|

محمد مهاجری:

اولین کار پزشکیان/ بودجه دولت سایه «سعید جلیلی» از کجا می‌آید؟

مسائل اقتصادی قابل حل نیست؛ جز اینکه مذاکرات برای رفع تحریم‌ها انجام شود. مهمترین کاری که «مسعود پزشکیان» به عنوان اولین اقدام باید انجام بدهد، موضوع «رفع تحریم‌‎ها» است.

اولین کار پزشکیان/ بودجه دولت سایه «سعید جلیلی» از کجا می‌آید؟

به گزارش شبکه شرق، یک فعال رسانه‌‎ای اصول‌گرا با تاکید بر اینکه اولین کاری که «مسعود پزشکیان» باید انجام بدهد، «رفع تحریم‌ها» است، گفت: «به نظر من، پزشکیان با اینکه گرایش‌های اصلاح‌طلبی دارد، ولی گرایش‌های اصول‌گرایانه هم دارد. بنابراین، ایشان وابسته به هیچ حزبی نیست و جبهه اصلاحات هم فقط ایشان را معرفی کرده است. هیچ کسی یا هیچ حزب و تشکیلاتی نمی‌تواند بگوید، چون ایشان کاندیدای ما بوده، موظف است که از ما وزیر بپذیرد.»

«محمد مهاجری»، فعال رسانه‌ای اصول‌گرا گفت: «مسائل اقتصادی قابل حل نیست؛ جز اینکه مذاکرات برای رفع تحریم‌ها انجام شود. شاید در بین حرف‌هایی که گفتم، مهم‌ترین کاری که «مسعود پزشکیان» به عنوان اولین اقدام باید انجام بدهد، موضوع «رفع تحریم‌‎ها» است.»

 مشروح گفت‌وگو با محمد مهاجری را در ادامه می‌خوانید:

*به نظر شما اولویت‌های دولت پزشکیان باید در چه زمینه‌هایی باشد؟

آن‌طوری که خود ایشان مطرح کرده، اولویت دولت آقای پزشکیان بحث «معیشت» است. یعنی در واقع معیشت یک حرف کلی است و برای اینکه بتوان به جزئیاتش رسید، ایشان باید برای تثبیت قیمت ارز و فرآیندی که منجر به کاهش تورم شود، یک فکری داشته باشد. البته می‌دانید که کاهش تورم یک پروژه حداقل یکی دو ساله است؛ اما به هر حال باید شروع شود و برای مردم هم توضیح دهند که در چه بازه زمانی می‌توانند تورم را کاهش بدهند.

بحث بسیار مهمتر، در واقع مسائل اقتصادی قابل حل نیست؛ جز اینکه مذاکرات برای رفع تحریم‌ها انجام شود. شاید در بین حرف‌هایی که گفتم، مهم‌ترین کاری که «مسعود پزشکیان» به عنوان اولین اقدام باید انجام بدهد، موضوع «رفع تحریم‌‎ها» است.

*از ساعتی که خبر رسمی پیروزی آقای پزشکیان در انتخابات اعلام شد، شاخص‌های بازار بورس سبز رنگ شدند و قیمت طلا و دلار هم کاهشی شد. این قضیه را چطور ارزیابی می‌کنید؟

یک بخشی از این روانی است و شاید در دو سه روز آینده دیگر این روند نزولی قیمت‌ها ادامه پیدا نکند؛ حتی ممکن است اتفاقاتی هم در فضای اقتصادی کشور رخ بدهد که شاید هم یک مقداری نرخ دلار بالا برود. در هر حال فراموش نکنیم که هنوز دولت سیزدهم دارد فعالیت می‎‌کند. آن جوّ روانی که باعث شد نرخ دلار کاهش پیدا کند، جوّ مثبتی است و اگر وزرای آقای رئیسی بتوانند کاری کنند که کاهش قیمت دلار را تثبیت کنند و اجازه ندهند دوباره بالا برود، می‌توان امیدوار بود که در آینده هم اتفاقات مثبت اقتصادی بیشتری بیفتد.

*آقای پزشکیان تأکید داشت که می‌خواهد با همه جناح‌ها و همه کارشناسان کار کند. در اخبار شنیدیم که آقای جلیلی هم به دیدار آقای پزشکیان رفته و آقای پزشکیان گفته که حاضر است برنامه‌های او را دریافت کند. نظر شما در این خصوص چیست؟

آقای جلیلی باید توضیح بدهد، آیا برنامه‌هایی که دارد به تصویب مجلس رسیده است؟ ایشان اگر برنامه‌ای دارد، مثل هر شهروند دیگری، می‌تواند پیشنهاد بدهد. درست است که ایشان ۱۳ میلیون رأی آورده، ولی در مقام پیشنهاد، یک فرد است. اگر هم ایشان چیزی به نام «دولت سایه» دارد، به نظر من خیلی مهم است که ایشان بگوید بودجه این دولت سایه از کجا می‌آید؟ تشکیلاتش چیست؟ و خروجی‌اش چیست؟ آیا شفاف است؟ چون تا آنجایی که من می‌فهمم، کار‌هایی که ایشان می‎‌کند شفاف نیست.

بنابراین، کسی که کار شفاف نمی‌کند، بگوید من برای فلان چیز مملکت پیشنهاد هم دارم، اول ایشان برادری‎‌اش را ثابت کند و بعدا می‌تواند حرف بزند.

*ارزیابی شما از هیأت دولت احتمالی آقای پزشکیان چیست؟ با توجه به اینکه آقای پزشکیان نامزد رسمی جبهه اصلاحات بوده، آیا جبهه اصلاحات جایگاهی در دولت ایشان دارد یا همان طوری که بار‌ها در تبلیغات انتخابات تأکید کرد، یک دولت ملی از همه کارشناسان کشور تشکیل می‌دهد؟

به نظر من آقای پزشکیان با اینکه گرایش‌های اصلاح‌طلبی دارد، ولی گرایش‌های اصول‌گرایانه هم دارد. بنابراین، ایشان وابسته به هیچ حزبی نیست و جبهه اصلاحات هم فقط ایشان را معرفی کرده است. هیچ کسی یا هیچ حزب و تشکیلاتی نمی‌تواند بگوید، چون ایشان کاندیدای ما بوده، موظف است که از ما وزیر بپذیرد.

ضمن اینکه برداشت‌های اخیر من، از جبهه اصلاحات این است که خیلی از آن‌ها آدم‌های معتدلی شده‌اند؛ برخلاف قبل که آدم‌های تندرویی بودند، اخیرا دنبال روش‌های اعتدالی هستند. به هر حال، آن‌ها هم می‌توانند کاندیداهای‌شان را معرفی کنند و حتما دکتر پزشکیان فرآیندی تعریف خواهد کرد که بتواند وزرای خودش را معرفی کند.

منبع: جماران
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها