|

پزشکیان و جلیلی در صدر؛ احتمال دومرحله‌ای شدن انتخابات ریاست جمهوری ١۴٠٣ قوت گرفت/ ویدئو

احتمال رفتن انتخابات ریاست جمهوری ١۴٠٣ به مرحله دوم قوت گرفت؛ مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری، در روز جمعه «۱۵ تیر ۱۴۰۳» برگزار می‌شود.

پزشکیان و جلیلی در صدر؛ احتمال دومرحله‌ای شدن انتخابات ریاست جمهوری ١۴٠٣ قوت گرفت/ ویدئو

به گزارش شبکه شرق، سخنگوی ستاد انتخابات کشور، آمار هفتمین شعب شمارش‌شده و تجمیع‌شده انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کرد.

تاکنون حضور «مسعود پزشکیان» با حدود ۴۲.۶ درصد آرای شمارش‌شده و «سعید جلیلی» با حدود ۳۸.۸ درصد آرای شمارش‌شده تا این لحظه، در مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری تقریباً قطعی شده است. 

با توجه به این نتیجه، انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری به احتمال زیاد به مرحله دوم کشیده خواهد شد.

این آمار تقریبی است و هنوز به صورت رسمی تایید نشده است. آمار رسمی و دقیق، با اعلام وزارت کشور و تایید شورای نگهبان قطعی و اعلام خواهد شد.

دو کاندیدایی که بیشترین آرا را در مرحله‌ اول داشته‌اند، در انتخابات مرحله‌ دوم شرکت می‌کنند. فرد منتخب مرحله اول باید حداقل ۵۰ درصد به علاوه یک رای کسب کند.

فعالیت تبلیغات انتخاباتی در مرحله دوم، از تاریخ اعلام رسمی نتایج قطعی آرای مرحله اول شروع می‌شود و تا ساعت «۸ صبح» روز پنج‌شنبه «۱۴ تیر ماه ۱۴۰۳» ادامه خواهد یافت. انتخابات مرحله دوم در روز جمعه «۱۵ تیر ۱۴۰۳» برگزار می‌شود.

«محسن اسلامی» سخنگوی ستاد انتخابات کشور در هفتمین تشریح از نتایج اولیه چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: «هفتمین آمار رسمی ستاد انتخابات کشور در خصوص اعلام نتایج انتخابات چهاردهم به شرح ذیل است:

تعداد کل شعب در کشور، ۱۱ هزار و ۴۲۵ است. تعداد شهرستان‌های کل کشور، ۴۰۸ شهرستان است. آرای ۴۰۸ شهرستان‌ کشور، شمارش شده است.

تعداد کل برگ‌های رای‌های ماخوذه، ۱۴ میلیون ۷۰ هزار و ۶۴۲ رای باطله و صحیح شمارش شده است.

میزان آرای کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری ١۴٠٣، به ترتیب عبارت‌اند از:

مسعود پزشکیان: ۵۹۵۵۷۸۱

سعید جلیلی: ۵۵۶۰۳۲۱

محمدباقر قالیباف: ۱۸۹۱۳۸۵

مصطفی پور محمدی: ۱۱۱۹۶۷

گزارش و تجمیع آرا همچنان ادامه دارد.

در چه صورتی انتخابات ریاست جمهوری به دور دوم کشیده می‌شود؟

با توجه به اینکه بر اساس نتایج اولیه‌ حاصله از شمارش آرای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، احتمال این‌که انتخابات دومرحله‌ای باشد، قوت گرفته است، به بررسی روند برگزاری انتخابات در این مرحله پرداختیم.

بر اساس قانون انتخابات ریاست جمهوری، چنانچه در مرحله‌ اول انتخابات برای هیچ‌یک از داوطلبان اکثریت مطلق حاصل نگردید، انتخابات دومرحله‌ای خواهد شد؛ بدین معنی که دو نامزدی که بیشترین آرا را در مرحله‌ اول داشته‌اند، در انتخابات مرحله‌ دوم شرکت می‌کنند.

اکثریت مطلق آرا در انتخابات ریاست جمهوری نیز به معنای کسب بیش از ۵۰ درصد آرای ماخوذه است؛ بنابراین فرد منتخب مرحله اول باید حداقل ۵۰ درصد به علاوه یک رای کسب کند.

با توجه به نتایجی که در مراحل مختلف تاکنون از سوی وزارت کشور اعلام شده است، به نظر می‌رسد که «مسعود پزشکیان» و «سعید جلیلی» دو کاندیدایی هستند که باید در مرحله دوم انتخابات با یکدیگر به رقابت بپردازند. همچنین بر اساس آنچه که پیشتر از سوی ستاد انتخابات کشور اعلام شده است، در صورت دومرحله‌ای شدن انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری، انتخابات مرحله دوم در روز جمعه «۱۵ تیرماه ۱۴۰۳» برگزار خواهد شد.

شب گذشته، سخنگوی شورای نگهبان درباره آمادگی شورای نگهبان در صورت دومرحله‌ای شدن انتخابات اعلام کرد: در صورتی که انتخابات به مرحله دوم کشیده شود، تمهیدات لازم برای برگزاری انتخابات اندیشیده شده و نگرانی خاصی در این خصوص وجود ندارد.

همچنین بر اساس قانون، فعالیت تبلیغات انتخاباتی در مرحله دوم، از تاریخ اعلام رسمی نتایج قطعی آرای مرحله اول شروع می‌شود و تا ۲۴ ساعت قبل از آغاز اخذ رای مرحله دوم، یعنی ساعت «۸» صبح روز پنج‌شنبه «۱۴ تیرماه ۱۴۰۳» ادامه خواهد یافت.

بر اساس نتایج اولیه‌ حاصله از شمارش آرای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، احتمال اینکه نتیجه انتخابات در مرحله دوم مشخص شود، وجود دارد؛ اتفاقی که تاکنون فقط در سال ۸۴ رخ داده است.

منبع: مهر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها