|

روزنامه مصری: پزشکیان برای تکرار دوره خاتمی می‌آید/ گاردین درباره مسعود پزشکیان چه نوشت؟

رسانه‌های عرب‌ و انگلیسی‌زبان به کاندیداتوری مسعود پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری واکنش نشان دادند.

روزنامه مصری: پزشکیان برای تکرار دوره خاتمی می‌آید/ گاردین درباره مسعود پزشکیان چه نوشت؟

به گزارش شبکه شرق، رسانه‌های مختلف جهان در بخش‌های مختلف خبری و وب‌سایت‌های خود، به پوشش برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و کاندیداتوری و مسعود پزشکیان در انتخابات  پرداختند.

گزارش گاردین درباره مسعود پزشکیان

 روزنامه «گاردین» (متمایل به حزب کارگر انگلیس)، در گزارشی کاندیداتوری مسعود پزشکیان در انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری ایران را مورد توجه قرار داده و از او به عنوان تنها نامزد اصلاح‌طلب و گزینه‌ای برای اعمال تغییراتی هر چند جزئی، در فضای سیاسی و اجتماعی ایران نام برده است.

در این مطلب که به قلم «پاتریک وینتور» دبیر سرویس دیپلماتیک گاردین تحت عنوان «مبارزه سخت تنها نامزد اصلاح‌طلب» نگارش شده، آمده است:

«تنها کاندیدای اصلاح‌طلب در انتخابات ریاست جمهوری ایران، یک پزشک ۶۹ ساله است که ۳ فرزندش را پس از مرگ همسرش‌- در یک تصادف رانندگی- به تنهایی بزرگ کرد.

او با یک نبرد سخت، اما نه غیرممکن روبرو می‌شود تا رای دهندگان سرخورده ایرانی را متقاعد کند که او فرصتی برای تغییر است.

مسعود پزشکیان، نماینده ۲۰ سال اخیر درمجلس، روز یکشنبه مجوز حضور در انتخابات آتی را از ۱۲ عضو شورای نگهبان قانون اساسی گرفت و تا انتخابات ۲۸ ژوئن (۸ تیر ۱۴۰۳) فرصت دارد تا در رقابت نامزد‌های انتخاباتی حضور یابد. ۳ سال پیش هیچ اصلاح طلبی اجازه حضور در انتخابات ریاست جمهوری را نیافت.

بهترین شانس او این است که شکاف ایدئولوژیک بین پنج کاندیدای اصولگرای دیگر ادامه یابد و در نهایت رای آن‌ها را تقسیم کند.

این جراح قلب از استان آذربایجان غربی از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۴، وزیر بهداشت در دوره ریاست جمهوری سید محمد خاتمی بود و در آن دوره تلاش کرد خدمات درمانی روستایی را بهبود بخشد. وی پیش از این رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز بوده است.

پس از اینکه همسر و یک فرزندش را در یک تصادف رانندگی از دست داد، هرگز دوباره ازدواج نکرد. پسرش می‌گوید حتی زمانی که مادرش زنده بود، این پدر بود که برای خانواده آشپزی می‌کرد. او در روز ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری با همراهی دخترش در حالی که دست او را گرفته بود به عنوان نامزد ثبت نام کرد.

اگرچه او در پارلمان تجربه اندوخته است، اما آزمون اصلی او در مناظره‌های تلویزیونی صورت می‌گیرد، جایی که او با ۵ سیاستمدار دیگر روبرو خواهد شد که دیدگاه‌های محافظه کارانه مشابهی دارند، از جمله تندرو‌های معروف.

۵ مناظره تلویزیونی قبل از روز رای‌گیری برنامه‌ریزی شده است که هر کدام ۳ ساعت و نیم طول می‌کشد.

پزشکیان پیشتر حمایت «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه اصلاح طلب و اکثر جریانات درون اردوگاه اصلاح‌طلب را به دست آورده است، اما بسیاری در ایران- به ویژه رای‌دهندگان جوان در مناطق شهری- از سیاست روی‌گردان شده‌اند.

حامیان این نامزد می‌گویند که او در جریان اعتراضات سال ۱۴۰۱، پس از مرگ مهسا امینی، از جمله درباره ادامه کار گشت‌های پلیس امنیت اخلاقی، از دولت انتقاد کرده است.

اما مخالفان رژیم می‌گویند حضور او در انتخابات برای افزایش مشارکت طراحی شده است و ادعا می‌کنند که او در نهایت در صورت لزوم از حجاب حمایت می‌کند. منتقدان و مخالفان همچنین او را متهم به داشتن افکار تجزیه‌طلبانه می‌کنند؛ اتهامی که به دلیل ارتباط او با آذری‌ها مطرح شده است.

گفته می‌شود که نظام سیاسی امیدوار است با حضور یک اصلاح‌طلب در میدان، مشارکت مردم به بالای ۵۰ درصد برسد. همچنین شانس دور دوم را افزایش می‌دهد که اگر هیچ نامزدی بیش از ۵۰ درصد آرا را در دور اول کسب نکند، لازم است.

دو نامزد پیشتاز دیگر عبارتند از محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس و سعید جلیلی، مذاکره‌کننده سابق مخالف برجام.

سه کاندیدای دیگر عبارتند از علیرضا زاکانی، شهردار اصولگرای تهران، مصطفی پورمحمدی، از یاران قدیمی رئیسی و امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، رئیس بنیاد شهید.

با وجودی که چهار زن نام خود را برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری ثبت کرده بودند، اما صلاحیت هیچ یک از آن‌ها از سوی شورای نگهبان احراز نشد.»

روزنامه الیوم السابع مصر: پزشکیان برای تکرار دوره خاتمی می‌آید

روزنامه مصری الیوم السابع، در گزارشی به تحلیل فعالیت‌های انتخاباتی در ایران و کاندیداتوری مسعود پزشکیان پرداخت.

این رسانه در گزارش خود که امروز «پنج‌شنبه» منتشر شد، نوشت:

«شش نامزد انتخابات زودرس ریاست جمهوری فعالیت‌های تبلیغاتی خود را که قرار است 28 ژوئن برگزارش شود، ادامه می‌دهند، با این حال رقابت اصلی در این دوره بین «مسعود پزشکیان» نماینده اصلاح‌‌طلب مجلس و «محمدباقر قالیباف» رئیس مجلس خواهد بود. با این حال قالیباف که نامزد جریان اصولگرای سنتی است با چالش‌های مختلفی مواجه است، یکی از این چالش‌ها تعدد نامزدهای جریان محافظه کار است، چهار نامزد دیگر هم همگی محافظه کار هستند.:

در بخش دیگری از این گزارش آمده است:

«مسعود پزشکیان نماینده اصلاح طلب، تنها نامزد اصلاح طلبان است که تایید صلاحیت شده است، او به انتقاد صریح از نهادهای مختلف معروف است، او قصد تکرار سناریو 23 مه 1997 است که در جریان آن ایران شاهد پیروزی محمد خاتمی اولین رئیس جمهور اصلاح طلب خارج از چارچوب پیش بینی‌های موجود شد. پزشکیان در جریان ثبت‌نام در انتخابات اعلام کرد: این برداشت در مورد ایران چه در سطح ملی و چه در سطح بین المللی وجود دارد که مردم با صندوق‌های رای قهر کرده‌اند، هدف من از مشارکت در انتخابات افزایش مشارکت مردم پای صندوق‌های رای است.»

در ادامه گزارش آمده است:

«پزشکیان تا سال 2001، شخصیت معروفی در سطح عمومی نبود، اما بعد از تشکیل کابینه دوم رئیس جمهور سابق خاتمی، او وزیر بهداشت شد.

پزشکیان که پزشک جراح قلب است، به عنوان شخصیتی بارز در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری ظاهر شده است، از جمله دلایل آن گفتمان منحصر به فرد او، جایگاهش به عنوان یک چهره جدید در انتخابات و حمایت اصلاح طلبان از وی را می‌توان ذکر کرد.

پزشکیان حتی از همان انتخابات ریاست جمهوری سال 2001 هم به عنوان یک شخصیت متمایز خود را نشان داد، در آن زمان وقتی نامش به عنوان نامزد احراز پست وزارت بهداشت مطرح شد، تفاوت او با دیگر وزرا چه در نوع پوشش و چه رفتار شخصی کاملا نمایان بود و به ویژه عدم به تن کردن کت و شلوار مورد توجه قرار گرفته بود.

در سال 2003 پارلمان تلاش نافرجامی را برای عزل وی از وزارت انجام داد و تحت عنوان بی کفایتی در انتصاب‌ها و استفاده غیر مناسب از وام‌ها و مسایل دیگر سعی در استیضاح وی کرد.

بعد از مدتی پزشکیان عضو پارلمان شد و حتی معاون رئیس پارلمان شد.

پزشکیان تخصص جراحی عمومی را در دانشگاه علوم پزشکی تبریز گرفت و بعد از آن تخصص جراحی قلب را از دانشگاه علوم پزشکی ایرن گرفت، سپس رئیس بیمارستان قلب شهید مدینی شهر تبریز شد.

در پی انتخابات 2009 و اعتراضاتی که بعد از ان شکل گرفت، سخنرانی پزشکیان که در آن به انتقاد از از رفتار صورت گرفته علیه معترضین پرداخته بود، منجر به تعطیلی چند دقیقه پارلمان شد.

پزشکیان در حوادث سال 2022 که پس از مرگ مهسا امینی رخ داد، هم به انتقاداتش نسبت به نحوه اجرای قانون حجاب مشهور شد.

او در یکی از مصاحبه هایش گفت: ما هم می‌خواهیم که فرزنان مان با وقار باشند اما اگر رفتار ما باعث می‌شود تا آنها از دین متنفر شوند حداقل باید از این نوع رفتار دست بکشیم.

او در جلسات پارلمان هم معمولا به سخنان همکاران خود که خواهان مرگ علیه برخی از کشورها می‌شوند هم پاسخ داده و گوید: «ما نیازمند تسامح با دیگران هستیم باید با جهان همکاری و تعامل داشته باشیم».

او همچنین از حامیان توافق هسته‌ای ایران محسوب می‌شود.

در این دوره نیز پزشکیان اعلام کرد قصد دارد در صورت پیروزی افرادی همچون ظریف را وارد کابینه خود کند، ظریف نیز او حمایت کرد.

جبهه اصلاحات امید زیادی به کاندیدای خود برای جذب حداکثری مشارکت و کسب بیشترین آرای ممکن دارد، تا از این فرصت به دست آمده بعد از آنکه در مارس 2024، اکثر کاندیداهای‌اش ردصلاحیت شدند، کمال استفاده را ببرد و با برگ تلاش پزشکیان برای تغییر شرایط فعلی از ناخرسندی اجتماعی گرفته تا بحران‌های اقتصادی و... بهره‌مند شود.

محافل ایرانی پیش‌بینی می‌کنند طی روزهای آینده، شماری از کاندیداها انصراف خود را اعلام کنند تا آرای جریان‌ها متششت نشود.»

منبع: انتخاب
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها