|

دور دنیا در یک دقیقه

بازداشت هنرمند هنگ‌کنگی/ چرا از فاجعه تیان‌آن‌من یاد کردی؟

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهار گوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم.

بازداشت هنرمند هنگ‌کنگی/ چرا از فاجعه تیان‌آن‌من یاد کردی؟
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

ابتدا در روسیه سری به فیلم جعلی آنها درباره المپیک پاریس می‌زنیم. در پلتفرم ایکس تغییر سیاست‌‌‌های ارائه تصاویر را بررسی می‌کنیم. در آخر هم به هنگ‌کنگ می‌رویم و به حواشی سالگرد تیان‌آن‌من می‌پردازیم.

 

روسیه: تحقیر المپیک پاریس با صدای جعلی تام کروز

کمپانی مایکروسافت گزارش می‌دهد روسیه مجموعه‌ای از داده‌های تصویری جعلی و انحرافی را برای حمله به المپیک پاریس تدارک دیده است. 

در این تصاویر که با کمک هوش مصنوعی ساخته شده است، صدای ستاره مشهور سینما تام کروز هم استفاده شده است. روسیه از حضور در المپیک پاریس ۲۰۲۴ منع شده است. 

در فیلم تهیه شده روسیه علیه المپیک، شخصی با صدای تام کروز می‌گوید المپیک سقوط کرده و ماکرون و فرانسه را تحقیر می‌کند. این فیلم با استفاده از عناوین جعلی بی‌بی‌سی و نیویورک تایمز تبلیغ می‌‌شود!

 

ایکس؛ رفع ممنوعیت فیلم‌های بزرگسال برای کاربران

ایلان ماسک تغییراتی در سیاست‌های شبکه اجتماعی ایکس ایجاد کرده است؛ از جمله این که ممنوعیت نمایش فیلم‌های پورن و بزرگسال را برداشته است.

مدیر این پلتفرم اجتماعی می‌گوید همچنان ممنوعیت این فیلم‌ها و همچنین تصاویر خشن برای کاربران زیر ۱۸ سال پابرجاست. نکته این‌جاست پیش از این هم کارگران جنسی برای تبلیغ فعالیت‌های خود از ایکس بهره برده اند.

این اتفاق درست در زمانی رخ می‌دهد که دیگر پلتفرم‌ها تلاش می‌کنند با هدف محدودیت دسترسی کودکان موانع بیشتری برای نمایش محتوای نامناسب تدارک ببینند. 

 

سرطان پوست؛ نتایج شگفت‌انگیز واکسن‌های شخصی

نخستین واکسن شخصی‌‌سازی شده برای جلوگیری از بازگشت سرطان پوست پزشکان را شگفت زده کرده است. این واکسن خطر مرگ را در این بیماران از بین برده است.

چندی پیش محققان در بریتانیا مشغول ساخت واکسن mRNA برای جلوگیری از عود سرطان پوست در مبتلایان به این سرطان شدند. آنها می‌خواستند خطر بازگشت این سرطان را پس از جراحی به صفر برسانند.

نتایج آزمایش‌های جدید نشان می‌دهد محققان به اهداف خود بسیار نزدیک شده اند. سازمان بهداشت بریتانیا هم استفاده از این واکسن را مجاز اعلام کرده است. سالانه ۱۵۰ هزار نفر در جهان به سرطان پوست مبتلا می‌‌شوند.

 

استرالیا؛ اقامه دعوا علیه معلم مدرسه کودک‌آزار

دادگاهی در سیدنی علیه یک معلم مدرسه به اتهام کودک‌آزاری اقامه دعوا کرده است. این معلم مرد ۳۰ ساله است و گای میوگراسی نام دارد. 

او با گوشی تلفن همراه خود از دانش‌آموزان فیلم تهیه کرده است. بررسی محتوای این فیلم‌ها نشان می‌دهد آقای معلم از اندام خصوصی این دانش‌آموزان فیلم گرفته است.

وزارت آموزش استرالیا این معلم را از ادامه وظایف آموزشی خود بازداشته است. پلیس منطقه هم تحقیقات خود را برای روشن‌تر شدن ابعاد ماجرا آغاز کرده است.

 

سالگرد تیان‌آن‌من؛ بازداشت هنرمند هنگ‌کنگی

سانمو چن هنرمند هنگ‌کنگی در سالگرد فاجعه تیان‌آم‌من در چین، در خیابانی در هنگ‌کنگ تاریخ این رخداد غم‌انگیز و مرگ‌بار را با دستانش نمایش داده و بازداشت شده است. 

این هنرمند اعداد ۸۹/۴/۶ را در هوا ترسیم می‌کند. این اتفاق باعث شده پلیس هنگ‌کنگ او را دستگیر کند. سانمو چن همچنین به یاد کشته‌ها مقداری شراب روی زمین ریخته است.

پلیس می‌گوید آنها گزارشی دریافت کرده اند از مردی که آشوب به پا کرده است. فاجعه میدان تیان‌آن‌من در روز چهارم ژوئن سال ۱۹۸۹ در چین واقع شد. جایی که نظامیان چینی آشکارا مخالفان دولت وقت را قتل‌ عام کردند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها