|

مسعود پزشکیان دیشب در مناظره دوم به «سعید جلیلی» چه گفت؟/ ویدئو و تصاویر

«مسعود پزشکیان» در دومین مناظره مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری گفت: «ملت ایران! من به شما دروغ نمی‌گویم و وعده‌های رویایی نمی‌دهم؛ من شما را با قول‌های غیرعملی فریب نمی‌دهم، اما تعهد می‌دهم که متخصص‌ترین افراد را به کار بگیرم و تصمیمات اساسی را با مشارکت مردم بگیرم؛ همچنین تضمین می‌دهم که شما را در بلاتکلیفی نگذارم و به مداخله‌های دولت در اقتصاد پایان دهم. من تعهد می‌دهم که برای رفع تحریم‌های ظالمانه، یک ساعت وقت را تلف نکنم.»

مسعود پزشکیان دیشب در مناظره دوم به «سعید جلیلی» چه گفت؟/ ویدئو و تصاویر

به گزارش شبکه شرق، مناظره دوم «مسعود پزشکیان» و «سعید جلیلی»، کاندیداهای راه‌یافته به مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳، برگزار شد؛ «مسعود پزشکیان» کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در آخرین مناظره دونفره با «سعید جلیلی» گفت: «مردم آگاه ایران! گام اصلی برای بهبود معیشت و پیشرفت کشور، رفع تحریم‌ها و تعامل با جهان است. من به سرعت در این زمینه اقدام خواهم کرد، اما همه مشکلات کشور ناشی از تحریم نیست و جهش تولید باید محقق شود.»

شامگاه سه‌شنبه «۱۲ تیر ماه ۱۴۰۳»، دومین مناظره «مسعود پزشکیان» و «سعید جلیلی»، دو کاندیدای راه‌یافته به مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد.

«مسعود پزشکیان» و «سعید جلیلی» کاندیداهای مرحله دوم انتخابات ریاست‌جمهوری، در دومین مناظره تلویزیونی شرکت کردند. شامگاه سه‌شنبه، «۱۲ تیر ماه ۱۴۰۳»، دومین و آخرین مناظره مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری میان «مسعود پزشکیان» و «سعید جلیلی»، دو کاندیدای راه‌یافته به این مرحله برگزار شد.

پس از اولین مناظره‌ دونفره‌ «مسعود پزشکیان» و «سعید جلیلی»، کاندیداهای مرحله دوم چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری که با موضوع فرهنگی و سیاسی، از صداوسیما پخش شد، شب گذشته، «سه‌شنبه، ۱۲ تیر ماه ۱۴۰۳»، دومین مناظره با موضوع اقتصادی، از ساعت «۲۱:۳۰»، با حضور مسعود پزشکیان و سعید جلیلی روی آنتن شبکه یک سیما رفت.

مجری مناظره‌ها در مرحله دوم تغییری نکرده است و همچنان «مهدی خسروی» اجرای مناظره‌های انتخاباتی را بر عهده دارد. «مهدی خسروی» که اجرای این مناظره‌ را بر عهده داشت، از هر کاندیدا، سوالاتی اختصاصی پرسید. 

«مسعود پزشکیان» در این مناظره دونفره با «سعید جلیلی»، یک دقیقه و ۳۰ ثانیه بیشتر از سعید جلیلی فرصت داشت.

سوال اول «مهدی خسروی» مجری مناظره «مسعود پزشکیان» و «سعید جلیلی»، کاندیداهای مرحله دوم چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری، خطاب به «مسعود پزشکیان» این بود: «مشاور سیاسی شما گفت قانون اقدام راهبردی مجلس ،مانع از بازگشت آمریکا به برجام شد؛ علت مخالفت شما با این قانون چیست؟»

مناظره دوم مسعود پزشکیان و سعید جلیلی

پزشکیان: آمریکا باید تمام تعهداتش را اجرا کند تا به برجام برگردیم

«مسعود پزشکیان» کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، در دومین و آخرین مناظره دونفره با «سعید جلیلی»، که سه‌شنبه شب «۱۲ تیر ماه ۱۴۰۳»، به طور مستقیم از چندین شبکه تلویزیونی و رادیویی صداوسیما پخش شد، به سوالاتی در خصوص اقتصاد و ۱۰ محور این پرسش‌های مطرح‌شده، پاسخ داد.

«مسعود پزشکیان» کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شامگاه سه‌شنبه، در دومین مناظره مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری، در پاسخ به اولین سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه «مشاور سیاسی شما گفت قانون اقدام راهبردی مجلس، مانع از بازگشت آمریکا به برجام شد؛ علت مخالفت شما با این قانون چیست؟»، اظهار کرد: «در ابتدا بگویم دیشب مثل اینکه تداعی شده که من به بزرگواری مانند سردار سلیمانی توهینی کرده‌ام؛ لذا باید بگویم این بزرگوار خار چشم دشمنان و الگوی جوانان ما بوده است. ایشان در داخل و خارج قهرمان ظلم‌ستیز و یار و یاور همه افراد چه با حجاب و چه بی‌حجاب و چه دین‌دار و چه بی‌دین بود. ما از اول گفتیم چارچوب قانون و سیاست‌های رهبری را طی می‌کنیم. تنها نگاه ما قانون است، اما یکی از بحث‌ها در آن قانون آن است که آمریکا باید تعهدات خود را کامل انجام دهد تا ما هم آن را عملی کنیم لذا باید درباره آن با کمیسیون‌ها و مسئولان صحبت کنیم تا به یک زبان و نگاه مشترک برسیم.»

پزشکیان ادامه داد: «اینکه آن‌ها به تعهدات عمل نکنند و ما عمل کنیم بحث نیست. اینکه ما تنها با یک گزینه وارد جریان شویم غلط است. ما باید با گزینه‌های مختلف عزت، حکمت و مصلحت قدرت خود را در مقابل آن‌ها اجرایی کنیم. سیاستی می‌تواند موفق باشد که گزینه‌های مختلفی داشته باشد.»

پزشکیان: نمی‌گوییم تحریم‌ها لغو می‌شود

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: «اول در این موضوع آن است که می‌خواهیم مشکلاتمان را با دنیا حل کنیم. اگر می‌خواهیم کار کارشناسی کنیم باید دید چه راه‌هایی داریم. آیا در مصلحت کشور ما هست که در تحریم‌ها بمانیم. هیچ حاکمیتی در قفس شکوفا نشده و ما برای شکوفا شدن باید در اول با همسایگان و بعد از آن با دنیا همکاری کنیم. لازمه آن استفاده از راه‌های مختلف و استفاده از همه ظرفیت‌ها است.»

پزشکیان اظهار کرد: «البته ما گفتگو می‌کنیم و هیچ‌وقت نمی‌توانیم بگوییم که همه تحریم‌ها لغو می‌شود. نگاه باید درست شود آیا می‌خواهیم مشکلات را حل کنیم. باید در این زمینه از کارشناسان استفاده کنیم تا از بن‌بست دربیاییم اگر می‌خواهیم مشکلات را حل کنیم.»

پزشکیان: مردم به جلیلی رای دهید!

پزشکیان در ادامه مناظره گفت: «روند پولی که به جامعه آمده با درصد رشد فرق دارد. آن چیزی که من دیشب نشان دادم درست بود. اینکه ما چه قدر پول مملکت را اضافه کردیم آمارش معلوم است و زندگی مردم هم معلوم است. مردم آیا می‌توانید بروید با این پول، گوشت و خانه بخرید؟! چرا یک کشاورز نمی‌تواند زندگی کند؟! چرا بازنشستگان را کتک زدید و به آن‌ها نرسیدید؟! مگر نگفتید سالی یک میلیون مسکن درست می‌کنید؟! تنها ۹۰۰ هزار ساختید. تورم این سه  سال، بالای ۴۰ درصد است و مردم را اذیت کردید.»

پزشکیان: پولی که دولت رئیسی چاپ کرده، آمارش معلوم است؛ زندگی مردم هم معلوم است

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: «مردم! زمان آقای خاتمی آیا زندگی‌تان راحت‌تر نبود. نگاه این آدم‌ها اشتباه بوده و کل بلد بودن این‌ها آن است که می‌گویند در شورای امنیت ملی بوده؛ دیروز از او سوال کردم که آیا دولت رئیسی برنامه داشت یا نه. اگر داشت این برنامه شما چیست؟، برنامه او و قانون او را می‌خواهید اجرایی کنید. برنامه که وجود دارد این حرف‌های شما یعنی چی؟، بگویید برنامه شما چیست.»

پزشکیان بیان کرد: «این‌ها نشستن در جایی به‌عنوان دولت سایه و می‌گویند که ما فلان کار را می‌کنید. این چه حرفی است. دولت خاتمی را با این حرف‌ها مقایسه کنید. این‌ها کوتاه نمی‌آیند. اف‌ای‌تی‌اف را هم قبول نمی‌کنند. مردم اگر این‌ها درست می‌گویند به آن‌ها رای دهید.»

کاندیدای  انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: «صادرات نفت خام در سال ۹۸ چند بوده و در سال ۱۴۰۲، چند برابر بوده این آمار‌ها را بررسی کنید و سرمایه‌گذاری‌های خارجی هم به همین شکل است. پیشرفت را از سال ۹۷ تا ۱۴۰۲، ببینید. این دوستان در حرف‌های یک طرفه موفق هستند. این‌ها همان‌هایی هستند که پیش‌بینی تورم ۱۰۰ درصد را دادند و بعد‌ها نیز حرفی نداشتند بزنند.»

پزشکیان در ادامه گفت:  «ایشان (جلیلی) می‌خواهد رئیس‌جمهور شود، اما جلوی دیدگان مردم تهمت می‌زند که من ادامه‌دهنده راه روحانی هستم. در برابر چشم مردم کسانی که نیستند تهمت می‌زند. مردم ما بدانند که این نگاه همین است. مردم عزیز شب گذشته شما تفاوت دو مسیر را دیدید. سیاست‌گذاری محدود یا سیاست‌گذاری با استفاده از خرد جمعی؟ برنامه‌ریزی و سیاستگذاری باید با مشارکت کارشناسان دولتی بخش خصوصی و اندیشکده‌ها باشد. برنامه‌ریزی در پشت در‌های بسته توسط دولت سایه زندگی مردم را بهتر نخواهد کرد و من به این شیوه پایان خواهم داد.»  

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: «مردم آگاه ایران! گام اصلی برای بهبود معیشت و پیشرفت کشور، رفع تحریم‌ها و تعامل با جهان است. من به سرعت در این زمینه اقدام خواهم کرد، اما همه مشکلات کشور ناشی از تحریم نیست و جهش تولید باید محقق شود.»

پزشکیان بیان کرد: «بیش از ۱۴۰ اقتصاددان با گرایش‌های مختلف از طرح ما برای رشد اقتصادی حمایت کردند. مردم ایران! مشارکت ما، متشکل از فکر غلط نخواهد بود. فکر غلط یعنی اینکه خیال کنیم می‌توانیم بدون ارتباط با دنیا ۸ درصد رشد اقتصادی را محقق کنیم.»  

او ادامه داد: «مردم من به شما دروغ نمی‌گویم و وعده‌های رویایی نمی‌دهم؛ من شما را با قول‌های غیرعملی فریب نمی‌دهم، اما تعهد می‌دهم که متخصص‌ترین افراد را به کار بگیرم و تصمیمات اساسی را با مشارکت مردم بگیرم؛ همچنین تضمین می‌دهم که مردم را در بلاتکلیفی نگذارم و به مداخله‌های دولت در اقتصاد پایان دهم. من تعهد می‌دهم که برای رفع تحریم‌های ظالمانه، یک ساعت وقت را تلف نکنم.»  

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: «برای کارآفرینان و بازرگانان ایران عزت را به ارمغان خواهیم آورد. برای تامین معیشت و بهبود زندگی مردم شبانه‌روز را نخواهیم شناخت. می‌گویند آدم‌هایی که دور من جمع شدند بد هستند، اما دور این دوستان چه کسانی جمع شدند.»

پزشکیان: جلیلی به من تهمت می‌زند

پزشکیان پاسخ داد: «مردم عزیز شما می‌دانید که سفارت انگلستان و عربستان را چه کسانی این‌گونه کردند. ایشان راحت می‌گوید که شما دولت سوم روحانی هستید. کسی که می‌خواهد رئیس‌جمهور شود راحت جلوی چشم مردم تهمت می‌زند.»

جلیلی نیز خطاب به پزشکیان گفت: «آقای ظریف در ستاد شما با آن عملکرد غلط و بی‌نتیجه در ستاد شما هست یا نه؟ در زمان ایشان ۱۵ بار گفتیم که تعهدات را انجام دادیم و طرف از تعهد خارج شد.»

پزشکیان گفت: «برای همین قرارداد غلط، دارید خودتان را می‌کشید که به نتیجه برسد.»

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: «من در جلسه دولت، به روحانی پیشنهاد دادم که باید پیش‌بینی داشته باشید چراکه بدون این شاخصه نمی‌شود کار کرد. می‌گویید که اقتصاددانان از برنامه شما حمایت کرده‌اند می‌شود برنامه‌تان را ما هم ببینیم؟ اقتصاددانان شما بگویند نسبتشان با رشد ۸ درصدی چیست.»

پزشکیان بیان کرد: «ایشان دیشب قافیه را باخته و امشب تهمت می‌زنند. کسی که می‌خواهد رئیس‌جمهور شود و مثل آب خوردن تهمت می‌زند فردا می‌خواهد چه بلایی سر مردم بیاورد. من برای ساختن خانه‌های بهداشت، کارگری کردم و ۶۰۰ خانه بهداشت را به یاری مردم ساختم. من با حزب و گروه بالا نیامدم بلکه با کمک مردم به اینجا رسیدم. من حزب و جناح و دسته نیستم.»

پزشکیان گفت: «بیشتر گروه قالیباف آمدند و در ستاد من کار می‌کنند؛ بنده بار‌ها گفتم که راهم، راه مولا علی است و مسیر حکومت من همان راهی است که حضرت علی‌(ع) به مالک اشتر توصیه کرد؛ شاخص ما مردم هستند.  با این دعوا‌هایی که با یکدیگر می‌کنیم تنها ۴۰ درصد به ما رای دادند و ۶۰ درصد با ما مشکل دارند. شما می‌گویید من با مسکن مهر مخالفم که این هم یک تهمت دیگری است. این رئیس‌جمهور فردا است؛ مردم بدانید این‌ها چه کسانی هستند.»

جلیلی در ادامه مناظره به پزشکیان اظهار کرد: «خوشبختانه در محضر ۸۰ میلیون جمعیت هستیم. ۳۲ سال کشور در اختیار تفکر سیاسی شما بوده است؛ پس چرا خودتان را کنار می‌کشید و طلبکار هستید؟»

پزشکیان نیز در پاسخ به ادعای جلیلی گفت: «باز هم تهمت می‌زند. خداوند ناظر و شاهد است و می‌داند که این مطالبی که گفته می‌شوند، چقدر درست است یا خیر.»

پزشکیان گفت: «ایشان راحت جلو چشم مردم می‌گوید حزب هستی و ضدمردمی در حالی که چنین نیست.»

پزشکیان در پاسخ به سوالی درباره اینکه «شما سه سال پیش در یک جلسه دانشجویی اشاره کردید که بنزین را باید قیمت بازار آزاد به مردم عرضه کنند؛ رئیس ستاد شما هم اشاره کرده است که مسئله بنزین اگر کارشناسی مطرح شود، گرانی با آرامش اعمال خواهد شد»، بیان کرد: «در جلسه دانشجویی، من یک حرفی زدم؛ درست است، اما بحث حاکمیت جلسه دانشجویی نیست.  انرژی را بیشتر پولدار‌ها استفاده می‌کنند و هزینه آن را افرادی می‌دهند که استفاده چندانی از انرژی ندارند چون حاکمیت سوبسید را به ثروتمندان می‌دهد لذا می‌گویم اگر قرار است یارانه‌ای داده شود باید به همه اقشار جامعه تعلق گیرد.»

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: «قرار نیست روستاییان و کسانی که حتی یک ماشین ندارند هزینه گران امکاناتی را بپردازند که پولدار‌ها از آن بهره می‌برند. نگاه من این است که اگر عدالت وجود دارد ابتدا باید محرومان را ببینیم. پس اگر قرار باشد سوبسیدی ارائه کنم قطعاً این قشر برای بند اولویت دارند. این مسئله باید با قانون و کارشناسی حل شود و یک روز باید سوبسید و یارانه‌ای که در کشور ارائه می‌شود عادلانه شود. چرا مثلاً خانه بنده اگر استخر و کلی امکانات دارد باید همان سوبسیدی در گاز به من تعلق گیرد که به یک روستایی تعلق می‌گیرد. این مسئله باید مورد بررسی و کار کارشناسی قرار گیرد.»

پزشکیان: ثبات را به بورس برمی‌گردانم

مجری برنامه در ادامه از پزشکیان این سوال را پرسید که «در دوران آقای طیب‌نیا باعث شد تا به بورس آسیب وارد شود. آیا در این باره رویکرد دولت شما متفاوت است؟»؛ پزشکیان نیز در پاسخ گفت: «روحانی به من ربطی ندارد. آنچه من درباره بنزین گفتم نگاه خود من بود. اگر این‌ها این طرح را داشتند چرا زمان شهید رئیسی اجرا نشد. باید کاری کنیم که مردم تحت فشار نباشند. ما ۵ هزار میلیارد دلار در سال پول سوخت می‌دهیم. اقتصاد یک نفر نیست. مجموعه‌ای از اقتصاددانان باید نسخه این مشکل را طراحی کنند. دولت نباید در قیمت‌ها دخالت کند. مداخله دولت در اقتصاد همین بلا را سر اقتصاد می‌آورد. ثبات و امنیت را به بورس برمی‌گردانیم و کسری بودجه را از بورس جبران نمی‌کنیم. تحریم‌ها در بورس موثر است که تا حل نشود موج آن در بورس موثر است.»

پزشکیان در ادامه اظهار کرد: «کسی که بخوابد و به فکر مسکلمان نباشد مسلمان نیست. پس حاکمیت باید مشکل مردم را حل کند. حاکمیت نباید بگذارد مردم بی‌خانمان و گرسنه بمانند. ما ادعا می‌کردیم باید مملکت را گلستان کنیم، اما چه شد. الان بسیاری برای خرید نان قرض می‌کنند. من جراح قلبم و محرومان را درمان می‌کنم. از پولداران می‌گیرم و به فقرا می‌دهیم. باید شناسایی شوند. نقشه بدون ارزیابی وضع موجود امکان ندارد. الان به همه یارانه می‌دهیم در حالی که باید دید به چه کسانی باید داده شود.»

پزشکیان در ادامه بیان کرد: «مردم عزیز! یک آدمی که می‌گفت با یک میلیون تومان شغل ایجاد می‌کنم باز می‌خواهند سبد بدهند؛ من هم می‌دهم، اما با کدام پول و چگونه؟ مردم عزیز وضعیت تورم ۴ سال است که بالای ۴۰ درصد است. بدترین وضعیت تورم در این دولت است. سفره‌های مردم آیا با ۱۰ برابر شدن یارانه‌ها بزرگ شده است؟»

پزشکیان: قول ساخت یک میلیون مسکن را نمی‌دهم

مجری در ادامه مناظره از پزشکیان پرسید که «زمانی که اظهار نظر اطرافیان شما را می‌بینیم نکاتی وجود دارد. مثلا رئیس ستاد شما عنوان کرد که راه‌حل مسکن، خروج دولت است؛ برنامه دولت جناب‌عالی برای ساخت مسکن چیست؟»، که او در پاسخ به این سوال تاکید کرد: «برنامه من اجرای قانون است. بنده قانون را اجرایی می‌کنم. دولت شهید رئیسی اعلام کرده بود سالی یک میلیون مسکن می‌سازد و نتیجه این است که اکنون هیچ فرقی با قبل از دولت شهید رئیسی نداشتیم و دلیل آن است که وعده دادند، اما عملی‌اش نکردند. می‌گفتند یک میلیون شغل ایجاد می‌کنیم و تورم را کم می‌کنیم، اما نکردند.»

او ادامه داد: «من البته قول یک میلیون مسکن را نمی‌دهم، اما سعی می‌کنم قانون را انجام دهم. ما باید در ادامه دادن راه رئیسی آمایش سرزمینی که رهبری نیز فرمودند را رعایت کنیم. این را بدانیم تهران در سال‌های آتی مشکلات زیادی دارد و اگر آمایش سرزمینی را در آن رعایت نکنیم با مشکلات فراوانی موجه می‌شویم. چه کسی باعث می‌شود قیمت اجاره مسکن بالا رود و آن تنها تورم است و باید جلوی تورم را بگیریم. دولت‌ها فرقی نمی‌کنند و بر اساس تورم پول می‌دهند و مشکل زیاد می‌شود. ما اگر قدرت داشته باشیم و جلوی تورم را بگیرم این کار راه‌های فراوانی دارد. با انجام این کارها بعضی از مشکلات را حل می‌کنیم.»

پزشکیان: باید ارز تک‌نرخی شود

پزشکیان در پاسخ به سوالی درباره اینکه «در میزگرد گفته‌اید یا باید تحریم‌ها را حل کنیم یا زندگی مردم به فلاکت کشیده می‌شود؛ اگر تحریم‌ها از بین نرفت و توافقی حاصل نشد، قیمت‌ها چه می‌شود؟»، گفت: «در دولت رئیسی مگر قول نداده بودند که سالانه یک میلیون مسکن می‌سازند چه شد؟ قوانین وجود دارد، اما چرا نمی‌شود. در ابتدا حقوق کارمند را درست بدهند تا وی بتواند زمین بخرد، اما با این حقوقی که ما به مردم می‌دهیم ۱۰۰ سال دیگر هم نمی‌توانند مسکن تهیه کنند. تورم به دلیل پولی است که دولت از جیب مردم برمی‌دارد.»

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: «اگر بتوانیم ارز را وارد مملکت کنیم و به صادرات بپردازیم می‌توانیم جلوی تورم را تا حدود زیادی بگیریم. وقتی کشور تحریم است قیمت‌ها گران می‌شود و تورم‌ها باعث می‌شود تا دولت دست در جیب مردم کند. ما بدون در نظر گرفتن رفع تحریم‌ها می‌توانیم ناترازی در حوزه انرژی ارز و مدیریت را برطرف کنیم.»

پزشکیان بیان کرد: «ما اکنون کل یارانه بنزین و برق و انرژی می‌دهیم. لازم است که ارز تک نرخی شود به جز مسائلی که به زندگی ضروری مردم بستگی دارد.»

مجری از پزشکیان این سوال را پرسید که «شما درباره حکمرانی ریال حرف زدید؛ در این باره توضیح می‌دهید؟» که او در پاسخ به این سوال گفت: «ما بازار را بستیم. همان واکسنی که ما تولید کردیم اگر ما تولید نمی‌کردیم صد برابر باید می‌خریدیم. وقتی به مردم پول می‌دهیم چون جنس بی‌ارزش ایرانی می‌دهیم، اما وقتی جنس خارجی می‌خریم آن را ۱۰ برابر می‌کنیم. واردات خودرو با ارز‌هایی که داریم باید آزاد شود.»

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: «اگر بازار آزاد است، باید واکسن هم آزاد می‌شد. ماشین مزیت ما نیست اگر همین ماشین را خارج بفرستیم با نصف قیمت هم نمی‌خرند. می‌گفتند که باید ماشین دست دوم وارد کنیم. به کجا رسیده‌ایم که همین را هم اجازه نمی‌دهند. همه ماشین‌ها از چین وارد شده است و قیمت هم با قیمت چین متفاوت است. وقتی پول می‌دهیم پول ایرانی می‌دهیم، اما جنس خارجی را به ۱۰ برابر به مردم می‌فروشیم. رقابت اگر باز شود خود به خود بازار تنظیم می‌شود.»

پزشکیان ادامه داد: «اگر رقابت را باز کنید و ماشین‌ها وارد شوند، ارز‌ها تنظیم می‌شوند و این کار توسط بازار عملی می‌شود. دولت باید این مسائل را پشتیبانی کند و بازار خود را تنظیم مکند و دولت نباید در بازار مداخله کند.»

برنامه پزشکیان برای احیای صادرات خودرو

مجری از پزشکیان این سوال را پرسید که «بفرمایید منظور از نهاد تنظیم‌گر درباره موضوع صندوق‌های بازنشستگی چیست و منابع مالی شما در این زمینه‌ها چیست؟»، که او در پاسخ تصریح کرد: «درباره بازنشستگی قدم اول آن است که کاری کنیم که با توجه به مشکلات اصلی آن‌ها که بیماری‌ها است بتوانیم بدون هزینه در این زمینه به آن‌ها خدمات دهیم و هزینه سلامت برای آن‌ها وجود نداشته باشد. بحث دوم افزایش حقوق این‌ها بر اساس تورم است. سومین مسئله هم آن است که در سنین بازنشستکی یکسری مزایا را برای آن‌ها گذاریم که از  عمر باقی مونده خود را لذت ببرند. سیستم ما مجموعه نیاز‌های آن‌ها را می‌بیند و برای آ ن اقدام می‌کند. مدیریت و کنترل ساختار سرمایه‌هایی که برای این عزیزان است را باید مدیرت کنیم تا به بهره‌وری برسد. می‌توانیم بفروشیم و در بورس بگذاریم و نباید بگذاریم سرمایه‌ها از بین بود.»

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: «باید کاری کرد که کارخانه‌ها، شرکت‌ها و ساختمان‌ها به بهره‌وری برسند نه اینکه زیان‌زا باشند. اگر قرار است سرمایه ما ضرر بدهد یا اینکه یک عده حزبی و جناحی بروند آنجا هیئت‌مدیره شوند باید این سیستم به‌هم ریخته شود. اگر بخواهیم یک سازمان جدید ایجاد کنیم برای دولت هزینه مضاعف ایجاد خواهیم کرد.»

پزشکیان افزود: «متاسفانه در ادارات ما بعضی‌ها طی روز نیم ساعت هم کار نمی‌کنند. به‌جای اینکه به صورت جناحی و دسته‌ای سیستم را جلو ببریم باید کار را دست افرادی که کارشناس هستند استفاده کنیم. دولت باید حقوق را بر اساس عملکرد نیروی انسانی بپردازد.»

پزشکیان: همیشه شاگرد اول بودم

پزشکیان تاکید کرد: «آقای جلیلی! خیلی‌ها می‌گویند که ما برنامه داریم، اما برنامه‌نویسی نیاز به مباحث کارشناسی دارد. نمی‌شود که بگویند ما با دانشگاه صحبت کردیم و برنامه داریم. اینکه خیال کنیم می‌توانیم با چهار نفر مشورت کنیم و برنامه بنویسیم درست نیست پس منابع چه می‌شود؟ لطفاً ایشان روش ارزیابی برنامه‌های خود را در حد یک ورق به ما ارائه دهند.» 

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: «می‌گویند که من سواد ندارم. بنده در تمام دوران تحصیلی شاگرد اول بودم و چندین دوره مدیریتی را در کشور‌های مختلف گذرانده‌ام. همین‌طور که می‌گویند با یک میلیون می‌شود شغل ایجاد کرد فردا هم می‌خواهند بقیه امور را همین‌طور پیش ببرند. دولت آقای رئیسی در ۳ سال ۴۰ درصد رشد تورم داشته است. آیا شما می‌دانید این رقم یعنی چه؟ مردم خودشان می‌دانند که چه بلایی سر سفره‌شان آمده است. همه پست‌ها را در مملکت گروه شما گرفتند چرا نخبگان از کشور خارج می‌شوند؟ من بدون پول کار کردم و کارنامه من نیز موجود است.»

پزشکیان به جلیلی گفت: «شما نمی‌دانید برنامه نوشتن یعنی چه. ایشان می‌گوید، چون متخصص است می‌تواند برنامه بنویسد.» 

پزشکیان: نیامدم خطری برای ایران باشم

پزشکیان در جمع‌بندی اظهارات خود گفت: «مردم شریف ایران! من عضو هیج حزبی نیستم. کار‌های من در استانم، بر اساس علم مدیریت بود. چندین بار از بهداشت و درمان منطقه آمدند و دبیرکل بهداشت جهانی آمد و از اقدامات ما تعجب کرد. آقای خاتمی من را وزیر بهداشت کرد. اکثر قوانینی که در سیاست‌های کلی وجود دارد را ما آوردیم. اینکه من مدرک فوق تخصص دارم، به معنای بلد بودن مدیریت نیست.»

او  تصریح کرد: «بنده، نه بی‌سوادم و نه وابسته به حزب هستم. من در درون مردم بودم و برای مردم زندگی کردم. من مقتدایم امام علی‌(ع) است و این راه را ادامه می‌دهم. خیلی از ستاد‌های شهید رئیسی و آقای قالیباف برای ما کار می‌کنند یعنی ما حزبی نیستیم. هم‌میهنان عزیز! لحظه انتخاب است. فرصتی برای ایران در راه است برای دوری از وضع موجود. من نیامدم که خطری برای ملت ایران شوم؛ بلکه آمدم تا صدا‌هایی را که شنیده نشده‌اند، به حکومت برسانم.»

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: «نگذاریم ملت فقیرتر شوند. هنوز ناگفته‌ها زیاد است. اگر انتخاب شدم پیگیر خواسته‌های شما خواهم بود و دروغ نخواهم گفت. گردنم را در برابر شما می‌گذارم. به آنهایی که نیامدند همه دیدیم که ۶۰ درصد مردم نیامدند و این برای حکومت معنا دارد. من صدای این تردید و نارضایتی را شنیده بودم. آنها به وضع معیشت خود گله و از تبعیض، تحقیر و فساد به جان آمدند. بیشتر مردم خواسته‌های قدیم و جدیدشان نادیده گرفته شده است. بسیاری از صندوق رای کنار کشیدند، زیرا نمی‌خواستند مشارکتشان را مصادره به مطلوب کنند. عهد همه ما خلق فرصتی دیگر برای ایران است.»

صحبت‌های پزشکیان پس از پایان مناظره دوم «مسعود پزشکیان و سعید جلیلی» در مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری

پزشکیان در جمع خبرنگاران گفت: «آنچه که امروز در مناظرات اتفاق افتاد، خوب نبود. معتقدم کسی که می‌خواهد قدرت را در دست بگیرد و برای مردم خدمت کند، قدم اولش این است که صادق و راستگو باشد. اینکه در دیدگان مردم بگوید گه شما جزو فلان حزبی و گروهی صحیح نیست.  گاهی بر اساس مستندات، تجربیات و سابقه‌ها حرفی زده می‌شود اما یک زمان‌هایی برای تخریب، حرف‌هایی مطرح می‌شوند که این کار درستی نیست. امیدواریم مردم پای صندوق‌های رای بیایند و نظر خود را اعلام کنند. هیچ‌گاه با مردم ناصادقانه برخورد نخواهم کرد. به حرف‌هایم عمل خواهم کرد. تمام تلاشم را می‌کنم مملکت به عزت برسد.»

پزشکیان تاکید کرد: «همه مردم در این حکومت مشارکت کنند. ۶۰ درصدی که نیامدند سرمایه‌های کشور ما هستند. تلاش کنیم بر اساس شایستگی کشور را اداره کنیم.»

مناظره دوم مسعود پزشکیان و سعید جلیلی

پزشکیان در مناظره دوم انتخاباتی مسعود پزشکیان و سعید جلیلی چه گفت؟

«مسعود پزشکیان» در ابتدای آخرین مناظره دومین و آخرین مناظره دونفره با «سعید جلیلی» گفت: «از صحبت‌های دیشب من، اینگونه برداشت شده است که من به سردار سلیمانی بی‌احترامی کرده‌ام.»

«مسعود پزشکیان» در دومین و آخرین مناظره دونفره با «سعید جلیلی» در مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری گفت: «هم‌میهنان عزیز! لحظه انتخاب است. فرصتی برای ایران در راه است برای دوری از وضع موجود. من نیامدم که خطری برای ملت ایران شوم؛ بلکه آمدم تا صدا‌هایی را که شنیده نشده‌اند، به حکومت برسانم.»

فیلم کامل مناظره دوم مسعود پزشکیان و سعید جلیلی

دومین مناظره «مسعود پزشکیان» و «سعید جلیلی» در مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد.

در آخرین مناظره انتخابات ریاست جمهوری، هر دو کاندیدا، به ارائه دیدگاه‌های خود در مباحث اقتصادی پرداختند.

مسعود پزشکیان و سعید جلیلی پس از آخرین مناظره انتخاباتی چه گفتند؟

پس از اولین مناظره‌ دونفره‌ «مسعود پزشکیان» و «سعید جلیلی»، کاندیداهای مرحله دوم چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری که با موضوع فرهنگی و سیاسی از صداوسیما پخش شد، آخرین و دومین مناظره نیز با موضوع اقتصادی برگزار شد.

مسعود پزشکیان و سعید جلیلی، کاندیداهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، پس از پایان مناظره، مقابل خبرنگاران، به ارزیابی دیدگاه‌های خود پرداختند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها