطلبان کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری، قطعی شد.

محسن اسلامی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور در گزارشی، در خصوص داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری که امروز «پنج‌شنبه، ۱۰ خرداد ماه ۱۴۰۳»، تاکنون تا این ساعت ثبت‌نام کرده‌اند، در جمع خبرنگاران اعلام کرد: طبق قانون انتخابات ریاست جمهوری و مصوبه شورای نگهبان مقرر شد داوطلبانی که دارای شرایط هستند، در بخش بررسی مدارک، مدارک آنها بررسی شود؛ چنانچه دارای شرایط بودند، ثبت‌نام قطعی از آنها انجام می‌شود. همکاران ما در ستاد انتخابات کشور، میزبان برخی از داوطلبان بودند؛ این فرآیند، تا ساعت ۱۸ امروز ادامه خواهد داشت. 

سخنگوی ستاد انتخابات با اشاره به اینکه تاکنون سه داوطلب، دارای شرایط قطعی ثبت‌نام بودند و ثبت‌نام آنها انجام شد، بیان کرد: امسال برعکس ادوار گذشته، به جهت اینکه تبیین خوبی در خصوص شرایط داوطلبان صورت گرفته و اطلاع‌رسانی که رسانه ها داشتند، کسانی که دارای شرایط سنی ۴۰ تا ۷۵ سال هستند، مدرک فوق لیسانس به بالا دارند و همچنین سابقه تصدی چهار سال مدیریت کلان کشور را دارند، و سوء‌سابقه و پیشنیه ندارند، به سالن اصلی ثبت‌نام راهنمایی می‌شوند. 

اطلاعیه شماره «یک» ستاد انتخابات ریاست جمهوری صداوسیما

ستاد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری رسانه ملی در اطلاعیه‌ای، اعلام کرد که مناظره‌های انتخاباتی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری در تلویزیون پابرجاست.

متن اطلاعیه ستاد انتخابات ریاست جمهوری صداوسیما به شرح زیر است:

«به استحضار مردم شریف ایران می‌رساند، در پی سانحه غم‌انگیز شهادت رئیس‌جمهور و همراهان در سانحه بالگرد، بلافاصله ستاد انتخابات چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری در سازمان صداوسیما هفته گذشته تشکیل شد.

این ستاد بلافاصله طی جلسات فشرده و برای ایفای وظایف سنگین رسانه ملی در تامین بسترهای لازم برای تبلیغات نامزدهای محترم، موارد زیر را مصوب کرد: 

قرعه‌کشی برای تعیین زمان‌بندی تولید و پخش برنامه‌های تبلیغات رادیو و تلویزیونی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری بلافاصله پس از اعلام فهرست نهایی نامزدهای محترم با حضور نمایندگان آنها در سازمان صدا و سیما برگزار خواهد شد.

برنامه‌های تبلیغاتی رادیو و تلویزیونی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری مانند دوره‌های پیشین، ترکیبی از برنامه‌های زنده و ضبطی از جمله مناظره خواهد بود.

ستاد انتخابات سازمان همچنین یک کانال اختصاصی را در سامانه تلوبیون برای پخش برنامه‌های زنده و ضبطی به هر یک از نامزدها اختصاص خواهد داد. 

هر یک از نامزدهای محترم می‌توانند در صورت تمایل، دو مستند تلویزیونی سی دقیقه‌ای و دو مستند رادیویی سی دقیقه‌ای برای پخش در شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی تهیه کنند. 

ستادهای تبلیغاتی هر یک از نامزدها همچنین می‌توانند دیدگاه‌های ایشان خطاب به مردم هر یک از استان‌ها را برای پخش در شبکه‌های صداوسیمای استان‌ها در قالب یک برنامه بصورت رو به دوربین به تعداد استان‌ها تهیه کنند.

با توجه به این‌که براساس قانون، نظارت بر برنامه‌های تبلیغاتی رادیویی و تلویزیونی نامزدها، اعم از ضبطی و زنده به کمیسیون تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری سپرده شده، کلیه برنامه‌های ضبط‌شده نامزدها، باید در موعد مقرر که متعاقبا اعلام می‌شود، تحویل این کمیسیون شود. 

بر اساس ماده ۶۲ قانون انتخابات ریاست جمهوری، ترتیب و تنظیم تبلیغات رادیو و تلویزیونی، نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری باید به تصویب کمیسیون تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری برسد، لذا موارد پیشنهادی ستاد انتخابات رسانه ملی در نخستین جلسه این کمیسیون در تاریخ نهم خرداد ماه، مطرح شد و به تصویب کمیسیون یادشده، رسید. 

یادآور می‌شود، کمیسیون تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری شامل این اعضا است:

دادستان کل کشور یا نماینده تام‌الاختیار او

وزیر کشور یا نماینده تام‌الاختیار او

دبیر هیات اجرایی مرکزی انتخابات

رئیس شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما یا یکی از اعضای این شورا به انتخاب شورا

رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران یا نماینده تام‌الاختیار او.

ستاد رسانه ملی همچنین مصوب کرد گروه‌های برنامه‌ساز با هدف پربارتر شدن هرچه بیشتر برنامه‌های تلویزیونی مرتبط با انتخابات ریاست جمهوری، از ظرفیت نخبگان و دانشگاهیان در طراحی سوالات در برنامه‌های مناظره، میزگرد و گفتگو استفاده و برنامه‌ریزی کند. جزییات برنامه‌های ذکرشده تبلیغاتی رادیو و تلویزیونی، شامل مناظره‌ها و میزگردها و نیز سایر برنامه‌های زنده و ضبطی متعاقبا به اطلاع عموم خواهد رسید.»

سومین ثبت‌نام‌کننده؛ عباس مقتدایی

«عباس مقتدایی»، نماینده ادوار مجلس سومین نفری بود که با حضور در ستاد انتخابات وزارت کشور در انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کرد. 

«عباس مقتدایی» نماینده مردم اصفهان و ورزنه در ادوار نهم، یازدهم و دوازدهم مجلس شورای اسلامی با حضور در ستاد انتخابات کشور، برای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری اعلام کاندیداتوری کرد.

«عباس مقتدایی» بعدازظهر امروز «پنج‌شنبه، ۱۰ خرداد ماه ۱۴۰۳»، در اولین روز از ثبت‌نام‌ها برای کاندیداتوری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، وارد ستاد انتخابات وزارت کشور شد و با گذراندن مراحل اولیه برای کاندیداتوری ثبت‌نام کرد. او اکنون نماینده مردم اصفهان و ورزنه در مجلس دوازدهم است.

عباس مقتدایی انتخابات ریاست جمهوری

«عباس مقتدایی» نماینده ادوار اصفهان در مجلس شورای اسلامی برای ثبت‌نام در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، وارد ستاد انتخابات کشور شد.

مصطفی کواکبیان؛ دومین ثبت‌نام‌کننده

«مصطفی کواکبیان» دومین نفری بود که با حضور در ستاد انتخابات کشور در انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کرد.

کواکبیان پس از انجام مراحل ثبت‌نام در جمع خبرنگاران گفت: «نام دولتی که بنده می‌خواهم با آن وارد عرصه انتخابات شوم، دولت مردم‌سالار با شعار صداقت با مردم است. بسیاری از بن‌بست‌هایی که در کشور داریم، به‌خاطر قوانین دست وپاگیر است؛ لذا باید در چارچوب قانون اساسی تغییراتی لحاظ شود.»

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: «لغو تحریم‌ها و ارتباط با همه دنیا به‌جز رژیم صهیونیستی، ثبات و تقویت ارزش پول ملی با استقلال بانک مرکزی، فسادزدایی و نیز حاکمیت قانون با دفاع از حقوق شهروندان از برنامه‌های اصلی بنده در این دوره از انتخابات است.»

مصطفی کواکبیان انتخابات ریاست جمهوری

او با بیان‌ اینکه کمترین رشد را در بین کشورهای منطقه از لحاظ اقتصادی داریم، گفت: «شاخص‌های اقتصادی ما در بین ۱۵ کشور همسایه بسیار پایین است. در وضعیت تجاری هم اوضاع بهتر نیست. نرخ پایدار تورمی دو رقمی است و نرخ بیکاری نیز بالاست. ۱۵ برنامه در حوزه‌های مختلف دارم که در صورت انتخاب آنها را اجرایی خواهم کرد.»

اولین ثبت‌نامی انتخابات ۱۴۰۳؛ محمدرضا صباغیان 

محمدرضا صباغیان، نماینده ادوار مجلس اولین فردی بود که امروز با حضور در وزارت کشور در انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کرد.

او پس از ثبت‌نام با حضور در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: «علیرغم دستاوردها، مشکلاتی در کشور وجود دارد. دولت‌هایی که تا امروز آمده‌اند نتوانسته‌اند مشکلات اقتصادی و نظارتی کشور را حل کنند. همه دولت‌ها در ایستگاه افزایش شکاف طبقاتی توقف کرده اند و مردم همواره نسبت به وضعیت معیشتی خود معترض بوده اند». او ادامه داد: «باید ببینیم دلیل این مساله چیست. به عقیده من ریشه مشکلات ساختار سیاسی و اداری کشور است و تا زمانی که این ساختار اصلاح نشود، هرکسی بیاید روی همین ریل حرکت خواهد کرد و تفاوت چندانی نخواهد داشت. ما دستگاه‌های مختلف قانونگذاری و اجرایی داریم که به شکل جزیره ای عمل می کنند. دستگاه‌های نظارتی هم همین طور هستند.»

صباغیان تاکید کرد: «امروز باید کسی بیاید که چاقی جراحی بردارد و این وضعیت را اصلاح کند ولی متاسفانه هرکسی این حرف را می زند تصور می کنند که با نظام مشکل دارد در حالی که اینطور نیست. ساختار سیاسی و اداری کشور با دو هدف تقویت جمهوریت نظام و اسلامیت نظام باید اصلاح شود».

محمدرضا صباغیان انتخابات ریاست جمهوری

«محسن اسلامی» سخنگوی ستاد انتخابات کشور پیشتر اعلام کرده بود داوطلبان چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پیش از مراجعه به ستاد برای ثبت‌نام، حتما اطلاعیه شماره یک این ستاد را که ناظر بر شرایط ثبت نام است، مطالعه و از واجد شرایط بودن خود اطمینان حاصل کنند؛ شرایط مورد تاکید سخنگوی ستاد انتخابات وزارت کشور، به مصوبه جلسه مورخ ۱۳۹۶/۱۰/۲۰ شورای نگهبان و اصلاح آن در تاریخ ۱۴۰۰/۲/۸، برمی‌گردد که در آن سابقه تصدی حداقل مجموعاً چهار سال در مناصب مهم مانند معاونین روسای قوای سه‌گانه، اعضای شورای عالی امنیت ملی و اعضای مجمع تشخیص مصلت نظام از شرایط ثبت‌نام و حضور در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری ذکر شده است.

همچنین مدیر مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه کشور، روسای سازمان‌ها، موسسات، نهاد‌های دولتی و موسسات و نهاد‌های عمومی غیر دولتی در سطح ملی، فرماندهان عالی نیرو‌های مسلح با جایگاه سرلشگری و بالاتر، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در سطح کشور، استانداران، شهرداران شهر‌های بالای دو میلیون نفر جمعیت، اشخاص، مقامات و مدیران هم طراز مناصب فوق به تشخیص شورای نگهبان، می‌توانند بر اساس قانون، برای ثبت‌نام اقدام کنند.

سلامت و توانایی لازم جهت ایفای مسئولیت‌های ریاست جمهوری، حداقل سن ۴۰ سال تمام شمسی و حداکثر سن ۷۵ سال تمام شمسی نیز در هنگام ثبت نام می‌بایست، احراز شود.

داشتن مدرک تحصیلی حداقل کارشناسی ارشد یا معادل آن مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و یا مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه و نیز ارائه برنامه‌ها و خط مشی‌های اجرایی در چارچوب صلاحیت و اختیارات قوه مجریه مبتنی بر اسناد بالادستی از جمله قانون اساسی و سیاست‌های کلی نظام و نیز معرفی مشاوران جهت تشریح برنامه‌ها و توان مدیریتی، از دیگر شروطی است که داوطلبان می‌بایست به آن توجه نمایند.

از دیگر موارد شروط دوازده‌گانه عدم محرومیت از حقوق اجتماعی در زمان ثبت نام، فقدان سابقه محکومیت کیفری موثر، عدم محکومیت قطعی کیفری به جرایم اقتصادی، از جمله کلاهبرداری، رشاء و ارتشاء، اختلاس، تبانی در معاملات دولتی، پولشویی، اخلال در نظام اقتصادی کشور و عدم محکومیت به اقدام علیه نظام جمهوری اسلامی ایران، وابسته نبودن به گروه‌های غیرقانونی و فقدان سوابق سوء‌امنیتی از جمله حوادث سال ۱۳۸۸ و نیز عدم وابستگی به رژیم گذشته و موثر نبودن در تحکیم آن است.

همراه داشتن مدارک کامل شامل اصل شناسنامه عکس دارد، اصل کارت ملی، دو قطعه عکس ۶در ۴ و اصل مدرک تحصیلی (کارشناسی ارشد به بالا)، هنگام ثبت نام ضروری است و داوطلب باید همراه داشته باشد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها