|

لاریجانی، بی‌غش، خوش‌چهره و همتی؛ ۴ کاندیدایی که روز دوم ثبت‌نام کردند

جمعه آرام وزارت کشور

دومین روز ثبت نام انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری با حضور ۲۴ داوطلب در ستاد انتخابات برگزار شد که از میان آنان ثبت نام ۴ نفر قطعی شد.

جمعه آرام وزارت کشور

دومین روز ثبت‌نام از کاندیداهای انتخابات زودتر از موعد ریاست جمهوری چهاردهم، با حضور یکی از مطرح‌ترین کاندیداها، آن هم راس ساعت ۸ صبح آغاز شد اما در ادامه، تنور انتخابات آنچنان که باید و شاید گرم نشد تا ثبت نام دیگر چهره‌های مطرح، به روزهای دیگر موکول شود. این حضور زودهنگام باعث شد تا برخی خبرنگاران لحظه حضور لاریجانی در ستاد انتخابات را از دست بدهند و باقی روز را آرام و بی‌هیجان سپری کنند. 

 

لاریجانی؛ بازگشت به خود 

علی لاریجانی این بار هم همچون ۳ سال قبل، ساعت ۸ صبح در ستاد انتخابات وزارت کشور حاضر شد و برای شرکت در انتخابات ثبت‌نام کرد. نکته قابل توجه اینکه این بار نوع پوشش لاریجانی برخلاف دوره قبل به دوران ریاستش بر مجلس شباهت داشت و خبری از تشریفات دوره قبل نبود. او تاکید کرد که در دولت مد نظرش افراد کاربلد با هر سلیقه سیاسی حضور خواهند داشت، چرا که دولت باشگاه یک حزب و یک جناح نیست.»

 

احمدی‌بی‌غش؛ کوتاه و مختصر 

دومین نفری که امروز وارد ستاد انتخابات وزارت کشور شد، باز هم یک نماینده ادوار مجلس بود. محمود احمدی‌بی‌غش، نماینده مردم شازند در مجلس یازدهم که برای حضور در انتخابات مجلس دوم صلاحیتش مورد تایید قرار نگرفته بود، حالا سودای حضور در پاستور در سر دارد. او در جریان اظهارات کوتاه و مختصرش تنها به قانون اساسی و لزوم اجرای آن اشاره کرد و با وجود داشتن زمان صحبت، بدون پاسخ به سوالات خبرنگاران سالن را ترک کرد. 

 

خوش‌چهره؛ اعلام استقلال یک بهاری سابق

محمد خوش‌چهره، نماینده مجلس هفتم و از یاران سابق محمود احمدی‌نژاد در شرایطی وارد ستاد انتخابات شد که براساس شایعه‌ای پخش شده میان خبرنگاران، آنها منتظر بودند شخص احمدی‌نژاد از پله‌های ستاد پایین بیاید. او خود را چهره‌ای مستقل معرفی کرد و از ناکارآمدی دولت‌های بعد از انقلاب در امور اقتصادی گلایه کرد. خوش‌چهره برخلاف دیگر کاندیداها از خبرنگاران خواست سوالاتشان را بپرسند که البته پاسخ به سوال اول، حتی بیش از ۵ دقیقه زمان اختصاص یافته به هر کاندیدا طول کشید. 

 

همتی؛ تکرار مکررات 

عبدالناصر همتی چهارمین نفری بود که امروز برای ثبت نام در چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری به وزارت کشور آمد. او با فضایی صمیمانه با خبرنگاران وارد سالن ثبت‌نام شد ولی در پاسخ به سوالی مبنی بر تداوم حضورش در صحنه یا انصرافش به سود دیگر کاندیداها، فقط به گفتن «حالتون خوبه» بسنده کرد. همتی طبق روال مناظرات انتخابات ۱۴۰۰، سخنان خود را با مردم شریف و عزیز ایران شروع کرد و با یادآوری حرف‌های گذشته خود، از وخامت اوضاع انتقاد و نسبت به آینده ابراز امیدواری کرد. 

 

زنان غایبان دوباره انتخابات 

سخنگوی ستاد انتخابات در اولین ساعات روز آماری از تعداد  مراجعه کننده‌ها ثبت‌نامی‌ها اعلام کرد. به گفته محسن اسلامی، روز اول ثبت‌نام کاندیداهای ریاست‌جمهوری ۳۳ نفر و روز دوم ۲۴ نفر به ستاد انتخابات مراجعه کرده‌اند که از مجموع ۵۷ نفر، تنها ۳ نفر از آنها زن بوده‌اند که هیچ‌کدام موفق به رسیدن به سالن ثبت‌نام وزارت کشور نشدند. تفسیرهای متفاوت از «رجل سیاسی» باعث شده در این سال‌ها زنان از شرکت در عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری باز بمانند. موضوعی که به نظر می‌رسد امسال هم به روال سال‌های قبل باشد. اگرچه امسال در روندی جدید، هیچ‌کدام از کاندیداها قبل از بررسی سوابق و تایید آن به سالن ثبت‌نام راه داده نمی‌شوند و در طی دو روز اول ثبت‌نام تنها ۹ کاندیدا توانسته‌اند به طور قطعی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ ثبت‌نام کنند.

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها