|

خاطرات سال 1380 هاشمی‌رفسنجانی| دهم تیر

روایت امتناع مردم از اقتدا به امام جمعه جدید کمیجان

هاشمی رفسنجانی روز دهم تیر در مورد دیدار با امام جمعه ورامین، امام جمعه عزل شده کمیجان و استاندار سابق کردستان نوشته‌‌است.متن کامل خاطرات هاشمی رفسنجانی را می‌‌خوانید.

روایت امتناع مردم از اقتدا به امام جمعه جدید کمیجان

امام جمعه پیشواى ورامین، همراه با خانواده مرحوم جُنیدى و متولى امام‌زاده جعفر آمدند. براى هزینه‌هاى مدرسه دینى فاطمیه‌ که 80 طلبه خانم دارد، استمداد کردند و از عدم برخورد قاطع با منحرفان، شکایت‌ کردند و گفتند، انتظار داریم مثل زمان امام که با [ابوالحسن] بنى‌صدر، [رئیس‌جمهور اسبق ایران] و... برخورد شد، عمل شود.

آقاى [محمدرضا] رحیمى، استاندار سابق کردستان آمد. تقاضاى دو سال مرخصى بدون حقوق کرد که براى حل مشکلات زندگى، به‌ کار دیگرى بپردازد؛ مشاور در مرکز تحقیقات [استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام] است. از عقب‌نشینى رهبرى در مورد تحقیق و تفحص [صداوسیما]، اظهار تعجب‌ کرد و گفت، خیلى از نیروهاى آرمانى جا خورده‌اند. آقاى [جهانبخش] محبى‌نیا، [نماینده میاندوآب و شاهین‌دژ]، در جلسه جامعه [اسلامی] مهندسین، با صداى بلند اعتراض‌ کرده است. آقاى [حسین] رحیم‌زاده، دبیر هیئت دولت آمد. سؤالاتى در مورد سیاست‌ خارجى، براى تز دکترایش داشت.

ظهر، بدرى‌خانم مرعشى، [دخترعموی‌ همسرم]، همراه عفت در دفترم بودند. تعدادی کتاب به کتابخانه زینبیه رفسنجان هدیه‌ کردم؛ آنجا را مدیریت می‌کند.

عصر، آقاى [سید محمدباقر] شماعى، امام‌جمعه عزل‌شده کُمیجان آمد. از آقایان [سیدرضا] تقوى، [رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه] و [سیدعلی] شاهچراغى‌ گله‌مند است. در آنجا محبوب است و مردم حاضر نشده‌اند به امام‌جمعه جدید که اهل گلپایگان است، اقتدا کنند. قبل از انقلاب، روحانى کُمیجان بوده و گفت، اولین پاسگاهى را که مردم در جریان انقلاب تصرف کردند، پاسگاه کُمیجان بوده و به خاطر شعرى که علیه شاه سروده بوده، زندان رفته و جزو طلبه‌هایى بود که همراه من، به سربازخانه [پادگان] باغشاه [در تهران] برده بودند.

خاطره جالبى نقل‌ کرد که وقتى از زندان آزاد شده و به قم رفته بودم، در منزل صفاییه، طلاب و علما به دیدن می‌آمدند. او هم آمده بود. آیت‌الله سیدمحمد [محقق]داماد نیز به دیدن آمده و گفتند، ان‌شاءالله دیگر چنین دیدارى با شما نداشته باشیم و من در جواب گفتم که ان‌شاءالله چنین دیدارى با شما داشته باشیم و باعث خنده حضار شده است.

اسرائیل، امروز به یکى از مراکز رادار سوریه در لبنان حمله کرده و حزب‌الله در [مزارع] شبعا، تلافى‌ کرده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها