|

العالم فی 60 ثانیة

از کتاب «بازگشت» هشام مطر تا تبدیل کاخ های سلطنتی به هتل در عربستان

در 60 ثانیه دور دنیاى عرب امروز با شما همراهان عزیز نگاهی مى‌اندازیم به عناوین، الحره، الشرق ، الخلیج اونلاین، الجزیره والاهرام.

از کتاب «بازگشت» هشام مطر تا تبدیل کاخ های سلطنتی به هتل در عربستان
خبرنگار: ذلفا معیل

الحره: 

کتاب «بازگشت» هشام مطر در فهرست بهترین کتاب‌های قرن

نام کتاب خاطرات «هشام مطر» نویسنده لیبیایی تبار با عنوان « بازگشت: پدران و فرزندان سرزمین مرکزی» در فهرست یکصد کتاب برتر قرن بیست و یک به چشم می خورد.

هشام مطر پیشتر به خاطر کتاب «بازگشت» که به بیان اتفاقات مربوط به ربوده شدن پدرش در قاهره در سال 1990 (به دست ماموران قذافی) پرداخته است، برنده جایزه معتبر پولیتزر شده بود. این کتاب در سال 2016 منتشر شد و هشام مطر بازگشت خود به لیبی در سال 2012 و جستجو درباره حقایق ناپدید شدن پدرش را روایت می کند. 

هشام مطردر نیویورک از پدر و مادری لیبیایی به دنیا آمد و دوران کودکی خود را در طرابلس و قاهره سپری کرد و بیشتر عمر خود را در لندن گذراند.

 

الخلیج اونلاین: 

رایزنی وزرای خارجه عمان و بریتانیا درباره آخرین تحولات غزه

بدر البوسعیدی، وزیر خارجه عمان تلفنی با دیوید لامی، وزیر خارجه بریتانیا گفت‌وگو کرد. دو طرف درباره آخرین تحولات اوضاع در نوار غزه رایزنی کردند.

وزرای خارجه دو کشور به بررسی وضعیت انسانی فاجعه باری که ملت فلسطین در نوار غزه و سایر اراضی اشغالی فلسطین از آن رنج می برند، پرداختند.

البوسعیدی و لامی بر لزوم تحقق اراده بین المللی برای توقف فوری جنگ، تامین کمک های امدادی، آزادی اسرا و بازداشت شدگان، بازگشت به روند صلح جامع و پایدار براساس راه حل دو کشوری و به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین تاکید کردند.

 

الشرق:  

عربستان با تبدیل کاخ های سلطنتی به هتل، گردشگران ثروتمند را جذب می کند

در جنوب ریاض کاخی به وسعت 365 هزار فوت مربع قرار دارد که زمانی ملک سعود بن عبدالعزیز دومین فرمانروای دولت مدرن سعودی در آن ساکن شد.

کاخ سرخ در دهه 1940 برای ولیعهد وقت عربستان ساخته شد. این کاخ که با سبک معماری آن دوران متمایز است و در زمینی به وسعت 9 جریب واقع شده است، در حال حاضر در حال تبدیل شدن به یک هتل فوق‌العاده لوکس است که به منظور ارائه نگاهی اجمالی به زندگی خانواده سلطنتی عربستان به مهمانان طراحی شده است. 

منوها شامل غذاهای مورد علاقه آل سعود است و درمان‌ها در کلوپ سلامت بر اساس آیین‌های درمانی باستانی منطقه است. هوا همچنین بوی عطر استخراج شده از گل رز محلی طائف را خواهد داد که مورد علاقه ملک سعود بود.

 

الجزیره: 

مصر و اردن در میان 10 کشور اعطاکننده تابعیت در قبال سرمایه‌گذاری

مصر و اردن در خاورمیانه در میان 10 کشوری هستند که در ازای سرمایه گذاری های کلان افراد به آنها حق تابعیت اعطا می کنند.

در سایه تمایل شدید بسیاری از افراد برای به دست آوردن ملیت های مختلف یا چندگانه با اهدافی نظیر توسعه تجارت، معیشت، گردشگری و غیره، چند کشور برنامه هایی را برای اعطای تابعیت به علاقه‌مندان در ازای سرمایه گذاری ها یا کمک های مالی با ارزش های خاص در نظر گرفته اند.

این 10 کشور که ممکن است نام برخی از آنها برای نخستین بار مطرح شده باشد مزایای خاصی برای اعطای تابعیت شهروندی به سرمایه گذران در نظر گرفته اند.

 

الاهرام: 

تاثیر منفی استقراض بر بخش غیرنفتی عربستان و امارات

موسسه اعتبارسنجی فیچ اعلام کرد: هزینه‌های بالای استقراض بر رشد بخش غیرنفتی در عربستان سعودی و امارات در سال جاری تأثیر گذاشته است.

انتظار می‌رود فعالیت های بخش خصوصی در دو کشور از سال 2023 به علت تأثیر افزایش هزینه اعتبار بر بدهی‌ها و سرمایه‌گذاری شرکت‌ها کند شود و کاهش پیدا کند.

ماریات القسحنا تحلیلگر ارشد ریسک سرمایه در کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا در شرکت وابسته به آژانس رتبه‌بندی اعتباری فیچ، برآورد کرد رشد فعالیت غیرنفتی در عربستان سعودی از 4.4 درصد در سال 2023 به 2.9 درصد در سال جاری کاهش یابد و این رقم در کشور امارات نیز از 6.2 درصد به 5 درصد کاهش پیدا کند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها