|

خاطرات سال 1380 هاشمی‌رفسنجانی| هجدهم تیر

از عدم موافقت رهبری با رفع حصر منتظری تا جلب رضایت از خانواده فروهر برای اعدامی‌های پرونده قتل‌های زنجیره‌ای

هاشمی رفسنجانی روز هجدهم تیر در مورد مساله رفع حصر آیت‌الله منتظری و دیدار با معاون وزارت اطلاعات نوشته‌‌است.متن کامل خاطرات هاشمی رفسنجانی را می‌‌خوانید.

از عدم موافقت رهبری با رفع حصر منتظری تا جلب رضایت از خانواده فروهر برای اعدامی‌های پرونده قتل‌های زنجیره‌ای

پروفسور حاجى‌اف، وزیر سابق نفت و گاز و صنایع روسیه و از دانشمندان بنام روسیه آمد. به سؤالات من در مورد وضع نفت و گاز روسیه جواب داد و گفت، اکنون روسیه سالانه 300 میلیون تُن نفت خام تولید مى‌کند که 200 میلیون تُن آن، مصرف داخلى است و گفت، 80 درصد صنایع نفت روسیه - از مخزن تا مصرف- به بخش خصوصى واگذار شده است. در مورد گاز، نتوانست آمار دقیقى بدهد و گفت‌ که منابع گاز اثبات‌شده روسیه، براى 15 سال، با سطح مصرف‌ کنونى، کافى است. گفتم، گاز کشف‌‌شده ایران، براى صدها سال‌ کافى است و بعید است‌ که‌ کشور روسیه، سطح مصرف را به‌گونه‌اى تنظیم‌ کند که 15 سال دیگر تمام شود؛ بنا شد اطلاعات دقیقى بفرستند.

خودش اهل چچن است و گفت، بزرگ‌ترین مرکز تحقیقات گاز و نفت که در کوزوو است، در جنگ آسیب‌ دیده و اکنون پرسنل آن از چهار هزار نفر به 150 نفر تقلیل یافته است. پیشنهاد کرد مرکز تحقیقات سطح بالایى براى جهان اسلام، به کمک ایران، تأسیس شود و او و جمعى از دانشمندان روسى، آماده همکارى هستند و نیز مرکز مالى و اقتصادى، براى حضور در جاهاى مهم بین‌الملل اسلامى داشته باشیم.

آقایان [امیر] تهرانى، [معاون پارلمانی] و موحد، از وزارت اطلاعات آمدند و فیلمى از تعقیب و بازداشت یک تیم منافق‌ که به چهار نقطه در تهران، خمپاره پرتاب‌ کرده بودند، ارائه دادند. آقاى تهرانى گفت، از خانواده [داریوش] فروهر، [دبیر کل حزب ملت ایران ] براى اعدامى‌هاى پرونده [قتل‌های زنجیره‌ای]، رضایت گرفته‌اند، ولى جریانى در خود وزارت اطلاعات، کارشکنى مى‌کند.

عصر دکتر [حسن] روحانى، [دبیر شورای‌ عالی امنیت ملی] آمد. براى سفر به قفقاز مشورت‌ کرد و گفت، شوراى عالى امنیت ملی، مصوبه‌اى در مورد شرایط رفع حصر از آیت‌الله منتظرى‌ گذرانده که از سوى رهبرى پذیرفته نشده است. در مورد اوضاع جارى کشور و راهکار حل مشکلات، مذاکره شد. گفت، شیخ شارجه پیامى داده که حاضر است با گرفتن امتیازاتى در جزیره ابوموسى، براى اهالى شارجه که آنجا هستند، توافق‌نامه با ایران امضا نماید و اکنون تحت بررسى است؛ با توجه به اینکه قبلاً اعلام شده‌ که در اختیار ابوظبى است. گفت، یک نفر از مدیران [وزارت] اطلاعات، به خارج فرار کرده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها