|

آغاز تبلیغات مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری؛ «پزشکیان» یا «جلیلی» رئیس‌جمهور بعدی ایران خواهند بود

با اعلام نتیجه نهایی انتخابات ریاست جمهوری، مسعود پزشکیان و سعید جلیلی جمعه رقابت می‌کنند.

آغاز تبلیغات مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری؛ «پزشکیان» یا «جلیلی» رئیس‌جمهور بعدی ایران خواهند بود

به گزارش شبکه شرق، با پایان یافتن شمارش آرای مرحله اول انتخابات ریاست جمهوری، «مسعود پزشکیان» و «سعید جلیلی» به مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری راه یافتند؛ به این ترتیب، یکی از این دو نفر، رئیس‌جمهور دولت چهاردهم ایران خواهد شد.

فرآیند اخذ رأی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از ساعت «۸» صبح جمعه «۸ تیرماه»، در بیش از ۵۸ هزار شعبه اخذ رای در سراسر کشور آغاز شد.

رأی‌گیری در شعب اخذ رای با حضور مجریان، ناظران و نمایندگان کاندیداها انجام گرفت. همچنین رای‌گیری در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری، به‌صورت کاغذی انجام شد.

بر اساس اعلام سازمان ثبت احوال کشور، ۶۱ میلیون و ۴۵۲ هزار و ۳۲۱ نفر واجد شرایط در داخل و خارج از کشور می‌توانستند در رای‌گیری شرکت کنند.

رای‌دهی با ارائه‌ی شناسنامه یا کارت ملی امکان‌پذیر بود. در این دوره از انتخابات، درج مهر بر شناسنامه حذف شد.

در پایان زمان رای‌گیری و پس از شمارش آرا، با حضور مجریان، ناظران و نمایندگان نامزدها در شعب اخذ رای، صورت جلسه تهیه و در سامانه احراز بارگذاری و سپس در بخشداری‌ها و فرمانداری‌ها تجمیع و به وزارت کشور اعلام می‌شود و بعد از تایید شورای نگهبان، وزارت کشور آمار رسمی را اعلام خواهد کرد.

رقابت انتخابات ریاست جمهوری ادامه خواهد یافت

بر اساس اعلام «محسن اسلامی» سخنگوی ستاد انتخابات کشور، هیچ کدام از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری موفق به کسب نصف به‌علاوه یک آرا نشدند.

«محسن اسلامی» سخنگوی ستاد انتخابات کشور افزود: به این ترتیب دو نفر اول انتخابات روز هشتم تیرماه به مرحله دوم راه یافته اند.

اسلامی تصریح کرد: انتخابات دور دوم چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در روز جمعه ۱۵ تیرماه برگزار خواهد شد.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور تصریح کرد: تمام تعرفه‌های مورد نیاز برای برگزاری مرحله دوم انتخابات آماده شده است.

نتایج نهایی و رسمی شمارش و تجمیع‌شده آرای انتخابات ریاست جمهوری

«محسن اسلامی» سخنگوی ستاد انتخابات کشور در نهمین تشریح از نتایج اولیه چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: «نهمین آمار رسمی ستاد انتخابات کشور در خصوص اعلام نتایج انتخابات چهاردهم به شرح ذیل است: 

آرای ۵۸ هزار و ۶۴۰ شعبه یعنی معادل کل شعب تاکنون شمارش و تجمیع شده است. تعداد شهرستان‌های کل کشور، ۴۸۲ شهرستان بوده است. تعداد آرای ماخوذه صحیح و باطله شمارش‌شده در مجموع، ۲۴ میلیون ۵۳۵ هزار و ۱۵۵ رای است.

میزان آرای کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳

میزان آرای ماخوذه به ترتیب عبارت‌اند از:

«مسعود پزشکیان»: با ۱۰۴۱۵۹۹۱ رأی

«سعید جلیلی»: با ۹۴۷۳۲۹۸ رأی

«محمدباقر قالیباف»: با ۳۳۸۳۳۴۰ رأی

«مصطفی پور محمدی»: با ۲۰۶۳۹۷ رأی

زمان آغاز تبلیغات مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری

جزئیات برگزاری مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری اعلام شد.

طبق قانون، فعالیت انتخاباتی در مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری از تاریخ اعلام رسمی نتایج قطعی آرای مرحله اول شروع خواهد شد و تا ۲۴ ساعت قبل از آغاز اخذ رای مرحله دوم، ادامه خواهد یافت.

وزیر کشور در نشست خبری گفت: «مرحله اول انتخابات ریاست جمهوری به خوبی و در سلامت کامل برگزار شد و آماده مرحله بعدی انتخابات می‌شویم.»

«احمد وحیدی» وزیر کشور ظهر امروز «شنبه، ۹ تیر ۱۴۰۳»، پس از پایان شمارش آرا و اعلام نتایج نهایی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، در نشست خبری با خبرنگاران مستقر در وزارت کشور، اظهار داشت: «با عرض سلام به محضر مردم شریف و بزرگوار ایران و با تشکر از آنها و تشکر از رهبر انقلاب اسلامی و همه دست‌اندرکاران امر انتخابات، پایان مرحله اول چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را اعلام می‌کنم.»

او عنوان کرد: «با لطف الهی و توجه اهل بیت یک بار دیگر در این چند ماه گذشته موفق شدیم همه با هم کار مهم دیگری را در فاصله بسیار کم و چهل روز پس از شهادت ابراهیم رئیسی رقم بزنیم. انتخابات در سلامت کامل و رقابت با حضور ارزشمند و گران‌قدر مردم عزیزمان، دیروز انجام شد؛ انتخابات تا ۱۲ نیمه شب برگزار شد و تا ۱۱ صبح امروز شمارش انجام شد و به استحضار مردم عزیز رسید؛ اینها استاندارد مهمی را نشان داد که مثل همه کارهای جمهوری اسلامی در وقت خود انجام گرفت.»

وزیر کشور تصریح کرد: «شهادت رئیسی و همراهان ایشان هیچ خللی در روند برگزاری انتخابات ایجاد نکرد. از استانداران، بخشداران، فرمانداران، هیات‌های اجرایی، وزارت امور خارجه، وزارت ارتباطات، عوامل انتظامی و نظامی و امنیتی، صداوسیما و همه رسانه‌ها تشکر می‌کنیم. از خود داوطلبان تشکر می‌کنیم که حضور ارزشمندی داشتند، چه عزیزانی که در میانه راه انصراف دادند و چه آنها که تا پایان راه ماندند و اخلاق را رعایت کردند.»

وحیدی تاکید کرد: «قدردانی اصلی مربوط به مردم عزیز است که حضور ارزشمندی داشتند و با وجود اینکه در این چند ماه انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی در دو مرحله را داشتیم و دیروز هم انتخابات دیگری برای ریاست جمهوری برگزار کردیم، مردم در این چند ماه درگیر انتخابات متعدد بودند و حضور مغتنمی داشتند.»

تو افزود: «برای انتخابات مرحله بعد آماده می‌شویم و جمعه آینده مجدداً باید انتخابات برگزار کنیم و بار دیگر منتظر حضور مردم هستیم. جای تشکر دارد که مردم عزیز ما در بدرقه شهدای پرواز اردیبهشت و همچنین انتخابات حضور ارزشمندی داشتند که تحقق مردم‌سالاری دینی است و همه جا نقش مردم عزیز ما برجسته بوده است.»

وزیر کشور بیان کرد: «از دو شهید خود در فراجا یاد می‌کنیم که مورد هجوم اشرار در چکیگور سیستان و بلوچستان قرار گرفتند. ان‌شاء‌الله آماده مرحله بعد انتخابات می‌شویم. لازم است از امیرعبداللهیان یاد کنم برای مقدماتی که فراهم کرده بود.»

وزیر کشور  در پایان تاکید کرد: «از دو عزیزی که قرار است خودشان را در معرض رأی قرار دهند، می‌خواهم که مانند دور قبل با رعایت اخلاق شاهد انتخابات خوب در تراز جمهوری اسلامی باشیم و تمام جهان نظاره‌گر باشد که انتخابات مهم ما چگونه در کمال صحت و سلامت انجام شد.»

منبع: ایرنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها