|

خاطرات سال 1380 هاشمی‌رفسنجانی| شانزدهم تیر

روایتی از نگرانی‌ برخی چهره‌های سیاسی از تضعیف شیعیان

هاشمی رفسنجانی روز شانزدهم تیر از نگرانی‌ها در مورد تضعیف شیعیان در برخی مناطق و دیداری مهم با رییس دستگاه قضا نوشته‌‌است.متن کامل خاطرات هاشمی رفسنجانی را می‌‌خوانید.

روایتی از نگرانی‌ برخی چهره‌های سیاسی از تضعیف شیعیان

 آقاى [حبیب‌الله] محمدیان، امام‌جمعه زاهدان و دکتر حسینعلی شهریارى، رئیس سابق دانشگاه [علوم پزشکی] زاهدان آمدند. آقاى محمدیان گفت، در نظر جمعى از علما و روحانیون برخی رفتارها باعث تضعیف موقعیت ولایت فقیه در مقایسه با زمان امام خمینی شده و روحانیت تضعیف شده و در سیستان و بلوچستان، شیعه در مقابل اهل‌ سنت، تضعیف شده و با سیاست‌هاى دولت آقاى [سیدمحمد] خاتمى، سُنى بر شیعیان حاکم شده‌اند و مولوى عبدالحمید [اسماعیل‌زهی]، همه‌کاره است و نیز از بى‌اعتنایى دفتر رهبرى وآقاى [عباس واعظ] طبسى، نسبت به خود ایشان گله دارد، ولى مایل نیست من مطرح کنم؛ نگران است که بدتر شود.

دکتر شهریارى هم از ضعیف‌شدن شیعیان و خطر طغیان سُنى‌ها گفت و اینکه اهل‌ سنت از قطع آب هیرمند، سوءاستفاده مى‌کنند و املاک شیعیان را با وسعت خریدارى مى‌کنند و مایل‌اند دو سه سالى آب قطع باشد که شیعه از زابل برود و شاید با طالبان در قطع آب هماهنگى‌ کرده باشند و گفت، ساختمان عظیمى در زاهدان، احتمالاً براى دانشگاه بین‌المللى اهل‌سنت مى‌سازند.

[آقای موریس معتمد]، نماینده کلیمیان در مجلس آمد. از مشکلات جامعه کلیمیان گفت و اینکه وضع آنها از سایر اقلیت‌ها، به خاطر جوّی که در رابطه با اسرائیل علیه یهودیان به وجود آمده، بدتر است. از اظهارات رهبرى در [خطبه‌های نمازجمعه در] دانشگاه [تهران] گله‌ کرد که داستان یهود و یهود بنی‌قریظه و ایذاءهاى یهودیان را مطرح کردند. نامه‌اى از سران جامعه یهودى آورد که براى عفو یهودیان محکوم شده به اتهام جاسوسى استمداد کرده‌اند.

عصر آقایان [سیدرضا] نیّرى، [رئیس کمیته امداد امام‌ خمینی] و حسینى، [معاون پارلمانی] از کمیته امداد آمدند. شکایت کردند از طرح دولت و مجلس، براى ادغام کمیته امداد و سایر نهادهاى امدادى و ندادن اعتبارات کمیته از سوى وزارت بازرگانى که قرار بوده 12 درصد از سوبسیدها [=یارانه‌ها] به محرومان داده شود، با 100 هزار تُن آرد.

شب، میهمان آقاى [سیدمحمود] هاشمى‌شاهرودی، [رئیس قوه قضائیه] بودیم. جلسه سران سه قوه بود. دربارۀ تُندروى‌هاى آیت‌الله منتظرى و اطرافیان و نیز دربارۀ عفو آقاى عبدالله نورى، [وزیر سابق کشور و مدیرمسئول روزنامه خرداد] و تهیه آیین‌نامه‌اى براى هماهنگى سه قوه و نیز تسریع در تشکیل دادگاه، براى شکایت از آمریکا، به عنوان مقابله به مثل صحبت شد.

آیت‌الله خامنه‌اى، امروز جواب نامه من در مورد تجدید نظر در تحقیق و تفحص را دادند و با طرح تجدید نظر در مجمع [تشخیص مصلحت‌ نظام]، براساس مطالبه آقاى [مهدی] کروبى، [رئیس مجلس]، درخصوص نهادهاى زیر نظر رهبرى، موافقت کردند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها