|

دیدار و گفتگوی امروز «ولادیمیر پوتین» و «محمد مخبر» درباره چه بود؟/ عکس

جزئیات دیدار و گفت‌وگوی امروز «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه و «محمد مخبر» سرپرست ریاست جمهوری ایران اعلام شد.

دیدار و گفتگوی امروز «ولادیمیر پوتین» و «محمد مخبر» درباره چه بود؟/ عکس

به گزارش شبکه شرق، «ولادیمیر پوتین» و «محمد مخبر»، رئیس‌جمهور روسیه و سرپرست ریاست جمهوری ایران، امروز با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه و «محمد مخبر» سرپرست ریاست جمهوری ایران، ظهر امروز «پنج‌شنبه»، در قزاقستان، با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه و «محمد مخبر» سرپرست ریاست جمهوری ایران، در حاشیه اجلاس کشورهای سازمان همکاری شانگهای، در قزاقستان، ضمن دیدار و گفت‌وگو با یکدیگر، تجارت آزاد ایران و اوراسیا را مهم دانستند.

محورهای اصلی سخنان محمد مخبر در دیدار با ولادیمیر پوتین

«محمد مخبر» سرپرست ریاست جمهوری در این دیدار و گفتگو با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه، ضمن قدردانی از پیام‌های تسلیت و ابراز همدردی دولت و ملت روسیه در پی فقدان درگذشت «ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور فقید ایران، روابط جمهوری اسلامی ایران و روسیه را عمیق، راهبردی و تغییرناپذیر توصیف کرد و با اشاره به نقش و تاثیر این روابط مستحکم بر تحولات جهانی گفت: امروز، روابط راهبردی و استراتژیک ایران و روسیه، معادلات قدرت در جهان را تغییر داده و نظم ناعادلانه مبتنی بر یکجانبه‌گرایی را به چالش کشیده است.

سرپرست ریاست جمهوری در ادامه، با گرامیداشت یاد رئیس‌جمهور فقید و تجلیل از تلاش‌های او در زمینه استحکام‌بخشی به روابط با کشورهای هم‌سو و همسایه ایران تصریح کرد: «ابراهیم رئیسی با رویکرد تحولی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران و اولویت‌دهی به توسعه روابط با همسایگان، فصل جدیدی در روابط تهران و مسکو گشود که نه تنها دو کشور، بلکه منطقه و جهان از آن نفع خواهند برد.»

مخبر با اشاره به همکاری‌های رو به گسترش ایران و روسیه، به ویژه در بخش اقتصادی، تجاری، حمل‌و‌نقل و انرژی، بر ضرورت تسریع در تکمیل مبانی حقوقی همکاری جامع دو کشور و تصویب و اجرایی شدن آن تاکید کرد.

تقویت تجارت آزاد با اتحادیه اوراسیا، پیگیری و اجرای کریدور شمال-جنوب و همچنین تقویت همکاری‌های دو کشور در زمینه انرژی، شامل نفت و گاز از دیگر محورهای مهم سخنان مخبر در دیدار با رئیس‌جمهور روسیه بود.

ولادیمیر پوتین به محمد مخبر درباره روابط ایران و روسیه چه گفت؟ 

«ولادمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه نیز در این دیدار، رابطه دو کشور را دوستانه، ناگسستنی و تغییرناپذیر عنوان کرد و ضمن ابراز خرسندی از افزایش سطح همکاری‌های دو کشور، به ویژه در بخش اقتصادی و تجاری، امضای توافق‌نامه تجارت آزاد میان ایران و اوراسیا را گامی مهم در جهت توسعه بیشتر این همکاری‌ها و زمینه‌ای مناسب جهت بهره‌مندی بیشتر از تعاملات با کشورهای عضو این اتحادیه دانست.

رئیس‌جمهور روسیه در ادامه، با اشاره به مواضع مشترک دو کشور درباره مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی، از جمله در زمینه تلاش برای شکل‌گیری جهان چند قطبی، بر حمایت روسیه از پیشنهاد پیوستن ایران به اتحادیه اوراسیا به عنوان عضو ناظر تاکید کرد.

پوتین همچنین ضرورت تقویت همکاری‌های دو کشور در زمینه انرژی، شامل نفت و گاز و همچنین تکمیل و بهره‌برداری از پروژه مشترک خط‌آهن رشت-آستارا را مورد تاکید قرار داد.

ولادیمیر پوتین و محمد مخبر

منبع: مهر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها