|

دور دنیا در یک دقیقه

در حاشیه تقابل تیم ملی ایران و هنگ‌کنگ/ سرود ملی چین کار دست هنگ‌کنگی‌‌ها داد

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهار گوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم.

در حاشیه تقابل تیم ملی ایران و هنگ‌کنگ/ سرود ملی چین کار دست هنگ‌کنگی‌‌ها داد
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

به هنگ‌کنگ و بازی تیم ملی با این تیم می‌پردازیم که با بازداشت سه شهروند هنگ‌کنگی همراه بوده است. سپس به روسیه می‌رویم که شهروندی فرانسوی را به عنوان عامل خراجی دستگیر کرده اند. در آخر هم پرونده قتل یک زن به دست خرس سیاه را بررسی می‌کنیم. 

 

هنگ‌کنگ؛ تقابل با تیم ملی ایران و بازداشت سه ضد چین

پلیس هنگ‌کنگ هنگام برگزاری مراسم و تشریفات مسابقه دو تیم فوتبال هنگ‌کنگ و ایران در انتخابی جام جهانی سه هنگ‌کنگی را دستگیر کرده است. اتهام آنها توهین به سرود ملی چین است.

در گزارش پلیس آمده این سه هنگ‌کنگی هنگام پخش سرود ملی چین از پرچم روی گردانده و روی صندلی‌ها نشسته اند. هنگ‌کنگی‌ها میزبان تیم ملی ایران در خانه خود بودند‌، اما به جای سرود هنگ‌کنگ سرود ملی چین پخش شد.

بسیاری از دموکراسی‌خواهان در هنگ‌کنگ با تسلط چین بر خود موافق نیستند و هر از چندی تجمعات اعتراضی تدارک می‌بینند.

 

بریتانیا؛ سوناک نباید بزرگداشت نرماندی را ترک می‌کرد!

ریشی سوناک نخست‌وزیر بریتانیا این روزها زیر فشار رسانه‌ها و سیاستمداران است؛ او مراسم بزرگداشت عملیات در نرماندی ( جنگ جهانی دوم ) را ترک کرده تا سر وقت به مصاحبه با ITV برسد!

در سالگرد این عملیات خاطره‌انگیز جنگ جهانی دوم رئیس‌جمهور آمریکا، فرانسه، اوکراین و پادشاه و ملکه بریتانیا خود را به شمال فرانسه رسانده بودند. سوناک نخست‌وزیر بریتانیا هم آمده بود، اما مراسم را به انتها نرساند و بازگشت.

محافظه‌کاران بریتانیا از دست سوناک خشمگین هستند و معتقدند با توجه به حضور رهبر حزب کارگر در این دیدار، ترک مراسم کار درستی نبوده است. احزاب بریتانیا مشغول رقابت هستند. سوناک عذرخواهی کرد.

 

روسیه؛ بازداشت یک فرانسوی با اتهام عامل خارجی

آقای لوران ویناتیه شهروند فرانسوی است که به تازگی در روسیه بازداشت شده است. روس‌ها می‌گویند او یک عامل خارجی است که نامش را با این عنوان هنگام ورود به روسیه ثبت نکرده است.

ویناتیه مشاور مرکز گفت‌و‌گوهای بشردوستانه سوئیس است. این مرکز به صورت غیر دولتی فعالیت می‌کند. دولت فرانسه می‌گوید ویناتیه تنها یک شهروند فرانسوی است و ماجرای او را دنبال خواهد کرد.

دولت روسیه ادعا می‌کند ویناتیه مشغول جمع‌آوری اطلاعات نظامی در این کشور بوده است. در واقع انتقال این اطلاعات به خارج از مرزهای روسیه امنیت این کشور را به خطر می‌اندازد.

 

کالیفرنیا؛ ثبت جدال مرگ‌بار با خرس سیاه

ایالت کالیفرنیا برای نخستین‌بار مرگ در اثر حمله خرس سیاه را ثبت کرده است؛ این اتفاق در سال ۲۰۲۳ رخ داده و حالا تایید شده است. یک زن ۷۱ ساله به‌دست خرس سیاه کشته شده است. 

جسد این زن درون خانه‌اش پیدا شده است. پلیس گزارش داده هنگام حضور در محل شاهد شکسته بودن در خانه بوده است. آنها صدای خرس را هنگام دور شدن شنیده اند. اما مطمئن نبودند خرس عامل مرگ بوده باشد.

در گزارش اولیه مقامات گفته بودند این زن پیش از رویارویی با خرس و به دلیل عوامل طبیعی فوت کرده است. اما پس از انجام آزمایش‌های متعدد DNA کشته شدن در اثر درگیری با خرس تایید شده است.

 

آمریکا؛ تابستان سوزان و زودرس در پیش است

موج وحشیانه و سوزان گرما روز پنجشنبه از جنوب غرب وارد آمریکا شد. کارشناسان هشدار می‌دهند میلیون‌ها آمریکایی در این مناطق در دام این گرما خواهند بود.

تابستان زودرس اهالی تگزاس، آریزونا و نوادا و بخش‌هایی از مرکز کالیفرنیا را فرا گرفته و به سمت شمال حرکت می‌کند. پیش‌بینی کارشناسان این است گرمای اسمال رکورد سال گذشته را بشکند.

گرمای سوزان اخیر آمریکا تا پایان امروز پابرجاست. جهان در سال ۲۰۲۳ یکی از گرم‌ترین دوران خود را سپری کرد. کارشناسان بارها درباره گرم شدن کره زمین و تغییرات آب و هوایی هشدار داده اند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها