|

خاطرات سال 1380 هاشمی‌رفسنجانی| نوزدهم تیر

ماجرای جواب نامه زنگنه در مورد اتهامات جنتی به وزارت نفت

هاشمی رفسنجانی روز نوزدهم تیر در مورد جزییات دیدار با رهبری نوشته‌‌است.متن کامل خاطرات هاشمی رفسنجانی را می‌‌خوانید.

ماجرای جواب نامه زنگنه در مورد اتهامات جنتی به وزارت نفت

به مرکز تحقیقات آقاى [علی‌اصغر] مروارید، به نام «بنیاد [فرهنگ] انقلاب [اسلامی]» در [خیابان] شهرآرا رفتیم. ساختمانى نیمه‌کاره، گویا از اموال [رحیم‌علی] خرم است که مصادره شده و به دستور امام، به بنیاد واگذار شد. جمعى از همکاران و دوستان آقاى مروارید هم بودند. آقاى مروارید، دربارۀ کارهاى بنیاد توضیح داد؛ من‌جمله انتشار دوره چهل جلدى «المصادر الفقهیه» که نظرات فِرَق اسلامى را جمع کرده، «الینابیع الفقهیه» و «مفتاح‌الکرامه» و تهیه فهرست جامع از کتب خطى موجود در ایران. از کتابخانه بازدید کردیم. خواستار کمک براى ایجاد ساختمانى به عنوان مرکز حضور نمایندگان کشورهاى اسلامى، به منظور رسیدگى به مشکلات جهان اسلام است.

انجمن دوستى بوسنى [و هرزگوین] آمدند. خواستند، در مراسم شروع‌ کارشان شرکت کنم. آقایان [ابوالحسن] نواب، [محمود] واعظى و [اکبر] ترکان و جمعى از سپاه و جهاد و... هستند که قبلاً در بوسنى خدمت کرده‌اند. گفتند، اکنون حاکم واقعى بوسنى، نماینده آمریکا است که به عنوان مجرى صلح دیتون آمده و عملاً همه چیز را با اهرم کمک‌ها و حفظ صلح، دیکته مى‌کند.

دکتر [مهدی] اکبرزاده، محقق شیمى آمد. گفت، وزارت جهاد کشاورزى، اعتبار کار او را نپرداخته‌اند. گفتم، به وزیر مراجعه کند. عصر، مصاحبه‌اى در مورد جنگ داشتیم. آقاى [علی] شمخانى، [وزیر دفاع]، مصاحبه را اداره مى‌کند. از انتخابات [ریاست‌جمهوری] ناراحت است؛ به خصوص از حملات ناحق که به او شده و از عدم همکارى دوستان سپاهی‌اش و گفت، آقاى [سیدمحمد] خاتمى، او را دعوت به حضور درکابینه جدید کرده، ولى هنوز تصمیم نگرفته است.

شب، میهمان رهبرى بودم. دربارۀ دوران طلبگى و منبررفتن‌ها و مبارزات، یاد گذشته را کردیم. ایشان از مصوبه کمیته امنیت شوراى عالى امنیت ملی، دربارۀ [حصر خانگی] آیت‌الله منتظرى، ناراضى‌اند و نیز از عملکرد دادگاه تجدید نظر [آقای اکبر گنجی] و بعضى از مقام‌هاى قضائى‌ که با دادگسترى تهران، همکارى نمى‌کنند.

در رسانه‌ها، اظهارات آقاى [سیدمحمد] خاتمى، [رئیس‌جمهور]، در جواب نامه آقاى [بیژن‌ نامدار] زنگنه، [وزیر نفت]، در خصوص اتهام‌های آقاى [احمد] جنتى، [دبیر شورای نگهبان] و دیگران به وزارت [نفت]، در مورد پورسانت‌ها، انعکاس وسیعى داشته و رهبرى هم اظهارات آقاى جنتى و عکس‌العمل آقاى خاتمى و درخواست آقاى [مهدی] کروبى، [رئیس مجلس]، در مورد دانشجویان زندانى [وقایع 18 تیر 1378 کوی دانشگاه تهران] را نیز اشتباه و کار تبلیغاتى مى‌دانند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها