|

مراسم تجدید میثاق مسعود پزشکیان رئیس جمهور منتخب با آرمان‌های امام برگزار شد؛

پزشکیان: اینکه رای‌ها درست خوانده شد به لطف رهبری بود/موعد دیدن و شنیدن حرف‌ کسانی است که رای ندادند/ ظریف: پزشکیان از این پس رئیس جمهور همه مردم است

پزشکیان در بیانیه‌ای که در حرم امام خمینی خطاب به مردم خواند، تاکید کرد: «من آمده‌ام تا با هم سایه تحریم و تهدید و جنگ را از ایران دور کنیم، به دنبال صلح پایدار و آرامش و همکاری در منطقه و گفت‌و گو و تعامل سازنده با جهان باشیم و همه اینها را در خدمت منافع ملی کشور و نیازهای مردم قرار دهیم. »

پزشکیان: اینکه رای‌ها درست خوانده شد به لطف رهبری بود/موعد دیدن و شنیدن حرف‌ کسانی است که رای ندادند/ ظریف: پزشکیان از این پس رئیس جمهور همه مردم است

به گزارش شبکه شرق، مسعود پزشکیان، رئیس جمهور منتخب ایران در حرم امام خمینی  در بیانیه‌ای اعلام کرد: در پی آن هستم که با تفاهم و همکاری همه ارکان حاکمیت، تنش و واگرایی را از نهاد سیاست و حکمرانی دور کنم.

متن این بیانیه به شرح زیر است: 

 

«بسم الله الرحمن الرحیم

ملت آگاه عزیز ایران

 پیروزیتان مبارک باد؛ کار را تمام کردید و گامی بلند در مرحله دوم انتخابات برداشتید. فرصتی برای ایران آفریدید و امید و نشاط را به فضای نارضایتی و آزردگی و دلمردگی جامعه بازگرداندید.

 

سپاسگزار همه شما در خلق این امید و این رای معنادار به تحول و اصلاح هستم. همه شمایی که به راه و رویکرد من یا نامزد رقیب رای دادید یا در این انتخابات نیامدید، برای من برابرید.

 

آزمون بزرگتری پیش روی ماست؛ آزمون عبور ایران از تنگناها و چالش‌ها و بحران‌های پیش رو و آزمون کاستن از نگرانی‌های متعدد و متفاوت مردم برای داشتن یک زندگی بهتر.

 

 قدردان وسعت نظر و گره‌گشایی مقام معظم رهبری هستم که در این انتخابات عرصه را بر مشارکت و رقابت و سلامت نقش‌افرینی بیشتر شهروندان و جریان‌های سیاسی گشودند.

 

در این عرصه مراجع و عالمان دین، اندیشمندان و دانشمندان، استادان و دانشجویان، معلمان و فرهنگیان، اصحاب فرهنگ و هنر و اندیشه، پزشکان و پرستاران، زنان و جوانان، روستائیان و کارگران، کارمندان، ایثارگران و خانواده‌های معظم شهدا، اصناف و بازاریان و کارآفرینان، ایرانیان دور از وطن، اقوام و پیروان مذاهب و ادیان، بازنشستگان و سالمندان بودند که همه جا را میدان گفت‌و گو، نقد و بازاندیشی برای ایران کردند؛ حاصل همه این تلاش‌ها، رسیدن به فصلی نو برای خدمت به ایران شد.

 

فصلی که در آن نقش فعال شخصیت‌های دلسوز ملی و حضور جریان‌های سیاسی و نهادها و تشکل‌های مدنی تاثیر  گذار شد. فصلی که بدنه علمی کارشناسی و تخصصی کشور نیز به زبان آمد و نشان داد که وضعیت خطیر است ولی می‌توان با تفاهم و اجماع و امید بسیاری از تهدیدهای پیش رو را دور کرد و فرصت‌هایی تازه را برای پاسخگویی به مطالبه‌های شما کشف یا ایجاد کرد. 

 

 امروز سرآغاز آن فصل نوست: فصل ماندن شما در صحنه، فصل التزام حکومت در بازگشت به مطالبات شما و فصل عمل کردن من به تعهدها.

 

 من به دستور خداوند متعهدم که «اوفوا بالعهد، ان العهد کان مسئولا- به عهد خویش وفا کنید که بازخواست خواهید شد.»، من رای شما را طوقی سنگین بر گردنم می‌دانم اما تعهد می‌‌دهم که همچنان گوش شنوایی برای سخنان شما و صدای بی‌صدایان و طرد شدگان باشم پس به گفته علی (ع) بازهم «از گفتن حق یا رای زدن در عدالت باز مایستید که من نه برتر از آنم که خطا کنم و نه در کار خویش از خطا ایمنم.»

 

 کار دولت منتخب در این شرایط خطیر دشوار است، مگر آنکه باز لطف خداوند همت و حضور شما چاره ساز شود. من از این پس به دنبال پیشبرد گفت‌و گو، همگرایی و وفاق ملی در حکومت برای بازگشت به مردم و اهتمام به مسائل جامعه در همه عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی خواهم بود؛ سخن امام امام خمینی(ره) را باز راهنمای عمل خود می‌کنم که «ما همه با هم باشیم، مملکت از خودتان است. همه بچۀ این مملکت هستید. پس چرا‌‎ ‌‌یکی به آن طرف می کشد، یکی به این طرف می کشد؟»

 

من در پی آن هستم که با تفاهم و همکاری همه ارکان حاکمیت، مجلس و قوه قضائیه تنش و واگرایی را از نهاد سیاست و حکمرانی دور کنم؛ امیدوارم مجلس محترم در همراهی با رای اکثریت مردم خود را برای یک همکاری موثر با دولت در مسیر عبور کشور از بحران‌ها آماده کند.

 

 من به رقیب محترم، جناب آقای دکتر سعید جلیلی و همه رای دهندگان به ایشان می‌گویم رقابت به پایان رسید، زمان رفاقت برای ایران آمد، بیایید دست در دست هم دهیم به مهر / مهین خویش را کنیم آباد.

 

من به همه آنان که در این انتخابات نیامدند هم می‌گویم موعد دیدن شما و حرف‌های شماست. زمان دغدغه‌ها و نگرانی‌های یکدیگر و زمان گفت‌و گو برای ایران است. دولت منتخب و حکومت باید بدانند که چه می‌گویید و چرا نیامدید. وقتی نهاد انتخابات صورت سالم و رقابتی موثر بیابد، قطعا رای زبان اصلی گفت‌و گو می‌شود.

 

من نیامده‌ام که خواست و اراده شما را در حد رفع رنج‌های امروز مردم محدود کنم، من امده‌ام تا با بازگشت دولت منتخب به آرمان‌ها و وعده‌های فراموش شده در نظام جمهوری اسلامی ایران، با التزام حاکمیت در عمل به آن، و با حمایت مستمر و نقد و نظارت شما، باهم به سوی تامین منافع و مصالح ملی کشور و گشودن افق توسعه پایدار و پیشرفت همه جانبه ایران قدم برداریم.

 

من آمده‌ام تا با هم سایه تحریم و تهدید و جنگ را از ایران دور کنیم، به دنبال صلح پایدار و آرامش و همکاری در منطقه و گفت‌و گو و تعامل سازنده با جهان باشیم و همه اینها را در خدمت منافع ملی کشور و نیازهای مردم قرار دهیم. 

 

 من و همراهان من، امروز آنچه را از دروغ و تهمت و جفا در ایام انتخابات دیدیم، نه تنها می‌بخشیم که فراموش هم می‌کنیم. زمان آن است که برای ایران سینه‌ها را از کینه‌ها بشوئیم، دست به دست بهم دهیم و به آینده بهتر بیاندیشیم. 

 

اکنون مسئولیت تاریخی همه ما تلاش خردمندانه و بی‌وقفه برای اصلاح رویکردها، ساختارها و رفتارهای نامناسب حکمرانی است. رویکرد من، پاسخگو کردن دولت آینده در همین سو و انتخاب همکاران با همین منطق و ملاک خواهد بود. حق منطق و شایستگی به دور از هر تبعیضی ملاک من خواهد بود. خواهم کوشید اشخاص را با حق بسنجم، نه حق را با اشخاص.

 

اصلاحات را باید به پیش بریم، پس از حسین بن علی (ع) بیاموزیم که نهضتش را فراتر از اصلاح آمرانه یعنی طلب و اراده اصلاح امور می‌دانست، این یعنی ابراز خواست و حضور مستمر مردم برای اصلاح.

 

به روان پاک همه شهدا و شهیدان دولت از رجایی و باهنر تا رئیس جمهور فقید رئیسی و سرباز افتخارآمیز وطن، سردار قاسم سلیمانی درود می‌فرستم.

 

یکشنبه آغاز ماه محرم است به اندیشه و راه حسینی باز گردیم و حرمت این ایام را پاس بداریم.

 

بازهم همه باهم برای ایران

خاک پای ملت ایران 

مسعود پزشکیان »

 

در این انتخابات وعده دروغ ندادم

پزشکیان، رئیس جمهور منتخب همچنین در جمع فعالان ستادی در حرم مطهر امام خمینی (ره) گفت: در بحث آراء که به درستی قرائت شد، اول باید از رهبری تشکر کنیم که اگر ایشان نبود، تصور نمی‌کنیم از این صندوق ها اسم من در می آمد.

او ابتدا گفت: من در این انتخابات وعده دروغ ندادم؛ من حرفی نزدم که فردا نتوانم به آن عمل کنم و بعد مشخص شود که دروغ بوده است

پزشکیان در ادامه بیان کرد: سالهاست که می آییم و پشت تریبون می ایستیم و وعده می دهیم و بعد هم به وعده هایمان عمل نمی کنیم؛ این بزرگترین اشکالی است که ما مسئولان داشته ایم

وی افزود: من در این روندی که پیش آمد و انتخابات به طور آرامی برگزار شد و آراء به درستی قرائت شد اول باید از مقام معظم رهبری باید تشکر کنیم که اگر ایشان نبود، تصور نمی کنیم از این صندوق ها اسم من در می آمد و این هدایتی بود که رهبری داشتند.

 

پزشکیان رییس‌جمهوری همه است؛ چه کسانی که رای دادند و چه کسانی که رای ندادند

محمد جواد ظریف طی سخنرانی در حرم امام گفت: دو هفته پیش اعلام کردم که شنبه آقای پزشکیان را رئیس جمهور پزشکیان خواهیم خواند؛ امروز با تلاش شما مردم، پزشکیان از این پس رئیس جمهور همه مردم ایران است.

او در اظهارات خود گفت: دو هفته پیش اعلام کردم که شنبه آقای پزشکیان را رئیس جمهور پزشکیان خواهیم خواند؛ امروز با تلاش شما مردم پزشکیان از این پس رئیس جمهور همه مردم ایران است. هم کسانی به او رای دادند هم کسانی که به رقیب وی رای دادند و هم کسانی که اصلا رای ندادند؛ پزشکیان نماینده همه آنهاست و می‌خواهد درخواست‌ها و مطلبات همه آن‌ها را دنبال کند.

ظریف در ادامه بیان کرد: این سیل عظیم مردم که با آمدن پای صندوق‌های رای سیل خروشان تغییر را شروع کردند تا به نتیجه رسیدن همراه دکتر پزشکیان خواهند بود.

وی افزود: ما وامدار آن جوانی هستیم که پدر ۱۲۰ ساله اش را به دوش کشید تا رای دهد. مردم ایران قهرمان این عرصه هستند و قهرمان باقی خواهند ماند.

 

ما مدیون مردم ایران هستیم که با همه دلخوری‌ها آمدند

آذری جهرمی وزیر سابق ارتباطات در جمع فعالان ستادی در حرم مطهر امام خمینی (ره) گفت: ما مدیون مردم ایران هستیم که با وجود تمام دلخوری ها، غم ها، ناراحتی‌ها و تنگی معیشت به آقای پزشکیان اعتماد کردند.

 او گفت: گفته بودند پزشکیان پس از پیروزی، در اول محرم برنامه رقاصی می‌گذارد؛ ما امروز فریاد می‌زنیم یا حسین.

پس از این اظهارات مردم فریاد یا حسین یا حسین سر دادند.

وی در ادامه بیان کرد:  امیدوارم این صدا را بشنوند مثل خیلی صداهای دیگری که شنیده شد.

آذری جهرمی اظهار کرد: ما مدیون مردم ایران هستیم که با وجود تمام دلخوری ها، غم ها، ناراحتی‌ها و تنگی معیشت به آقای پزشکیان اعتماد کردند. از امروز یک ماراتن سنگین برای دولت آقای پزشکیان آغاز می‌شود تا همه ۵۰ درصدی که رای ندادند به جمع ما اضافه شوند. این مهمترین ماموریت ماست.

وی افزود:  سلام و درود خدا بر آن اراده هایی که تصمیم گرفتند ریل حرکت کشور را تغییر دهند.

 

 

 

 

منبع: جماران
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها