|

آخرین نظرسنجی‌ها درباره شانس پیروزی ترامپ و هریس در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا؛ سیاست «کامالا هریس» درباره ایران چیست؟/ ویدئو و تصاویر

در نظرسنجی انجام‌شده پس از کناره‌گیری «جو بایدن»، «دونالد ترامپ» و «کامالا هریس» گرفتار یک رقابت تنگاتنگ شده‌اند.

آخرین نظرسنجی‌ها درباره شانس پیروزی ترامپ و هریس در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا؛ سیاست «کامالا هریس» درباره ایران چیست؟/ ویدئو و تصاویر

به گزارش شبکه شرق، در آخرین نظرسنجی‌های انتخابات ریاست جهوری آمریکا، «کامالا هریس» توانسته است که فاصله خود را با «دونالد ترامپ» کاهش دهد؛ شکافی که پیش‌تر به‌دلیل حضور «جو بایدن» میان دموکرات‌ها وجود داشت، کمتر شده و هریس توانسته است که این حزب را روز‌به‌روز بیشتر متحد کند. 

ثبت‌نام رسمی کامالا هریس در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

«کامالا هریس»، کاندیدای احتمالی دموکرا‌ت‎‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، با انتشار یک توئیت در شبکه اجتماعی «ایکس» از ثبت‌نام رسمی هریس در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خبر داد و نوشت : «امروز فرم‌های لازم برای اعلام رسمی نامزدی‌ام برای انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده را امضا کردم. من برای به‌دست‌آوردن هر یک رأی، به‌سختی تلاش می‌کنم و در ماه نوامبر این کمپین مردمی ماست که پیروز خواهد شد.»
کامالا هریساختلاف هریس و ترامپ به ۲ درصد رسید

نتایج آخرین نظرسنجی «وال استریت ژورنال» مشخص کرده است که ۴۹ درصد از شرکت‌کنندگان، از «دونالد ترامپ» و ۴۷ درصد از «کامالا هریس» حمایت کردند.

روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال اعلام کرد: «اگرچه هنوز ترامپ از هریس جلوتر است، اما فاصله این پیشتازی در حال کمتر شدن است.»

نتایج نظرسنجی جدید روزنامه وال استریت ژورنال حاکی از افزایش حمایت از هریس در میان رنگین‌پوستان آمریکایی است.

نتایج آخرین نظرسنجی وال استریت ژورنال مشخص کرد که ۴۹ درصد از شرکت کنندگان از ترامپ و ۴۷ درصد از هریس حمایت کردند.

هریس در یک قدمی ترامپ

در نظرسنجی انجام‌شده پس از کناره‌گیری جو بایدن، دونالد ترامپ و کامالا هریس گرفتار یک رقابت تنگاتنگ شده‌اند؛ به‌گونه‌ای‌که اختلاف این دو به یک درصد رسیده است. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، بر اساس نظرسنجی جدید این روزنامه و کالج سیه‌نا، کامالا هریس توانسته فاصله خود را با ترامپ کم کند و شکافی که پیش‌تر به‌دلیل حضور بایدن در این حزب وجود داشت، کمتر شده و هریس توانسته است حزب را روز به روز بیشتر متحد کند.

تنها چند روز پس از اینکه رئیس‌جمهور، کمپین انتخاباتی خود را تحت فشار رهبران حزب کنار گذاشت، این نظرسنجی نشان داد که بیشتر دموکرات‌ها پشت سر کامالا هریس به‌عنوان نامزد احتمالی قرار گرفته‌اند و تنها ۱۴درصد گفته‌اند که گزینه دیگری را ترجیح می‌دهند. بیش از ۷۰درصد از رای‌دهندگان دموکرات گفته‌اند که می‌خواهند به جای درگیر شدن در یک روند رقابتی‌تر و طولانی‌تر، به سرعت پشت سر او جمع شوند. به‌نظر می‌رسد که جمع شدن سریع دموکرات‌ها پشت سر کامالا هریس، به این حزب کمک می‌کند که برتری ترامپ نسبت به نامزد دموکرات‌ها کاهش پیدا کند.

«کامالا هریس» حمایت ۹۳درصدی دموکرات‌ها را کسب کرده است که این رقم، درست برابر با رقم حمایتی دونالد ترامپ در حزب جمهوری‌خواه است. در نظرسنجی‌های پیشین، ترامپ با اختلاف ۶درصدی از بایدن پیشی گرفته بود اما در نظرسنجی جدید، هریس توانسته است که ۴۷درصد از آرای رای‌دهندگان را به دست آورد؛ درحالی‌که ترامپ تنها ۴۸ درصد آرا را دراختیار دارد.

نتایج نظرسنجی همچنین نشان داد که هریس تعداد زیادی رای از لاتین‌تبارها و رای‌دهندگان جوان را به دست می‌آورد؛ درحالی‌که بایدن با به‌دست آوردن رای این گروه‌ها مشکل داشت. البته اختلاف ترامپ در میان رای‌دهندگان ثبت‌نام کرده با هریس به ۲ درصد می‌رسد. ترامپ با ۴۸درصد به ۴۶درصد در میان رای‌دهندگان ثبت‌نام‌شده از کامالا هریس جلوتر است.

او در نظرسنجی پس از مناظره در میان رای‌دهندگان ثبت‌نام‌شده با ۹درصد از بایدن پیشتاز بود. این نظرسنجی تصویری از رقابت‌های ریاست‌جمهوری، در بحبوحه یکی از بی‌ثبات‌ترین و غیرقابل پیش‌بینی‌ترین دوره‌های تاریخ مدرن آمریکا را ارائه می‌دهد.

در این انتخابات دموکرات‌ها ناگهان یک نامزد جدید پیدا کردند. کمتر از دو هفته پس از اینکه ترامپ از یک سوءقصد جان سالم به در برد، رتبه محبوبیت او در نظرسنجی ملی نیویورک‌تایمز به بالاترین سطحی رسید که تا به حال بوده است. اوباما نیز در یک مکالمه تلفنی با هریس تاکید کرد که برای پیروزی او در انتخابات ریاست‌جمهوری تلاش خواهد کرد.

او در شبکه ایکس با انتشار ویدئوی مکالمه تلفنی خود با هریس نوشته است در این لحظه حساس برای آمریکا، او و همسرش میشل اوباما هر کاری که بتوانند برای پیروزی کامالا هریس انجام خواهند داد تا مطمئن شوند که او در ماه نوامبر برنده شود. میشل اوباما هم در این مکالمه تلفنی پتانسیل هریس برای تبدیل شدن به نخستین زن رئیس‌جمهوری آمریکا را «تاریخی» دانست.

هریس چگونه با ایران معامله می‌کند؟

دویچه وله در گزارشی ادعا کرد: اگر کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور ایالات متحده، به عنوان نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری برگزیده شود و در نهایت به کاخ سفید راه پیدا کند، مساله زنان و برنامه هسته‌ای تهران احتمالا نقاط کلیدی سیاست او درباره ایران خواهد بود. در ادامه این گزارش آمده است: پس از کناره‌گیری جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا از انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر، انتظار می‌رود کامالا هریس معاون رئیس‌جمهور آمریکا در هفته‌های آینده به عنوان نامزد دموکرات‌ها معرفی شود.

 اگر هریس برنده ریاست جمهوری شود، انتظار می‌رود که او تا حد زیادی به سیاست خارجی بایدن در موضوعات کلیدی پایبند باشد.

آرمان محمودیان، مدرس و تحلیلگر امور بین‌الملل دانشگاه فلوریدای جنوبی در ایالات متحده در این‌باره به دویچه وله گفت: «به نظر می‌رسد سیاست هریس تنش‌زدایی با ایران با هدف دستیابی به یک توافق هسته‌ای جدید- یک توافق حداقلی یا تفاهم جدیدی که توسعه برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کند- باشد.» وی افزود: «از سوی دیگر، هریس همچنین علاقه‌مند به توسعه نسل جدیدی از سیاست‌های حقوق بشرمحور، در قبال ایران است. ترکیب این دو رویکرد، پیگیری موثر سیاست ایران را برای او چالش‌برانگیز می‌کند.»

هریس به‌عنوان معاون رئیس‌جمهور چند بار با دیاسپورای ایرانی ملاقات کرده است. در مورد برنامه هسته‌ای ایران، هریس پیوسته از توافق هسته‌ای موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که در سال ۲۰۱۵ با ایران امضا شد، دفاع کرده و آن را دستاورد مهم حزب دموکرات در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما می‌داند.

ایالات متحده در سال ۲۰۱۸ و در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا به طور یک‌جانبه از این توافق خارج شد؛ توافقی که پس از بیش از ۱۲ سال مذاکره بین‌المللی به دست آمد. ترامپ گفت متقاعد شده است که می‌تواند «توافق بهتری» از توافقی که اوباما قبل از او امضا کرده بود، به دست آورد. طی چهار سال گذشته، بایدن چند بار برای احیای توافق هسته‌ای با ایران تلاش کرده است اما همه این تلاش‌ها شکست خورده است.

محمودیان افزود: «معتقدم هریس فرصتی برای دستیابی به یک توافق یا تفاهم جدید با ایران در مورد سیاست هسته‌ای دارد. با این حال، مسیر او ممکن است حتی از مسیر اوباما در جریان مذاکرات برجام به چند دلیل سخت‌تر باشد.» وی گفت: «اعتماد اندکی که بین آمریکا و ایران قبل از خروج از برجام و ترور سردار قاسم سلیمانی در سال ۲۰۲۰ وجود داشت، از بین رفته است.»

عامل دیگری که محمودیان به آن اشاره کرد، این بود که کنگره آمریکا نسبتا تحت کنترل جمهوری‌خواهان است و ایرانی‌ها ممکن است نگران باشند که جمهوری‌خواهان توافق را تضعیف کنند. با این حال، سیاست «فشار حداکثری» ترامپ بر ایران ناموفق باقی ماند. یک سال پس از خروج آمریکا از توافق، ایران نیز به تدریج شروع به کنار گذاشتن تعهدات خود کرد. غرب مدعی است که امروز ایران بیش از هر زمان دیگری به توانایی تولید بمب هسته‌ای نزدیک شده است.

محمودیان کارشناس مسائل ایران گفت: «جمهوری اسلامی ایران علاقه‌مند به تنش‌زدایی و کاهش فشار تحریم‌هاست، اما بر عدم‌به خطر انداختن سیاست داخلی‌اش حساس است.» او گفت: «مانورهای دیپلماتیک هریس ممکن است توسط کنگره نیز محدود شود.»

محمودیان تاکید کرد: «علاوه بر این، شکست پروژه هسته‌ای ایران و زمان گریز هسته‌ای بسیار نزدیک‌تر شده و پیشرفته‌تر از زمان اجرای اولیه برجام است.» این کارشناس معتقد است: «ایالات متحده باید بیشتر چانه بزند و از ایران بخواهد که مصالحه‌های بیشتری انجام دهد، زیرا زمان گریز ایران کوتاه‌تر شده است. از سوی دیگر، ایرانی‌ها ممکن است احساس کنند اهرم‌های قوی‌تری بر آمریکایی‌ها دارند و خواستار امتیازات بالاتری باشند که مذاکرات را بسیار دشوار می‌کند.»

اعلام حمایت اوباما از کامالا هریس

در تماس تلفنی باراک و میشل اوباما با «کامالا هریس»، آن‌ها حمایت خود را از او اعلام کردند.

باراک اوباما در این تماس به هریس گفته است: «به تو افتخار می‌کنیم و هر کاری می‌کنیم تا این انتخابات را پشت سر بگذاری و به کاخ سفید بروی.»

 

منبع: دنیای اقتصاد
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها