|

هیلاری کلینتون: هریس قادر به شکست ترامپ و تاریخ سازی است

نامزد سابق ریاست جمهوری و وزیر خارجه اسبق آمریکا در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما با اعلام حمایت خود از کامالا هریس گفت هریس می تواند با شکست ترامپ تاریخ سازی کند.

هیلاری کلینتون: هریس قادر به شکست ترامپ و تاریخ سازی است

به گزارشش بکه شرق، هیلاری کلینتون در مطلبی با اشاره به عقب‌نشینی بایدن از رقابت‌های انتخاباتی و تایید کامالا هریس به‌عنوان گزینه دموکرات‌ها، گفت این کشور اکنون در انتخابات ۲۰۲۴ گزینه‌ای «به مراتب هوشمندانه‌تر و بافراست‌تر» دارد که قادر است ترامپ را شکست دهد.

«هیلاری کلینتون» بانوی اول سابق آمریکا که در دولت باراک اوباما به‌عنوان وزیر خارجه خدمت کرد و در سال ۲۰۱۶ هم از سمت دموکرات‌ها با دونالد ترامپ جمهوری‌خواه رقابت کرد و شکست خورد، سه‌شنبه با انتشار مطلبی در روزنامه «نیویورک‌تایمز» گفت «کامالا هریس» معاون بایدن می‌تواند «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا را در ماه نوامبر شکست دهد.

کلینتون نوشت: «تاریخ به ما چشم دوخته است. تصمیم بایدن برای پایان دادن به مبارزات انتخاباتی‌اش یک عمل میهن‌پرستانه خالص بود. می‌دانم که این کار آسان نبود، اما کار درستی بود. همچنین این باید فراخوانی برای اقدام برای بقیه ما باشد تا به مبارزه او برای روح ملت خود ادامه دهیم. ۱۵ هفته آینده شبیه هیچ چیز سیاسی این کشور نخواهد بود، اما شک نکنید؛ این رقابتی است که دموکرات‌ها می‌توانند و باید برنده شوند. انتخابات‌ها مسائلی مربوط به آینده هستند. به همین دلیل است که من از بابت کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا هیجان‌زده هستم. او آغازی تازه برای سیاست آمریکاست.»

او پس از قدردانی از بایدن به دلیل پایان دادن به مبارزات انتخاباتی‌اش پس از عملکرد فاجعه‌بار در مناظره و آمار ضعیف این سیاستمدار ۸۱ ساله، افزود: «اکنون یک انتخاب به مراتب هوشمندانه‌تر و واضح‌تر در این انتخابات وجود دارد. هریس می‌تواند چشم‌اندازی امیدوارکننده و متحدکننده‌ ارائه دهد. او بااستعداد، باتجربه و آماده ریاست جمهوری است. و من می‌دانم که او می‌تواند دونالد ترامپ را شکست دهد.»

وزیر امور خارجه سابق آمریکا با اشاره به ترامپ که چندین پرونده و محکومیت دارد، گفت این رقابت انتخاباتی جدید با حضور معاون رئیس‌جمهور آمریکا و نامزد احتمالی دموکرات‌ها، یک «جنایتکار مجرم» را در برابر یک دادستان باتجربه قرار می‌دهد.

کلینتون نوشت: «این نارضایتی‌های قدیمی در برابر راه‌حل‌های جدید است.»

هیلاری کلینتون و همسرش بیل از اولین دموکرات‌هایی بودند که تنها چند ساعت پس از اینکه بایدن اعلام کرد از رقابت‌ها کناره‌گیری می‌کند، از هریس حمایت کردند.

این چهره دموکرات همچنین در مورد زن‌ستیزی که پیش‌بینی‌ می‌شود هریس در ماه‌های آینده در تلاش برای پیروزی و کسب عنوان اولین رئیس‌جمهور زن در ایالات متحده با آن مواجه شود، صحبت کرد.

کلینتون با اشاره به مبارزات انتخاباتی ناموفق خود گفت: «می‌دانم که چقدر برای نامزدهای زن قوی، مبارزه با تبعیض جنسیتی و استانداردهای دوگانه سیاست آمریکا می‌تواند سخت باشد. به من جادوگر، زن کریه و خیلی حرف‌های بدتر هم گفته شده است. حتی آدمک مرا سوزاندند. به‌عنوان یک نامزد، گاهی از صحبت در مورد تاریخ‌سازی طفره می‌رفتم. مطمئن نبودم رای‌دهندگان برای آن آماده باشند. و من برای شکستن یک مانع نمی‌دویدم. من می‌دویدم زیرا فکر می‌کردم شایسته‌ترین فرد برای انجام این کار هستم.»

او نوشت: «در حالی که هنوز برای من دردآور است که نتوانستم بلندترین و سخت‌ترین مانع برای رسیدن زنان به جایگاه‌های بالا را بشکنم، افتخار می‌کنم که ۲ کارزار انتخاباتی من در انتخابات ریاست‌جمهوری، موجب شده تا دیدن یک زن در جایگاه بالای دموکرات‌ها عادی به نظر برسد.»

کلینتون همچنین خاطرنشان کرد که هریس به‌عنوان اولین زن سیاه‌پوست و آسیایی که در صدر فهرست یک حزب بزرگ قرار می‌گیرد، با چالش‌های اضافی دیگری هم روبرو خواهد شد. اما او افزود: «این تله است که باور کنیم پیشرفت غیرممکن است.»

گرچه کلینتون در انتخابات ۲۰۱۶ مقابل دونالد ترامپ شکست خورد، اما میلیون‌ها آمریکایی دیگر در این رقابت او را به تاجری که ستاره تلویزیون شده بود، ترجیح دادند. این دموکرات آمریکایی سرشناس همچنین تاکید کرد: «به هر حال، من در سال ۲۰۱۶ حدود سه میلیون رأی مردمی ملی را به دست آوردم. و همین چند سال پیش بود که آمریکایی‌ها باراک اوباما را با اکثریت قاطع به‌عنوان اولین رئیس‌جمهور سیاه‌پوست ما انتخاب کردند.»

هیلاری کلینتون گفت: «هریس به طور مداوم دست‌کم گرفته می‌شود، مانند بسیاری از زنان حاضر در عرصه سیاست، اما او به خوبی برای این لحظه آماده است. زمان های و هوی و قیل و قال به پایان رسیده است. اکنون زمان سازماندهی، بسیج و پیروزی فرا رسیده است. هریس داستان بسیار خوبی در مورد دستاوردهای این دولت برای گفتن دارد. بایدن و هریس پس از اینکه ترامپ همه‌گیری را ناشیانه مدیریت کرد و اقتصاد ما را در سقوط آزاد گذاشت، بازگشت آمریکا را رهبری کردند. تحت رهبری آنها، ایالات متحده بیش از ۱۵ میلیون شغل ایجاد کرده است و بیکاری نزدیک به پایین‌ترین حد در ۵۰ سال گذشته است.»

کلینتون افزود: «من مشتاقانه منتظر شنیدن استدلال‌های هریس برای یک پرونده قانع‌کننده علیه ترامپ هستم که برای اولین بار به‌عنوان رئیس‌جمهور شکست خورد و باز هم دستورکار خطرناکی را دنبال می‌کند. دوره دوم ترامپ بسیار بدتر از دوره اول خواهد بود. نقشه‌های ترامپ افراطی‌تر است، او عصبانی‌تر است و حفاظ‌هایی که برخی از بدترین غرایز او را محدود می‌کرد، از بین رفته‌اند. تجربه معاون رئیس‌جمهور در اجرای قانون به او اعتبار می‌دهد تا دروغ‌های ترامپ در مورد جرم و جنایت و مهاجرت را رد کند. حقایق به نفع اوست.»

این سیاستمدار آمریکایی در خاتمه مطلبش در نیویورک‌تایمز با اشاره دوباره به کناره‌گیری بایدن نوشت: «به‌عنوان دوست و حامی بایدن، این لحظه را لحظه‌ای تلخ می‌دانم. او مردی عاقل و شایسته است که به خوبی به کشور ما خدمت کرد. ما پرچمدار خود را از دست داده‌ایم و دلتنگ رهبری پایدار، همدلی عمیق و روحیه جنگندگی او خواهیم بود. با این حال، ما چیزهای زیادی هم به دست آورده‌ایم؛ یک قهرمان جدید، یک مبارزات انتخاباتی نیرومند و یک حس تازه از هدف.»

بر اساس نتایج یک نظرسنجی جدید، هریس نامزد مورد نظر اکثر دموکرات‌ها نسبت به بایدن است.

بر اساس نظرسنجی رویترز - ایپسوس، حدود ۹۱ درصد از رای‌دهندگان دموکرات گفتند که نظر مثبتی نسبت به هریس ۵۹ ساله دارند، در حالی که ۸۰ درصد گفته‌اند که چنین احساسی نسبت به بایدن ۸۱ ساله دارند. نظرسنجی جدید همچنین نشان می‌دهد هریس با ۴۴ درصد از ترامپ با ۴۲ درصد پیشی گرفته است.

چنانچه کامالا هریس بتواند تعداد آرای کافی هیات‌های نمایندگی دموکرات‌ها را به دست آورده و در نهایت نامزد حزب دموکرات در انتخابات نوامبر شود، در روز انتخابات با اصلی‌ترین رقیبش یعنی دونالد ترامپ مواجه خواهد شد. با این حال هنوز نیاز است تا یک رای‌گیری رسمی برگزار شود تا جای پای هریس در انتخابات به‌عنوان نامزد دموکرات‌ها محکم شود.

 

منبع: ایسنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها