|

خاطرات سال ۱۳۸۰ هاشمی‌رفسنجانی| ۱۰ مرداد

از حمله اسرائیل به حماس تا درخواست بوسنی از ایران برای کمک به بازسازی

هاشمی رفسنجانی روز دهم مرداد در مورد دیدار با سفیر بوسنی در ایران، محمد هاشمی، امام جمعه زاهدان و برخی اخبار مربوط به درگیری حماس و اسراییل نوشته است.متن کامل خاطرات هاشمی رفسنجانی را می‌‌خوانید.

از حمله اسرائیل به حماس تا درخواست بوسنی از ایران برای کمک به بازسازی

آقاى [احمد] خلیل‌اُویچ، سفیر بوسنى در ایران، براى خداحافظى آمد. با اظهار قدردانى از کمک‌هاى ایران به بوسنى در دوران دولت سازندگی، خواستار کمک ایران براى بازگشت مهاجران بوسنیایی شد؛ به خاطر مشکل مسکن و شغل، خیلى از آوارگان، حاضر به مراجعت نیستند. معتقد است، دولت‌هاى غربى هم مایل به مراجعت مسلمانان نیستند. گفتم، بعد از ختم جنگ، ایران خواست در بازسازى بوسنى شریک باشد، اما آمریکایى‌ها با اهداف خاصى، مانع از حضور ایران شدند. گفت، فعلاً مانع نمى‌شوند.

آقاى [حبیب‌الله] محمدیان، امام‌جمعه زاهدان آمد. گفت، آقاى [سیدرضا] تقوى، مسئول شوراى سیاست‌گذارى ائمه‌ جمعه، او را دعوت‌ کرده‌ که براى جابه‌جایى محل خدمت مذاکره کنند، ولى او علی‌رغم مشکلات فراوانى‌ که در زاهدان داشته و دارد، حاضر نیست به جاى دیگرى برود؛ فکر مى‌کند آقای ربانى، مسئول مسائل اهل سنت از سوى رهبرى در زاهدان، چنین خواسته است و فوق‌العاده از بیت‌ رهبرى گله‌مند است.

اخوى محمد، [معاون اجرایی رئیس‌جمهور] آمد و گفت، بناست معاونت اجرایى و معاونت اول ادغام شوند و آقایان [حسین] مرعشى، [نماینده کرمان] و [اسحاق] جهانگیرى، [وزیر صنایع و معادن]، از او خواسته‌اند که مسئولیت یک وزارتخانه را بپذیرد و او نپذیرفته است.

محسن، [رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری ‌تهران و حومه (مترو)] آمد و برنامه بازدید از خط یک متروی تهران را که آماده افتتاح و بهره‌بردارى می‌کنند، تنظیم کردیم. عصر، عقد ازدواج یکى از سربازان انتظامات مجمع [تشخیص مصلحت نظام] را که فرزند یکى از کارکنان است، بستم.

آقاى وحید [حقانیان]، از دفتر رهبرى آمد. متن حکم تنفیذ ریاست‌جمهورى آقای [سیدمحمد] خاتمى را که قرار است، فردا من بخوانم، آورد. گفتند، رهبرى در مشهد، دچار خستگى مفرط شده‌اند و امروز براى برنامه فردا به تهران مراجعت کرده‌اند.

بسیارى از کشورها، اقدام اسرائیل در حمله به مرکزى از حماس و کشتن جمعى از فلسطینى‌ها را محکوم‌ کرده‌اند؛ حتى‌ آمریکا هم از این اقدام انتقاد کرده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها