|

دور دنیا در یک دقیقه

از دعوای بادکنکی تا عبور از مرز/ شلیک هشدار کره جنوبی برای همسایه شمالی

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهار گوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم.

از دعوای بادکنکی تا عبور از  مرز/ شلیک هشدار کره جنوبی برای همسایه شمالی
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

 

ابتدا به ماجرای ناپدید شدن هواپیمای حامل معاون رئیس‌جمهور مالاوی می‌پردازیم. خبر بازگشت اسب‌های وحشی به قزاقستان را می‌خوانیم. تنش دو همسایه کره‌ای را هم بررسی می‌کنیم.

 

کره جنوبی؛ شلیک هشدار برای کره شمالی

دعواهای بادکنکی دو کره کمی جدی‌تر شده است. با عبور دو سرباز کره شمالی از خط مرزی دو کشور، تیر هشدار همسایه جنوبی شلیک شده است.

تنش‌های اخیر دو کشور با ارسال بالون‌های حاوی مدفوع و زباله از کره شمالی به جنوبی آغاز شد. همسایه جنوبی در واکنش به این رفتار رادیو تبلیغاتی خود را به سمت شمال روشن کرد.

رئیس ستاد مشترک ارتش کره جنوبی می‌گوید پس از شلیک هشدار دو سرباز کره شمالی عقب‌نشینی کرده اند. در حال حاضر نشانه‌ای از تنش‌های بیشتر در نوار مرزی دیده نمی‌شود.

 

قزاقستان؛ بازگشت اسب‌های وحشی به استپ

پس از حدود دو قرن غیبت تنها گونه‌ اسب وحشی جهان موسوم به اسب‌های پرزوالسکی به زادگاه اصلی خود در قزاقستان بازگشته اند.

گروهی از این اسب‌ها در باغ‌ وحش‌هایی در اروپا نگهداری می‌شدند؛ از جمله در برلین و پراگ. هفت راس از این اسب‌ها راهی استپ‌های قزاقستان شده اند.

فعالیت‌های انسانی در نواحی استپی قزاقستان باعث پراکنده شدن جمعیت این نوع اسب‌ها و نزدیک شدن جمعیت آنها به انقراض در دهه ۶۰ میلادی شد. تعدادی از آنها را برای حفظ جمعیت به اروپا انتقال دادند.

 

مالاوی؛ هواپیمای معاون اول رئیس‌جمهور ناپدید شد

گروه‌های امدادی و سربازان ارتش مالاوی برای پیدا کردن هواپیمای حامل معاول اول رئیس‌جمهور و ۹ نفر دیگر به کوهستان‌های جنگلی مسیر پروازی اعزام شده اند.

وضعیت جوی نامساعد و دید مناسب باعث شده است هواپیمای حامل معاون رئیس‌جمهور و دیگران نتواند فرود آید و تصمیم بگیرد در آسمان بماند.

اما ارتباط این هواپیما با مرکز کنترل ترافیک هوایی مالاوی قطع شده است. همچنین این هواپیما از صفحه رادار نیز ناپدید شده است. جستجوها در جنگل‌های کوهستانی ادامه دارد.

 

آمریکا؛ اپل چت GPT را با سیری ادغام می‌کند

کاهش فروش محصولات اپل در سال گذشته و از دست رفتن بازار و همچنین کم‌فروغی این کمپانی همیشه پویا و خلاق، در زمینه هوش مصنوعی باعث تصمیم جدید مسئولان شده است.

مدیر اپل می‌گوید برای گسترش هوش مصنوعی در محصولات اپل از چت GPT کمک خواهد گرفت و این ابزار را با دستیار صوتی اپل یعنی سیری ادغام خواهد کرد. 

به این ترتیب سیری در اپل هوشمندتر و کاراتر از سابق خواهد شد و در کنار دستورهای صوتی، به دستورهای مکتوب هم عمل خواهد کرد و … 

 

المپیک پاریس؛ تکنولوژی دیابت به کمک دوندگان می‌آید

ورزشکاران حاضر در المپیک پاریس خاصه ورزشکاران دوی ماراتن برای کنترل قند خون خود از تکنولوژی دیابت استفاده می‌کنند. 

این تکنولوژی ویژه شامل نمایشگرهای کوچکی است که با پوست در تماس است و گلوکز خون را ردیابی می‌کند و نمایش می‌دهد. این ابزار برای بیماران قندی ساخته شده است.

با ردیابی قند خون ورزشکار می‌توان عملکرد و سطح انرژی او را ارزیابی کرد. این ارزیابی همچنین در تعیین نوع تمرین‌های لازم برای ورزشکاران استفاده خواهد شد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها