|

دور دنیا در یک دقیقه

نخست‌‌وزیر ایتالیا آفتاب‌پرست است؟

این چند روز، همه چشم‌ها به «بورگو ایگناتسیا» در ایتالیاست؛ جایی که «جورجیا ملونی» نخست‌وزیر ایتالیا، از دیگر اعضای گروه هفت میزبانی می‌کند؛ آن‌هم پس از انتخابات اتحادیه اروپا و دست بالای راست‌ها.

نخست‌‌وزیر ایتالیا آفتاب‌پرست است؟
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

ما هر روز در این استوری‌تلینگ، به چهار گوشه جهان سرمی‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده‌اند، مرور می‌کنیم. از تلاش اتحادیه فوتبال بریتانیا برای جلوگیری از آزار آنلاین بازیکنان شروع می‌کنیم؛ سپس به حوالی «کوئینزلند» استرالیا می‌رویم برای کشف فسیل یک گونه «پتروسور». در آخر، سری به نشست گروه هفت در ایتالیا می‌زنیم. 

پلیس بریتانیا و جلوگیری از آزار آنلاین بازیکنان

اتحادیه فوتبال بریتانیا قرار است همکاری‌های خود را با پلیس در زمینه آزار و اذیت‌های آنلاین بازیکنان فوتبال ارتقاء دهد. آنها به راه‌اندازی واحد ویژه آزارهای آنلاین فوتبال در پلیس کمک می‌کنند.

همچنین این واحد را کمک مالی هم خواهند کرد. به این ترتیب بودجه‌ای برای این هدف اختصاص داده خواهد شد. آنها با ۲۵ هزار پوند این کار را شروع می‌کنند. مسابقات یورو نزدیک است و فعالیت این واحد مضاعف خواهد شد.

پیشتر فعالیت اتحادیه فوتبال در این زمینه به شکلی دیگر بود. آنها داده‌های مربوط به آزار بازیکنان را جمع‌آوری می‌کردند و در اختیار پلیس قرار می‌دادند. اما حالا بودجه این کار را هم تامین می‌کنند.

نقاشی سرقتی تیتیان دوباره به حراجی کریستیز رسید

سرانجام نقاشی مشهور و رنسانسی «تیتیان»، ماه آینده، در حراجی «کریستیز» لندن به فروش می‌رسد. پیش‌بینی می‌شود، این نقاشی، ۱۵ تا ۲۵ میلیون پوند فروخته شود.

این نقاشی، مشهور قرن شانزدهمی که «استراحت در سفر به مصر» نام دارد، لوحی است از مریم مقدس، عیسی مسیح و جوزف که تا به حال، دو بار به سرقت رفته است؛ یک بار سال ۱۸۰۹ و یک بار هم در سال ۱۹۹۵.

پس از آخرین سرقت، این اثر هنری درون یک کیسه پلاستیک و در یک ایستگاه اتوبوس در لندن پیدا و اصالت آن تایید شد. این نقاشی یک بار دیگر هم در کریستیز به فروش رسیده بود. 

چرا زنان بیشتر از مردان عمر می‌کنند؟

دانشمندان ژاپنی برای رسیدن به جواب این معمای ماندگار پای کوچک‌ترین و بزرگ‌ترین سلول‌های بدن را وسط کشیده‌اند؛ «اسپرم» به عنوان کوچک‌ترین و «تخمک» به عنوان بزرگ‌ترین.

در سطح جهانی و به طور متوسط، عمر زنان ۵ درصد بیشتر از عمر مردان است. حتما عوامل متعددی، از جمله شکل زندگی سالم‌تر زنان، در این موضوع نقش دارد، اما سر دیگر داستان در دست سلولهای زایا است.

آزمایش روی ماهی‌های کیلی دانشمندان ژاپنی را به این ایده نزدیک‌تر کرده است که راز طولانی‌تر بودن عمر زنان وجود تخمک و کوتاه‌تر بودن عمر مردان وجود اسپرم است.

کشف فسیل ۱۰۰ میلیون ساله یک خزنده پرنده!

محققان در کوئینزلند استرالیا فسیلی کشف کرده‌اند که از یک گونه صد‌میلیون‌ساله خزنده پرنده رونمایی می‌کند؛ یک پتروسور هم‌زیست با دایناسورها.

بخشی از اسکلت این خزنده پرنده که آن را «پلیکان اهریمنی» می‌نامند، در این نمونه فسیل دیده می‌شود. متخصصان می‌گویند طول بال این گونه، ۴ متر و ۶۰ سانتی‌متر بوده است.

سر پلیکان‌های اهریمنی، ۶۰ سانتی‌متر و آرواره‌های آنها، قدرتمند و بزرگ بوده است. به احتمال زیاد، پلیکان‌های اهریمنی از ماهی‌های مرکب تغذیه می‌کرده‌اند. 

نخست‌‌وزیر ایتالیا آفتاب‌پرست است؟ 

این چند روز، همه چشم‌ها به «بورگو ایگناتسیا» در ایتالیاست؛ جایی که «جورجیا ملونی» نخست‌وزیر ایتالیا، از دیگر اعضای گروه هفت میزبانی می‌کند؛ آن‌هم پس از انتخابات اتحادیه اروپا و دست بالای راست‌ها.

ملونی راست‌گراست، متعلق به حزب برادران ایتالیا و برنده در انتخابات اتحادیه اروپا. اما خانم ملونی هر قدر در داخل، تندرو است، در خارج از مرزها، رابطه خوبی با بایدن و متحدانش دارد و میانه‌رو است!

برخی تحلیلگران، صفت آفتاب‌پرست را برای ملونی به کار می‌گیرند و می‌گویند در «بورگو ایگناتسیا»، با این‌که مکرون و شولتس، شمایل رهبری گروه را دارند، اما نگاه‌ها به «جورجیا ملونی» است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها